Landschapsfotografie niet zonder risico.

Onderwerp:

Landschapsfotografie niet zonder risico.

Berichtdoor HansdeJong » do okt 27 2016 2:13 pm

In (Zuid) Limburg beschikken we gelukkig nog over mooie stukken natuur. Onder andere in Parkstad kennen we nog uitgestrekte bossen en heide (o.a. Brunssummer Heide, Schinveldse en Jabeekse bossen).
Je zou denken, dat is de ideale omgeving voor natuurfotografie. Maar, let op!! Dat is niet zonder risico’s. Zaterdag 22 oktober had een grootscheepse actie plaats waarbij boswachters, politie en BOA’s (buitengewoon opsporingsambtenaren) extra controles uitvoerden in de buitengebieden. Op zaterdagmiddag werden boetes en waarschuwingen uitgedeeld voor o.a. het laten loslopen van de hond, het plukken van paddenstoelen (al of niet voor eigen consumptie of herfststukjes) en het bevinden buiten de officiële paden. Het betrof ook personen die probeerden ‘buiten de paden’ foto’s te maken van paddenstoelen.
Zowel Dagblad de Limburger als L1Nieuws maakten melding van deze actie.
Overigens zijn reeds eerder verbalen uitgedeeld vanwege het plukken van bramen met de kinderen. Al hetgeen groeit is volgens de Nederlandse wet eigendom van de eigenaar van de grond. Het plukken van bramen, bessen en dergelijke wordt gezien als diefstal!!!

NB: een gewaarschuwd mens geldt voor twee.

Groet
Hans de Jong, Brunssum
Laatst gewijzigd door HansdeJong op do okt 27 2016 3:13 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
D5500, D7200, Nikkor 70-200 2.8 VRII; Nikkor 35 f 1.8; Nikkor 50 f 1.4; Tamron 90 Di Macro f2,8; SB5500
Gebruikersavatar
HansdeJong

Forumlid
Berichten: 156


Locatie: Brunssum
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Landschapsfotografie niet zonder risico.

Berichtdoor Vincent » do okt 27 2016 2:20 pm

Misschien de titel aanpassen naar: 'landschapsfotografie niet zonder regels'??
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Landschapsfotografie niet zonder risico.

Berichtdoor evelakes » do okt 27 2016 2:22 pm

Moet niet gekker worden. Ik snap de bescherming ervan, maar bessen en bramen plukken strafbaar ben blij dat ik de jaren 80/90 nog heb meegemaakt heerlijk vrij in de natuur struinen.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Landschapsfotografie niet zonder risico.

Berichtdoor John Jansen » do okt 27 2016 2:33 pm

de groene maffia regeert, zoals onderhand overal in Nederland, Nederland een vrij land? Controles zoals deze zijn lekker makkelijk, beter je druk maken om dingen die echt een gevaar opleveren, bellen in de auto, bumperkleven en asociaal rijgedrag.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Landschapsfotografie niet zonder risico.

Berichtdoor justme » do okt 27 2016 3:04 pm

ik kop hem in: naast dat er binnenkort het jachtseizoen voor katten wordt geopend, geldt dat ook voor de te fanatieke en loslopende fotografen. :P
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Landschapsfotografie niet zonder risico.

Berichtdoor HansdeJong » do okt 27 2016 3:24 pm

Aanvullende informatie: Natuurmonumenten, de eigenaar en beheerder van de gebieden heeft aangekondigd dat controles in de Natuurgebieden rond Parkstad in de komende tijd geïntensiveerd zullen worden in verband met toename van vernielingen.
Daar kan ik uiteraard begrip voor opbrengen. Maar men moet ook niet overdrijven naar de andere kant.
Serieuze fotografen hebben respect voor de natuur. En ik vind het positief wanneer er nog (groot-) ouders zijn die hun kinderen leren dat er in het bos eetbare bessen en paddenstoelen groeien. Vermoedelijk zijn nou net dat de ouders die hun kinderen leren om de natuur met respect te behandelen.
D5500, D7200, Nikkor 70-200 2.8 VRII; Nikkor 35 f 1.8; Nikkor 50 f 1.4; Tamron 90 Di Macro f2,8; SB5500
Gebruikersavatar
HansdeJong

Forumlid
Berichten: 156


Locatie: Brunssum
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Landschapsfotografie niet zonder risico.

Berichtdoor JvdKooij » do okt 27 2016 3:42 pm

mooi dat ze het doen, dat beetje gemaakte natuur hier in Nederland mag best beschermd worden. Overigens noemt iedereen zich tegenwoordig fotograaf en helaas interesseert een heel groot deel daarvan alleen het plaatje dat ze kunnen maken (en zo snel mogelijk op facebook willen zetten), dat ze de boel vertrappen en kapotmaken interesseert ze totaal niet.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Landschapsfotografie niet zonder risico.

Berichtdoor Johan v. V. » do okt 27 2016 4:15 pm

Serieuze fotografen met respect voor de natuur (die zich op het eerste gezicht overigens lastig laten onderscheiden van niet-serieuze fotografen zonder respect voor de natuur) respecteren ook dat er regels zijn om de natuur te beschermen tegen vernielers en andere onverlaten.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Landschapsfotografie niet zonder risico.

Berichtdoor HansdeJong » do okt 27 2016 5:03 pm

Johan (en anderen) daar ben ik het mee eens. Ook ik vind dat de natuur met alle mogelijke respect behandeld dient te worden. Ondanks dat lijkt het me zeer vervelend om mee te maken dat je netjes omgaand met de natuur, niets beschadigend op de grond ligt om een paddelstoel te fotograferen en geconfronteerd wordt met een 'diender' die constateert dat je enkele meters buiten de paden bent. Met als resultaat een bon à € 116,- exclusief € 7 administratiekosten.
Laat staan dat ik het normaal vind om een bon te krijgen omdat ik met kinderen bramen van de struiken pluk. Ook dat kost in Parkstad € 116,-
D5500, D7200, Nikkor 70-200 2.8 VRII; Nikkor 35 f 1.8; Nikkor 50 f 1.4; Tamron 90 Di Macro f2,8; SB5500
Gebruikersavatar
HansdeJong

Forumlid
Berichten: 156


Locatie: Brunssum
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Landschappen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten