Molina Italië

Onderwerp:

Re: Molina Italië

Berichtdoor Janvis » zo sep 17 2017 9:18 am

ATOR schreef:M
Je kunt met de Multiple Exposure Mode de camera verschillende exposures op laten tellen. Je kunt met de D7220 dan bijvoorbeeld 3 exposures van 1 seconde bij elkaar laten voegen tot een foto die eruit ziet alsof je één 3 seconden exposure had. Werkt perfect voor watervallen.


Ik ben me wat aan het inlezen over Multiple Exposure stacking om zo zonder ND filter toch een long exposure te kunnen maken door meerdere foto's te gaan samenvoegen. Echter ik kom eigenlijk alleen maar mogelijkheden tegen voor PS en lees er eigenlijk niks over om het te doen met LR. Ik las ergens dat je er minimaal een programma voor nodig met dat op z'n minst kan werken met "lagen" zoals PS dat dus o.a. doet.

Klopt het dat die techniek alleen met PS te doen is (als ik mij beperk tot LR en PS) ? Ik zit er al langer aan te denken om naast LR ook aan de slag te gaan met PS, maar ik heb het gevoel dat ik nog niet eens alles weet van LR en ben bang dat PS dan een beetje overkill zal zijn voor mij als beginner. Maar als dergelijke technieken vragen om PS, zou het dan misschien toch handig zijn om me maar eens verder in PS te gaan verdiepen?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Molina Italië

Berichtdoor ATOR » zo sep 17 2017 10:55 am

Het zit als functie in je camera! Photo Shooting Menu -> Multiple Exposure. Wil je meer dan 3 foto's samenvoegen dan heb je idd PS nodig.

Photoshop heeft een andere insteek dan LR. LR is perfect voor de basic bewerkingen, die zijn in PS veel onhandiger en omslachtiger. Ga je aan de slag met lagen, maskers, complexe selecties, beauty retouching, samengestelde foto's, etc, dan is PS je beste vriend.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Molina Italië

Berichtdoor Janvis » zo sep 17 2017 11:07 am

Ik heb gemerkt dat een eenvoudige samenvoeging in de camera kan maar dan alleen als Jpeg. Eigenlijk doe ik helemaal niks met Jpeg en doe alles in RAW, dat geeft me in de nabewerking zo veel meer mogelijkheden en ruimte dat ik ook graag de hele samenvoeging wil doen op de Laptop/PC. Dat wordt dus PS bestuderen, heb al gekeken, maar een elements versie is niet eens zo gekke duur. Ik heb al gemerkt dat velen de hele basis bewerking in LR doen, het importeren en organizeren wordt ook door LR gedaan en als er dan speciale bewerkingen plaats moeten vinden dan wordt er via "bewerken in" geschakeld naar PS. IK denk dat ik me daar maar eens in moet gaan verdiepen.

Eigenlijk ben ik voor meer dan 90% van mijn foto's meer dan tevreden met de mogelijkheden van Lightroom, maar naarmate je langer met fotografie bezig bent zie je steeds meer mogelijkheden en daardoor wil je steeds meer dingen gaan proberen. Ik denk dat ik er wat dat betreft, zeker op termijn, niet onderuit kom om me toch eens verder te gaan verdiepen in PS, ik ben wat dat betreft veel te nieuwsgierig wat het me allemaal te bieden heeft. Alles wat ik reeds heb is leuk, maar wat ik niet heb is voor m'n gevoel altijd nog veel leuker :lol:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Molina Italië

Berichtdoor ATOR » zo sep 17 2017 11:41 am

Multiple Exposure geeft een RAW file als output.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Molina Italië

Berichtdoor Janvis » zo sep 17 2017 8:14 pm

Oeps, ik was er van overtuigd dat het net als met "HDR in camera" alleen in Jpeg zou werken maar dat is dus niet zo :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Landschappen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten