oneindigheid

Onderwerp:

oneindigheid

Berichtdoor MarcoEos70D » wo sep 05 2018 9:52 pm

Vandaag reed ik op de dijk van het Amsterdam-Rijnkanaal bij Breukelen midden in een heftige regen- en onweersbui. Daar trof me de enorme oneindigheid en leegheid van dat (water)landschap. Daarom ben ik snel even de auto uit gesprongen om een foto te maken.
Afbeelding

Gelukkig kwam er iets verderop al snel het een en ander mijn beeld in gevaren, om de leegte wat minder te laten opvallen.
Afbeelding

Ik heb een voor mij ongebruikelijke bewerking gekozen, ben benieuwd of ze bevallen :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: oneindigheid

Berichtdoor josti » wo sep 05 2018 10:12 pm

Ik vind ze gaaf. Zwart-wit vind ik hier passen. Het enige wat mij iets stoort, is het plukje blad rechts bovenin de boom. Als je dat wegcropt, wordt het beeld voor mij nog rustiger wat de oneindigheid ten goede komt.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: oneindigheid

Berichtdoor Ronald Jan » do sep 06 2018 8:38 am

Ik weet niet of ik wel de juiste persoon ben om commentaar te geven op de foto's ,maar u vraagt of ze bevallen ?
De eerste foto spreekt mij het meeste aan als het om de leegte gaat op foto 2 is er meer te zien en is er dus ook geen oneindigheid in mijn beleving .
Het zwart wit vind ik een prima keus het enige wat me daar op valt dat er zo weinig door tekening in het zwart van de bomen aan de linkerkant zit en dat valt op foto 2 het meest op.
Op foto 1 zit er boven de bomen aan de rechterkant op mijn scherm een paarsige gloed wat het zwart wit effect een beetje te niet doet.
Ik vind wel dat u op het goede punt de foto heeft gemaakt en de oneindigheid vind ik zeker in foto 1 heel goed overkomen.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: oneindigheid

Berichtdoor Patrick » do sep 06 2018 3:28 pm

Zwart-wit kan natuurlijk prima, maar niet met deze omzetting... Daar zou ik zeker nog eens naar kijken...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26848


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: oneindigheid

Berichtdoor oud0001 » vr sep 07 2018 9:59 am

Ook dit kan prima als dat je opzet was. Als je beseft dat er tegen het licht is geschoten en de lucht niet clipt is het ook logisch. Dan lopen de schaduwen dicht. Wil je dan toch meer detail in de schaduw partijen heb je HDR nodig. Het diepe detailloze zwart in de schaduwpartijen maakt het idd een beetje deprimerend, maar tegelijkertijd zie je een waaier van lijnen ontstaat die vanuit het verdwijnpunt een waaier vormt met 9 ribben. Smaken verschillen nu eenmaal.
oud0001



Onderwerp:

Re: oneindigheid

Berichtdoor jantom » vr sep 07 2018 4:50 pm

ik ga voor foto 2 want die valt in de smaak :D
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: oneindigheid

Berichtdoor MarcoEos70D » ma sep 10 2018 9:59 am

josti schreef:Ik vind ze gaaf. Zwart-wit vind ik hier passen. Het enige wat mij iets stoort, is het plukje blad rechts bovenin de boom. Als je dat wegcropt, wordt het beeld voor mij nog rustiger wat de oneindigheid ten goede komt.

Goed punt! Gek hoe je bij je eigen foto's over zulke details heen kunt kijken.
Ronald Jan schreef:Ik weet niet of ik wel de juiste persoon ben om commentaar te geven op de foto's ,maar u vraagt of ze bevallen ? De eerste foto spreekt mij het meeste aan als het om de leegte gaat op foto 2 is er meer te zien en is er dus ook geen oneindigheid in mijn beleving . Het zwart wit vind ik een prima keus het enige wat me daar op valt dat er zo weinig door tekening in het zwart van de bomen aan de linkerkant zit en dat valt op foto 2 het meest op. Op foto 1 zit er boven de bomen aan de rechterkant op mijn scherm een paarsige gloed wat het zwart wit effect een beetje te niet doet. Ik vind wel dat u op het goede punt de foto heeft gemaakt en de oneindigheid vind ik zeker in foto 1 heel goed overkomen.

Iedereen is de juiste persoon. Want iedereen heeft een mening, ongeacht hoe ervaren je bent. Bedankt voor je uitgebreide reactie! Eens: foto twee is minder oneindig, maar het meer gevulde beeld sprak me ook wel aan. De zwarte bomenrij is een hele bewuste keuze: enerzijds omdat het ook gewoon heel donker was, en ik dat terug wilde laten komen, en anderzijds omdat het de somberheid benadrukt. De paarse gloed zie ik niet, wellicht ligt dat aan je scherm?
jantom schreef:ik ga voor foto 2 want die valt in de smaak :D

Tuihanti schreef:Ook dit kan prima als dat je opzet was. Als je beseft dat er tegen het licht is geschoten en de lucht niet clipt is het ook logisch. Dan lopen de schaduwen dicht. Wil je dan toch meer detail in de schaduw partijen heb je HDR nodig. Het diepe detailloze zwart in de schaduwpartijen maakt het idd een beetje deprimerend, maar tegelijkertijd zie je een waaier van lijnen ontstaat die vanuit het verdwijnpunt een waaier vormt met 9 ribben. Smaken verschillen nu eenmaal.

Deze omzetting is inderdaad een kwestie van smaak, maar heel bewust gekozen. de deprimerendheid is onderdeel van het gevoel wat ik over wilde brengen met de foto's. De waaier is goed gezien Tuihanti, dat was exact de reden van de tweede foto op dat punt.
jantom schreef:ik ga voor foto 2 want die valt in de smaak :D

Soms is dat gewoon genoeg :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Landschappen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten