Landschap fotografie tips?

Onderwerp:

Landschap fotografie tips?

Berichtdoor DannySan » za jan 23 2021 6:43 pm

Hoi allemaal,

met mijn nieuw aangeschafte Z5 wil ik ook een beetje gaan kijken naar landschapsfotografie (mijn focus lag vooral op portret/model) maar ik merk dat ik daar nog te weinig kaas van heb gegeten.
Hebben de 'landschaptoppers' op dit forum misschien tips/adviezen voor deze beginner?

Ik heb op dit moment de 24-50 f/4-f/6.3 - ik weet dat dat geen "landschapslens of groothoek" is maar ben toch benieuwd wat ik hiermee kan gaan doen. Alvast bedankt! :thumbup:
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Landschap fotografie tips?

Berichtdoor Nikkormaat » za jan 23 2021 7:13 pm

Heb je de presentatie van Bas Meelker gemist?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Landschap fotografie tips?

Berichtdoor DannySan » za jan 23 2021 7:14 pm

Ik ben al een tijdje geen clublid meer Nikkormaat; dus die heb ik niet kunnen volgen (al was dat volgens mij, aan de commentaren te zien, een zeer interessante presentatie).
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Landschap fotografie tips?

Berichtdoor JvdKooij » za jan 23 2021 7:15 pm

met de 24 mm kan je prima landschappen fotograferen hoor.
vaak gebruik ik de 24-120 f4 daarvoor.
sinds kort heb ik de Z 20mm 1.8 erbij, maar dat is eigenlijk omdat ik binnenkort een poging ga doen om het noorderlicht te fotograferen
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Landschap fotografie tips?

Berichtdoor henkk » za jan 23 2021 7:32 pm

Je kunt landschap met elk brandpunt fotograferen (een beetje van het landschap afhankelijk want in een bos is 300 mm wat lastiger).
Het gaat er in mijn ogen om wat het landschap karakteriseert (vind ik zelf ook moeilijk). Dichtbij > groothoek; verder weg > tele als basis maar niet altijd.
Vlakke landschappen zijn lastiger dan heuvelachtige.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Landschap fotografie tips?

Berichtdoor Brutus » za jan 23 2021 7:51 pm

Technische zaken zijn niet zo spannend.
Op internet is alles te vinden wat je wilt weten.

Afgezien daarvan zijn er eigenlijk maar twee adviezen.
1. Zoek een interessant landschap.
2. Zorg dat je daar op een onmenselijk vroeg of een ongemakkelijk laat tijdstip bent.

Open deuren, ik weet het en ik wil niet pedant lijken, maar hier draait het allemaal om.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Landschap fotografie tips?

Berichtdoor justme » za jan 23 2021 7:53 pm

Je hebt eigenlijk maar een paar dingen nodig, de eerste is vrije tijd, de rust om rustig een blok te wandelen en kijken, en een rustige locatie.
Ik neem t me zelf altijd kwalijk dat ik te weinig tijd hiervoor uit trek om zo aan prachtig materiaal te komen. Een beetje natuur diversiteit kan wel helpen, en soms moet je daarvoor eventjes rijden.

Je hebt volgens mij wel bossen bij je in de buurt, of zelfs het wad, maar vaak is een kwartiertje rijden vaak al voldoende.
Het is ook soms gewoon doen! Uitstappen en foto’s maken, resultaten bekijken en opnieuw.
(Het helpt vaak niet om iemand mee te nemen die niet aan het fotograferen is)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Landschap fotografie tips?

Berichtdoor DannySan » za jan 23 2021 8:04 pm

Brutus schreef:Technische zaken zijn niet zo spannend.
Op internet is alles te vinden wat je wilt weten.

Afgezien daarvan zijn er eigenlijk maar twee adviezen.
1. Zoek een interessant landschap.
2. Zorg dat je daar op een onmenselijk vroeg of een ongemakkelijk laat tijdstip bent.

Open deuren, ik weet het en ik wil niet pedant lijken, maar hier draait het allemaal om.


Bedankt allemaal voor de tips, en ik wil niet gek lijken Brutus maar ik wilde juist híer vragen voor tips over landschapsfotografie. Natuurlijk kan ik op internet 'alles vinden' maar dat is wat anders...
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Landschap fotografie tips?

Berichtdoor DannySan » za jan 23 2021 8:34 pm

Op naar YouTube, 500px en Flickr it is; wellicht de vraag ook niet goed gesteld.
Bedankt allen.

Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Landschap fotografie tips?

Berichtdoor Brutus » za jan 23 2021 9:47 pm

DannySan schreef:
Brutus schreef:Technische zaken zijn niet zo spannend.
Op internet is alles te vinden wat je wilt weten.

Afgezien daarvan zijn er eigenlijk maar twee adviezen.
1. Zoek een interessant landschap.
2. Zorg dat je daar op een onmenselijk vroeg of een ongemakkelijk laat tijdstip bent.

Open deuren, ik weet het en ik wil niet pedant lijken, maar hier draait het allemaal om.


Bedankt allemaal voor de tips, en ik wil niet gek lijken Brutus maar ik wilde juist híer vragen voor tips over landschapsfotografie. Natuurlijk kan ik op internet 'alles vinden' maar dat is wat anders...


Ok.
Gaat-ie:

- Gebruik een statief.
- Maak gebruik van scherptediepte: klein diafragma.
- Klassieke beeldopbouw: iets interessants op de voorgrond, een achtergrond en iets daartussenin. Laagjes, zogezegd. Naarmate het brandpunt korter wordt, is de voorgrond belangrijker.
- Doe aan grenscontrole. Vermijd zaken die vanaf de randen het beeld inkomen (takken!)
- Overbrug verschillen in helderheid met een verlopend grijsfilter of maak een milde hdr. De lucht is altijd helderder dan je denkt. Het histogram is een handig hulpmiddel)
- Maak gebruik van de kunstmatige horizon in je camera of gebruik een klein waterpas dat in je flitsschoen past.
- Een pola filter is altijd een goed idee om de lucht en bladgroen beter uit te laten komen.
- Overweeg ook eens een pano. Zelf gebruik ik daar graag een 50 mm voor in portrait stand (weinig vertekening, scherp).
- Gooi alle goedbedoelde adviezen overboord en zoek je eigen stijl (maar dat hoef ik je niet te vertellen, als ik je beelden hier op de site langs zie komen :wink: )
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Landschap fotografie tips?

Berichtdoor justme » zo jan 24 2021 12:17 am

Ik ken een hele mooie quote van Vincent Versace (nikon ambassadeur) die luidt :

“Schiet je portretten als landschappen, en je landschappen als portretten”
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Landschap fotografie tips?

Berichtdoor John Jansen » zo jan 24 2021 8:02 am

Gewoon lekker zelf aan de gang gaan, je eigen ding doen en interesse in zoeken. landschappen kun je prima van ultra groothoek 12mm ff tot tele 500mm maken. You tube staat vol van goede landschap fotografen oa Mads Peter Iversen, Thomas Heaton, Adam Gibbs etc. etc.
Laatst gewijzigd door John Jansen op zo jan 24 2021 3:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Landschap fotografie tips?

Berichtdoor phachnguyen » zo jan 24 2021 3:03 pm

Hoi DannySan,

Met een lens van 24mm  kun je gebruik voor landschape photography, zonodig met behulp van een tripod kun je Panoramafoto maken. Ik denk met een goede kennis van : ISO, D.O.F, Light in verschillend tijdstip van de dag en Composition , het kan heel veel helpen in landscape photography. Over Composition zijn er zoveel videos te vinden op internet, om te beginnen deze twee videos om aan jou een idee te geven.

https://www.youtube.com/watch?v=fM64ycm7tz4
https://www.youtube.com/watch/D3PFI6mgHlY

Attilio Ruffo is een italiaanse photographer, hij maakt veel interessant videos over photography inclusief Landscape photography, Je kunt kijken of jij hier goede advies kan vinden.
ATTILIO RUFFO  LANDSCAPE PHOTOTGRAPHY.  https://www.youtube.com/channel/UCPfLDv21e1mwxM95T9djVJA

Veel pleiziers and sucsess met Landscape photography.
M.v.g
Phach Nguyen.
phachnguyen

Clublid
Berichten: 115


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Landschap fotografie tips?

Berichtdoor ben42 » zo jan 24 2021 4:39 pm

wiebeterpstra schreef:Ik ken een hele mooie quote van Vincent Versace (nikon ambassadeur) die luidt :

“Schiet je portretten als landschappen, en je landschappen als portretten”


GROOT VRAAGTEKEN.

Landschap mee naar binnen nemen. Zelf het landschap uitlichten. Tijdstip zodat dit handig is voor de mensen. Niet op statief zoals portret vaak wordt gedaan. Groot diafragma zodat je weinig scherptediepte hebt. etc.

De quote zie ik als een nogal 'filosofische' 'vergelijking'. Als ik echt de omstandigheden ga vergelijken zie ik nogal wat tegenstellingen. Natuurlijk kun je ook wel zoeken naar overeenkomsten, maar ik vind het een vrij inhoudsloze tekst.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Landschap fotografie tips?

Berichtdoor justme » zo jan 24 2021 5:15 pm

Gelukkig denk je niet hetzelfde erover en heb jij er zelf een bepaalde mening over. Prima toch.

Het gaat er in grote lijnen over dat je evenveel aandacht zou moeten brengen aan zowel een portret als een landschapsfoto.
Immers maak je niet een portret van een landschap of een bloem wanneer je er een foto van maakt? De keuzes die je maakt om een bepaald beeld te creëren/vast te leggen, hebben wss vele overeenkomsten. Het grootste is de invloed die jijzelf hebt als beeldbepaler op dat specifieke moment.

net als jouw foto hier :
ben42 schreef:Afbeelding

je hebt er zelf voor gekozen om de grootte te benadrukken van deze velden door de mensen hierin tactisch te kaderen. Het verlopen van licht en donker ( van rechtsonder naar linksboven ) leidt de kijker precies heen waar het hier om gaat.

Of deze foto van Frankie:
Frankie schreef:Ook midden op de dag kun je mooi licht aantreffen. Rietstengels in half schaduw half zon.
Afbeelding


Ook hier zie je dat er toewijding in zit, bijna een portret van het riet. In beeld brengen van het licht dat op en door het riet valt. Een subtiele verandering in het beeld ( scheve stengel ) maakt het beeld compleet.

Punt is ook dat je een persoon in één portret vaak niet weet te vangen, geldt dit ook zeker niet voor een landschap? Toch lijkt het dat er fotografen zijn hierin toch lijken te slagen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Landschappen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten