Landschap fotografie tips?

Onderwerp:

Re: Landschap fotografie tips?

Berichtdoor Matthijs » wo jan 27 2021 12:21 am

Tof om te zien dat je je 'horizon wilt verbreden'!

Een bereik van 24-50mm is goed bruikbaar om een indruk te krijgen of landschapsfotografie wat voor jou is. Een dure groothoeklens aanschaffen is nu nog overbodig.
Er zijn veel fotografen die met bijvoorbeeld de 24-70mm fotograferen, en daar ook bijna alle landschapsfoto's mee maken.
Het lastige vind ik, is dat je met dit bereik beperkt word in de mogelijkheden. Maar lees goed, dat is mijn ervaring.
24mm geeft een 'verdrukt' beeld als je deze vergelijkt met bijvoorbeeld de 18-35mm van Nikon. Die 6mm kan een wereld van verschil maken.
Waar je zelf mee aan de slag kunt is om je eigen omgeving (beperk het tot 25km) te verkennen, zeker als je niet in de stad woont zijn hier talloze mogelijkheden tot perfecte landschapsfoto's. Inzicht, kennis en weersomstandigheden maken van een simpele locatie een prachtige landschapsfoto.
Hieronder zal ik je een aantal voorbeelden geven, toegegeven dat ik bevoorrecht ben aangezien ik binnen 4 a 5 minuten aan de Oosterschelde of Westerschelde sta...

Dit is hoe de omgeving er uit ziet, je zou zeggen dat je hier na 2 of 3 keer (met verschillende weersomstandigheden) toch wel op uit bent gekeken. Wellicht zou je zeggen dat je überhaupt geen mogelijkheden ziet.
Maar trek de laarzen aan, voorzichtig (advies van een ervaringsdeskundige) naar beneden lopen over de gladde algen, pak je camera en probeer wat composities te vinden. Dit zal, zeker voor de eerste keer, erg lastig zijn.
Ik kan je alleen maar adviseren om dit vaak te ondervinden, je word uitgedaagd anders te kijken. Ook fotografisch gericht.
Afbeelding
(Bron: kapelle.nieuws.nl)

Wat ik net schreef over de lens die je ter beschikking hebt komt nu terug.
Ik gebruik voor landschapsfotografie hoofdzakelijk de Nikon 16-35mm F4. Veelzijdige lens, mooi groothoekbereik en toch nog een beetje flexibel dankzij de zoomfunctie. In het verleden ook de Sigma 12-24mm ART gehad. Waanzinnige beeldhoek van 122 graden, dat is absurd weid. Maar of dat ideaal is? Verre van... Filtergebruik is ingewikkeld en die zijn n.m.m. eigenlijk onmisbaar in de landschapsfotografie. Maar op 12mm krijg je té veel omgeving in je beeld, waardoor alles wel errug klein word. De balans is weg. Mocht je in de toekomst een groothoeklens willen aanschaffen is de 16-35 een aanrader.
Maar ik dwaal af, wilde je eigenlijk wat foto's laten zien die op de bovenstaande locatie zijn gemaakt (1 tot 2 kilometer vanaf dat punt):
Afbeelding
D850 + Zeiss 18mm
F/11 | 15" sec. | ISO-32

Afbeelding
D850 + 16-35
F/11 | 0.80 sec.| ISO-32

Afbeelding
D850 + 16-35
F/11 | 30" sec. | ISO-64

Afbeelding
D850 + 16-35
F/11 | 1.3 sec. | ISO-32

Afbeelding
D850 + 16-35 F4
F/13 | 8" sec. | ISO-32

Afbeelding
DJI Mavic Pro

Een aantal foto's uit een archief van duizenden opnames, gemaakt op deze locatie!
Ga door je knieën, richt je camera op een onderwerp waar je aantrekkelijk vind en varieer af en toe je positie.
Zorg dat je mooi licht hebt, het klassieke golden hour is altijd mooi en het maakt het jezelf veel makkelijker dan wanneer je met hard en fel middaglicht moet fotograferen. Ik ben daar in ieder geval mee gestopt. Een grijze wolkenmassa heeft ook potentie, maar ook dit moet je op de juiste manier gebruiken.
Wanneer je tijdens zonsondergang landschappen gaat fotograferen kan ik je garanderen dat je na 5 foto's al moeite krijgt met de belichting, als je tegen de zon in fotografeert. Het gebruik van (grijsverloop)filter zijn eigenlijk een 'must' geworden. Ook dit is lastig, welk filter moet je hebben? Soft, medium, of een harde overgang? Hoeveel stops?
Per situatie verschillend, doorgaans maak ik gebruik van een 2 of 3 stops medium grijsverloopfilter. Dit zorgt ervoor dat je de felle lucht kunt onderbelichten en de belichting met de voorgrond in balans kunt brengen. Hier ga ik niet teveel op inwijden omdat daar gigantisch veel informatie over te vinden is op het internet.

Zoals je ziet aan de foto's ben ik een waterfreak, maar ook zonder water zijn er genoeg mogelijkheden:
Moest even wat verder het archief induiken om foto's zónder water te vinden...
Afbeelding
D850 + 16-35
F/10 | 1/25 sec. | ISO-100

Afbeelding
Nikon D800 + Sigma 150 2.8
F/10 | 1/20 sec. | ISO-125


Afbeelding
Nikon D800 + Nikon 18-35 AF-D
F/8 | 1/25 sec. | ISO-50

Hopelijk kun je wat met de tips en adviezen, ik weet niet of dit het juiste antwoord is op jouw gestelde vraag maar misschien heeft het je toch wat geholpen.
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Landschappen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten