Rondje Broekpolder

Onderwerp:

Rondje Broekpolder

Berichtdoor Tony D » za feb 13 2021 3:41 pm

In de sneeuw, met hard stralend zonlicht.

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

3:
Afbeelding

4:
Afbeelding

5:
Afbeelding

6:
Afbeelding

7:
Afbeelding

8:
Afbeelding

9: Het smelten in de zon
Afbeelding

10:
Afbeelding

11: Een zilverreiger
Afbeelding

12:
Afbeelding

13: Vergeten schaatsen
Afbeelding

14: Maar de aankondiging van de lente is er ook al
Afbeelding

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2767


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondje Broekpolder

Berichtdoor Tony D » wo feb 17 2021 10:48 am

285 keer bekeken en geen enkele reactie.
Zijn ze zo slecht dat men geen commentaar durft te leveren?
Zijn ze zo nietszeggend dat een reactie overbodig is?
Of zijn ze zo mooi, dat eenieder met stomheid geslagen is?

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2767


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondje Broekpolder

Berichtdoor henkk » wo feb 17 2021 11:32 am

Tja dat gebeurt mij ook wel eens. Ik denk dan maar eraan dat ik ze voor mijn eigen lol maak.

Mij spreekt foto 8 het meest aan. Mooi scherp tegen een vage achtergrond (hoewel midden boven wat onrustig).

Ik heb mijn browser meestal op 200% staan. Het kan daaraan liggen maar de scherpte van sommige foto's lijkt niet geweldig (bijv. de zilverreiger nr. 11). Maar dan zie ik dat het beeld 1200x800 is. Waarom zet je zo kleine beelden op het forum? De max breedte is 1920 en de max hoogte is 1280.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondje Broekpolder

Berichtdoor Tony D » wo feb 17 2021 1:22 pm

Henk, ik maak ze zeker voor mijn eigen lol!
Wat die reiger betreft: de 70-300 mm stond daar op 300mm en dan is hij al minder scherp. En dan uit de hand kan er ook best bewegingsonscherpte van mij bijzitten.
Ik zal de resolutie de volgende keer hoger houden. Ik ging nog uit van 1200 maximum.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2767


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondje Broekpolder

Berichtdoor gijs sandberg » wo feb 17 2021 2:48 pm

Beste Tony,
Leuke vorst-foto's.
Vraagje: weet je hoeveel Broekpolders er in Nederland zijn ?
(iets naders zou behulpzaam zijn)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rondje Broekpolder

Berichtdoor Patrick » wo feb 17 2021 3:30 pm

Tony D schreef:285 keer bekeken en geen enkele reactie.
1. Zijn ze zo slecht dat men geen commentaar durft te leveren?
2. Zijn ze zo nietszeggend dat een reactie overbodig is?
3. Of zijn ze zo mooi, dat eenieder met stomheid geslagen is?

Ik vermoed 2. :)

Even serieus. Op dit soort foto's wordt niet vaak gereageerd. Niet alleen hier, maar ook op andere plekken waar foto's gedeeld worden. Het zijn kiekjes waar niet zoveel over te zeggen valt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondje Broekpolder

Berichtdoor justme » wo feb 17 2021 4:19 pm

Hoi Tony,

ik denk dat je aardig de sfeer heb willen vastleggen op je rondje, dat zie je wel terug in de foto's.

Wat ik je zou willen meegeven, als je graag feedback zou willen, is om je onderwerpen wat meer te isoleren;
- foto 1, ik zie twee keer een oversteek, voetstappen links, en een lijnenspel wat uitloopt op een hoog bosschage,

- foto 2, mooie rietpluimen, waar het zonlicht mooi op valt. wat meer 'compressie' zou hier passen, iets meer onscherpere achtergrond. mogelijk iets meer dichterbij staan

- foto 3, de luchten zijn hier prachtig, mooie dynamiek. links in beeld nog net een groep vogels in het water en op het ijs, misschien had je hier iets meer met het looppad kunnen doen?

- foto 4, leuk gezien, net iets te weinig compressie ( scherptediepte ) om het wat meer te isoleren

- foto 5, een doorkijkje in het bos? maar veel te druk

- foto 6, check je lens op stof of vuildeeltjes, die zie je hier namelijk terug. Mogelijk was de zon en het beoogde effect in t echt net wat meer aanwezig dan uit de foto?

- foto 7, mooie warme kleuren, de beste uit deze serie als je het mij vraagt.

- foto 8, ken de naam niet van deze plant, maar mogelijk en ander perspectief ( lager ) kiezen

- foto 9, knap gezien, hier had je best nog een hele abstracte foto/close-up uit kunnen halen

- foto 10, drukke plaat

- foto 11, de kadering hier is wat twijfelachtig gekozen,

- foto 12, doorkijkje, veel lijnen

- foto 13, roept wel vragen op, maakt nieuwsgierig wat we hier eigenlijk zien

- foto 14, veel onscherpte, beetje onrustig door takje links en linksboven, niet geheel scherp in het onderwerp, misschien door de wind?

Al met al mooie samenvatting van Broekpolder, misschien wat meer tijd nemen per shoot, blijf kijken en proberen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rondje Broekpolder

Berichtdoor Tony D » wo feb 17 2021 7:03 pm

gijs sandberg schreef:Beste Tony,
Leuke vorst-foto's.
Vraagje: weet je hoeveel Broekpolders er in Nederland zijn ?
(iets naders zou behulpzaam zijn)
Groeten, Gijs


Het is de Broekpolder in Vlaardingen

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2767


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondje Broekpolder

Berichtdoor Tony D » wo feb 17 2021 7:03 pm

Wiebe, dank voor je feedback.

Bij nr 13: Er lagen twee kunstschaatsen met felrode binnenkant volkomen verlaten met in geen velden of wegen iemand te zien, ook niet langs een schaatsplek.. Ik vond het vervreemdend: wie laat er nu haar schaatsen achter en gaat dan weg? Was ze het zo zat?

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2767


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondje Broekpolder

Berichtdoor roelwillems » wo feb 17 2021 8:58 pm

Hoi Tony,

Helemaal eens met Wiebe, foto 7 springt er voor mij ook uit. Dit is een onderwerp waar ik vaak voorbij loop (te veel bomen/takken waardoor het beeld te druk wordt) maar in deze foto werkt het voor mij zeker. Ondanks dat er veel gebeurd toch een soort rust.

Foto 12 van de zilverreiger is mooi qua kleur/licht vooral op de reiger. Het beeld bevat wel veel onscherpte met een relatief klein onderwerp, daardoor is het voor mij persoonlijk minder in balans. Een portret uitsnede waarbij de vogel t.o.v. de achtergrond meer ruimte in het beeld in neemt zou in mijn ogen beter passen. Of dichter de vogel proberen te benaderen bij het maken van de foto maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan ;-)
Nikon Z7 II, Nikkor Z 12-24 en 24-70 f/4 S, Nikkor AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR
Filter systeem: Kase K9 100mm (polarizer, 3&6-stop ND, 3-stops reversed grad & soft grad, 2 stop hard grad)

Ook Olympus m43 met de nodige lenzen en Fuji x100t
Gebruikersavatar
roelwillems

Clublid
Berichten: 41


Locatie: Zuid-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondje Broekpolder

Berichtdoor Tony D » wo feb 17 2021 9:52 pm

Dank Roel.
Dichterbij die reiger komen was geen optie helaas.
Ik zal eens een portrait uitsnede proberen.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2767


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondje Broekpolder

Berichtdoor roelwillems » do feb 18 2021 9:24 am

Heel herkenbaar, ik vindt het persoonlijk enorm knap als ik soms vogel-fotografen aan het werk zie en hoe dicht ze bij het onderwerp kunnen komen!

Overigens is de hoeveelheid scherpte diepte in een beeld super persoonlijk. Persoonlijk houd ik vaak niet van veel scherpte diepte (onscherpte) op de voorgrond van het beeld met een scherp onderwerp verder weg, maar zijn massa's mensen die dat juist wel heel erg mooi vinden. Het blijft vooral zoeken naar je eigen voorkeur en smaak.
Nikon Z7 II, Nikkor Z 12-24 en 24-70 f/4 S, Nikkor AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR
Filter systeem: Kase K9 100mm (polarizer, 3&6-stop ND, 3-stops reversed grad & soft grad, 2 stop hard grad)

Ook Olympus m43 met de nodige lenzen en Fuji x100t
Gebruikersavatar
roelwillems

Clublid
Berichten: 41


Locatie: Zuid-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondje Broekpolder

Berichtdoor Gemmageluk60 » do feb 18 2021 1:06 pm

Vind het een nette serie, met 8 als uitschieter. Het zijn er best wel veel, misschien weerhoudt dat mensen van reageren.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 840


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Landschappen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten