Bloeiende heide bij Epe.

Onderwerp:

Re: Bloeiende heide bij Epe.

Berichtdoor josti » vr aug 18 2023 10:31 am

Veel is al gezegd; mij valt alleen nog de erg witte wolken op. Als daar in het raw-bestand wat meer tekening uit te halen valt, wordt het wat mij betreft nog beter. De persoon zou ik zelf ook weglaten, maar het is aan de andere kant ook wel een mooi punt in de foto waar je naar toe getrokken wordt. Hij/zij had wel mogen lopen van mij
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bloeiende heide bij Epe.

Berichtdoor Hester » vr aug 18 2023 10:59 am

Graag wat leren. Ik neem aan dat ik het raw bestand hier niet kan plaatsen maar ik kan natuurlijk het originele bestand als jpeg opslaan. En uiteraard kan ik de historie oproepen maar hoe plaats ik die hier? Alvast bedankt. Leuk dat mijn foto zoveel oproept. Leerzaam.
Hester

Regiocoördinator
Berichten: 234


Locatie: Barchem
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bloeiende heide bij Epe.

Berichtdoor stronk » vr aug 18 2023 12:17 pm

Je zou bijvoorbeeld een transfer link kunnen maken via http://www.wetransfer.com

Klik op de 3 puntjes onderin

Afbeelding

vink "Get transfer link" aan

Afbeelding

Klik op het blauwe plusje bovenin en selecteer jouw RAW bestand. Kies dan "Get A Link".
Nu wordt je RAW bestand geupload naar Wetransfer. Klik dan op "Copy link" en plak deze in een bericht hier op het forum. Nu kunnen anderen je foto downloaden.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bloeiende heide bij Epe.

Berichtdoor Hester » vr aug 18 2023 1:13 pm

https://we.tl/t-4iKlgpnzBU


hierbij het raw bestand en het xmp bestand.
Hester

Regiocoördinator
Berichten: 234


Locatie: Barchem
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bloeiende heide bij Epe.

Berichtdoor Patrick » vr aug 18 2023 1:23 pm

Zoiets? Even snel gedaan. De lucht zit voldoende in. Sterker nog; de foto is uitstekend belicht! Ik zou wel iets verderop scherpgesteld hebben; nu zit dat volgens mij helemaal voorin waardoor de foto niet zo scherp oogt als zou kunnen.

AfbeeldingDSC_0010 by Patrick Put, on Flickr
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bloeiende heide bij Epe.

Berichtdoor RVK » vr aug 18 2023 2:49 pm

Afbeelding


RAW bestand direct omgezet in TIFF en dan LDR bewerking, verder niets aangepast. Dit zou je als uitgangspunt voor verdere bewerking kunnen gebruiken.
Je opname heeft een hoog contrast, zeker veel te hoog voor afdruk of scherm maar is wel goed belicht en bevat vrijwel alle informatie over het onderwerp.
Je moet dus comprimeren wat op vele manieren kan, hier gebruikte LDR bewerking is vrij eenvoudig en geeft dikwijls bruikbaar resultaat, maar ook kans op een onnatuurlijke look , een gevaar dat er altijd is als je sterk moet comprimeren.

Als je interesse hebt, vroeger een artikel geschreven over dit onderwerp.

https://d2w1s6o7rqhcfl.cloudfront.net/6 ... 715004.pdf

Gewoon blijven experimenteren.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 958


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bloeiende heide bij Epe.

Berichtdoor LosGoud » vr aug 18 2023 3:48 pm

Ik vind het een prachtige opname!

Ik heb de vrijheid genomen om je raw bestand te downloaden en ik heb er een aantal bewerkingen op los gelaten en kom dan tot dit resultaat:

Afbeelding

Dit zijn mijn bewerkingen in Adobe Photoshop:

Middels een Niveaus laag het "contrast per kanaal benadrukken" en "neutrale middentonen magnetisch" aangeklikt (dat laatste maakt de foto wat te "koud"in eerste instantie)

In Topaz Photo heb ik ruis verwijderd en wat verscherpt met de optie "lens blur"

In Radiant Photo de foto was "opgefrist" en weer wat "warmer" gemaakt

Voor een kleurcorrectie over de hele foto heb ik 't volgende gedaan:

Een laag met een kopie van het totaal gemaakt, hier het gemiddelde vervagen filter op los gelaten en vervolgens daar een curven laag boven gezet zodat de gemiddelde kleur over de hele foto 50% grijs is, vervolgens de 50% grijd laag üitgezet" zodat alleen de curven laag (met de kleurcorrectie) nog actief blijft
Met behulp van curven lagen de lichtste gedeelten van de wolken wat minder licht gemaakt en de schaduwen onder de bomen wat minder donker

En tenslotte met een selectieve kleur laag wat magenta uit het rood en het geel gehaald.

Een heel verhaal, maar dat is ook wat ik leuk vind aan foto's, het bewerken :)
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bloeiende heide bij Epe.

Berichtdoor Hester » vr aug 18 2023 4:09 pm

Nou dat niveau heb ik niet hoor met foto bewerken.
.
Hester

Regiocoördinator
Berichten: 234


Locatie: Barchem
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bloeiende heide bij Epe.

Berichtdoor LosGoud » vr aug 18 2023 5:20 pm

Zo opgeschreven ziet het er misschien wel wat complex uit, als je iemand deze bewerkingen ziet doen valt het wel mee denk ik (da's het nadeel om over zo'n onderwerp met geschreven tekst te communiceren). Ik heb eigenlijk de opmerkingen over de foto in dit draadje gelezen en geprobeerd daar in de bewerking wat mee te doen. Maar eerlijk geschreven zie ik zelf niet zoveel verschil tussen jouw bewerking (in je eerste posting in dit draadje) en de mijne. En dat komt denk ik omdat ik het gewoon een mooie opname vind. Veel mooier dan de opnamen die ik zelf gisteren bij een zwaar bewolkte lucht op de hei in Hilversum heb gemaakt.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bloeiende heide bij Epe.

Berichtdoor Hester » vr aug 18 2023 5:24 pm

Ik heb jouw versie opgeslagen en die met de mijne in Photoshop naast elkaar geopend. Ik wilde het eerst niet zeggen maar ik zie ook niet zoveel verschil. En dank voor het compliment, zo'n witte lucht als we de laatste dagen hadden is inderdaad niet bevorderlijk voor mooie foto's.
Hester

Regiocoördinator
Berichten: 234


Locatie: Barchem
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bloeiende heide bij Epe.

Berichtdoor stronk » vr aug 18 2023 5:24 pm

Dan zet ik mijn bewerking er ook onder. Je ziet dat iedereen toch een iets andere bewerking heeft.

Afbeelding
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bloeiende heide bij Epe.

Berichtdoor Hester » vr aug 18 2023 8:31 pm

Ik heb op mijn telefoon een collage gemaakt van de bewerkingen. Als een van jullie hier bezwaar tegen heeft haal ik dit bericht weg. Het liefst had ik de namen bij de fotoos vermeld maar dat lukt me (nog) niet.

AfbeeldingHeide
Hester

Regiocoördinator
Berichten: 234


Locatie: Barchem
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bloeiende heide bij Epe.

Berichtdoor stronk » vr aug 18 2023 9:02 pm

Het is jouw foto dus dikke prima!
Maar wat vind je zelf van alle bevindingen?
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bloeiende heide bij Epe.

Berichtdoor Hester » vr aug 18 2023 9:07 pm

Ik blijf mijn versie de mooiste vinden muv de wolken. Die zijn in jullie bewerkingen mooier en dan vooral van Stronk. weet je nog hoe je dat gedaan hebt?
Hester

Regiocoördinator
Berichten: 234


Locatie: Barchem
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bloeiende heide bij Epe.

Berichtdoor henkk » vr aug 18 2023 10:50 pm

Hierbij mijn versie (dwz de eenvoudige: in ACR wat hoge lichten verminderd (-50, wat vooral op de lucht heeft gewerkt), schaduwen verlicht (+33, effect vooral in de bomen), lokaal contrast en levendigheid (elk +10); vervolgens in PS Elements met Nik Collection/Vivesa het histogram dekkend gemaakt (aan de lichte (rechter)kant was er een stuk ruimte over) en verscherpt met output sharpener. De basis van de foto was m.i. prima op orde en de bewerking is nogal standaard voor wat ik meestal met mijn opnames doe.
Het is duidelijk dat smaken verschillen en waarschijnlijk zijn de verschillende monitoren ook van invloed op wat we 'mooi' vinden.
AfbeeldingDSC__0010
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Landschappen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten