Herfst in Rondane, Noorwegen

Onderwerp:

Herfst in Rondane, Noorwegen

Berichtdoor weimaraner » zo okt 08 2023 8:15 pm

Eind september was het zo ver, samen met twee fotovrienden naar Noorwegen om daar de herfstkleuren in en rond Rondane Nationaal Park te fotograferen. In totaal acht dagen alleen maar met fotografie in de weer geweest, waarbij we dagplanning en lokaties afstemden op de weersvoorspellingen - evenals het tijdstip dat de wekker ging...
Dat betekende meestal tussen 04:20 en 05:30 uit de veren, ontbijten en boterhammen smeren voor onderweg en dan op pad om met het eerste licht op lokatie te zijn. En dan als het donker was weer terug naar ons vakantiehuis om daar de fotospullen schoon te maken, accu's op te laden en back-ups te maken van de geschoten foto's. Oh ja, en als er tijd was avondeten, al bestond dat ook wel eens uit een potje instant noodles, opgewarmd op een gasbrander op een winderige en schemerige hoogvlakte bij temperaturen rond het vriespunt.
Kortom, alles voor de fotografie, veel lange dagen en (te) korte nachten maar heel veel lol gehad en fotografisch mijn hart helemaal op kunnen halen. Hieronder wat resultaten:

1. Zomaar een detail van een riviertje met wat herfstkleuren ergens midden in Rondane.
Afbeelding

2. Doralseter, bergen in de ochtendzon. Vanwege de mogelijke reflecties in de meertjes hier 's morgens vroeg naartoe op de enige ochtend dat er nauwelijks wind voorspeld werd (wat gelukkig klopte).
Afbeelding

3. Doralseter, verder de vallei in en op een andere dag met wat andere omstandigheden. Panorama van 15 foto's.
Afbeelding

4. Storulfossen waterval, vanwege de extreem natte zomer en het wisselvallige weer dat we hadden stond er in ieder geval genoeg water. Voor deze foto een tijdje staan wachten tot er wolken over dreven om zo harde contrasten (en overbelicht schuim) op de waterval te vermijden.
Afbeelding

5. Storulfossen waterval, een detail opname toen de zon wel even scheen.
Afbeelding

6. En nog een keer Storulfossen, de laatste zonnestralen van de dag schijnen door de waterspray van de waterval (die hier net rechts buiten beeld valt).
Afbeelding

7. Hovringen, een weg die doodloopt in de bergen tussen allemaal Noorse vakantiehuisjes maar mijn twee fotovrienden wisten uit een ver verleden dat er ook nog ergens een beekje met wat watervalletjes lag.
Afbeelding

8. Avondlicht op de bergen - met wat vreemde wolkenformaties.
Afbeelding

9. Grimsdalen, ochtendlicht op een bewolkte vroege morgen.
Afbeelding

10. Bosfotografie, altijd moeilijk maar ik wilde perse iets met de typische berkenbosjes doen die je er zoveel ziet. Dit was de laatste dag, toen door de harde wind veel berken hun blad al grotendeels kwijt waren.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken, wat mij betreft is Noorwegen in ieder geval voor herhaling vatbaar.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Herfst in Rondane, Noorwegen

Berichtdoor Patrick » zo okt 08 2023 8:49 pm

Lekker hoor zo'n vakantie!

Mijn favoriet is nummer 7. Fraaie compositie, fijn beeld.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Herfst in Rondane, Noorwegen

Berichtdoor Tony D » zo okt 08 2023 9:37 pm

Prachtige beelden. En inderdaad: alles voor de foto’s!

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Herfst in Rondane, Noorwegen

Berichtdoor Henk » zo okt 08 2023 9:55 pm

Prachtige beelden. Ben er zelf ook al eens in september geweest met prachtige herfstkleuren. Nummer 7 is geweldig. Die kijkt inderdaad lekker weg.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Online
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1733


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Herfst in Rondane, Noorwegen

Berichtdoor jan » zo okt 08 2023 10:34 pm

Prachtige herfstbeelden. En ja, nummer 7 is een bijzonder mooi schilderachtig beeld.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Herfst in Rondane, Noorwegen

Berichtdoor henkk » ma okt 09 2023 8:22 am

Prachtig! De tijd en moeite hebben geloond en wel een extra dimensie (de tijd) aan de beelden toegevoegd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Herfst in Rondane, Noorwegen

Berichtdoor weimaraner » ma okt 09 2023 10:55 pm

Bedankt voor alle reacties, was echt genieten en grappig dat juist nummer 7 zo in de smaak valt (omdat dit de enige lokatie was die op het eerste gezicht niets leek te zijn - tot we het bos in liepen en dit beekje tegen kwamen).
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Herfst in Rondane, Noorwegen

Berichtdoor Frans Martens » di okt 10 2023 11:22 pm

weimaraner schreef:Eind september was het zo ver, samen met twee fotovrienden naar Noorwegen om daar de herfstkleuren in en rond Rondane Nationaal Park te fotograferen. In totaal acht dagen alleen maar met fotografie in de weer geweest, waarbij we dagplanning en lokaties afstemden op de weersvoorspellingen - evenals het tijdstip dat de wekker ging...
Dat betekende meestal tussen 04:20 en 05:30 uit de veren, ontbijten en boterhammen smeren voor onderweg en dan op pad om met het eerste licht op lokatie te zijn. En dan als het donker was weer terug naar ons vakantiehuis om daar de fotospullen schoon te maken, accu's op te laden en back-ups te maken van de geschoten foto's. Oh ja, en als er tijd was avondeten, al bestond dat ook wel eens uit een potje instant noodles, opgewarmd op een gasbrander op een winderige en schemerige hoogvlakte bij temperaturen rond het vriespunt.
Kortom, alles voor de fotografie, veel lange dagen en (te) korte nachten maar heel veel lol gehad en fotografisch mijn hart helemaal op kunnen halen. Hieronder wat resultaten:

Mooie verzorgde serie! (beetje veel neutraalfilter naar mijn smaak)
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Herfst in Rondane, Noorwegen

Berichtdoor gvdnberg » zo okt 22 2023 4:20 pm

Mooie serie Raoul! Erg gaaf dat jullie zo’n uitje hebben gedaan. Ik denk met heel veel plezier terug aan iets dergelijks in 2013, 3 nachten voor noorderlicht fotografie in Svolvaer op de Lofoten. Eerste nacht was het raak en we stuiterden rond 02:30 u het hotel in. De andere dagen en nachten geen noorderlicht meer gezien, maar wel mooi landschapsfotografie gedaan. Ongeveer in eenzelfde stramien als dat van jullie: slapen eten, fotograferen, maar dan eten en een drankje en dan slapen, waarna de activiteiten zich in dezelfde volgorde herhalden.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Herfst in Rondane, Noorwegen

Berichtdoor Gemmageluk60 » ma okt 23 2023 9:18 am

Mooie serie foto's met een fijne sfeer. Lijkt me een geweldige belevenis!
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 843


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Landschappen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten