Vlinders (en flink balen)

Onderwerp:

Vlinders (en flink balen)

Berichtdoor ReneG » wo sep 01 2021 1:21 am

Even wat frustratie van me afschrijven. :lol: :oops:

Dan heb je een idee: Vlinderportretten. Ik op pad met de D500 en 105VR Micro naar een vlindertuin. De D500 heb ik pas relatief kort en had ik nog niet gebruikt voor dit doel, maar met dat AF systeem (snel en accuraat) en de scherptediepte van DX moet dat wel lukken, af en toe in combinatie met een flitser. Ik heb alle foto's uit de hand gemaakt met AF. Dus geen statieven, handmatig focussen etc.

Tot mijn aangename verrassing +/- 250 foto's gemaakt waarvan 90% potentieel keepers zijn. Scherp, goed belicht etc. Echt een topdag en met afstand de beste macro serie die ik ooit heb geschoten. Het viel me wel op dat sommige foto's er een tikje fuzzy uitzagen, maar dat wijtte ik aan macro en beperkte scherptediepte. Maar goed dat kun je normaal oplossing in de nabewerking (dacht ik), dat zou de pret vast niet drukken.

Tot ik thuiskwam. Ik importeer de foto's in LR en het valt op dat hij meteen klaar is met de 1:1 previews. Vreemd. Ik kijk en ik zie tot mijn grote schrik: JPEG. Oh nee.... :o Bij het instellen van de witbalans heb ik op één of andere manier blijkbaar de Qual knop gepakt. En het is niet alleen JPEG, het is zelfs lagere kwaliteit JPEG. Dit is me niet eerder overkomen. De hele serie in JPEG op een lagere kwaliteit. Ik heb nog nooit zo gebaald, en dat na zo'n serie.

En zo ben je ineens alle correctieruimte voor je foto's kwijt. Kleurcorrectie is zwaar beperkt, belichtingscorrectie is ineens minder dan een stop. Maar het ergste was dat ik veel microdetails (haartjes etc.) kwijt was door de lagere kwaliteit in JPEG. En een paar hele mooie foto's (qua compositie) die je normaal met een paar kleine correcties tip-top kan maken konden nu worden afgeschreven. Het enige geluk was dat hoewel ik altijd in RAW werk, ik de foto's wel altijd zo goed mogelijk uit de camera laat komen, ik vertrouw niet blind op correctiemogelijkheden achteraf.

Het eindresultaat is dat ik uiteindelijk een stuk of 20 foto's acceptable foto's van de serie tot een acceptabel niveau heb weten te brengen, maar dat hadden er 100+ moeten en kunnen zijn. Op kleiner formaat (zoals hier) is het er allemaal nog acceptabel uit, maar op vol formaat wordt het minder. Flink croppen zat er door het verlies van detail ook niet meer in (max 50%). Dat zie je bijvoorbeeld op foto 6, die helemaal niet zo ver gecropt is. Gelukkig heb ik vakantie en dus genoeg tijd om een keertje terug te gaan. Maar ik baal nog steeds. :evil:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Hier kun je het verlies van detail goed zien in de gele haartjes, die in elkaar overlopen. Dat kan echt beter...
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Bonus: Bloempje
Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders (en flink balen)

Berichtdoor MarcoEos70D » wo sep 01 2021 9:21 am

Ai da's balen ja! Schrale troost: been there, done that... ;)

Zie het maar als een generale repetitie dan, want ik ben nu al benieuwd naar de resultaten als je wél in RAW had geschoten. Ziet er veelbelovend uit!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Vlinders (en flink balen)

Berichtdoor Skippy » wo sep 01 2021 10:22 am

Oeps, dat is balen. Ook voor mij herkenbaar, overkomt je een keer en dan nooit meer omdat je het voortaan vooraf controleert. Beetje vergelijkbaar met de eerste keer fietsen met klikpedalen, als je niet op tijd uit klikt val je gegarandeerd om. Is mij ooit overkomen toen ik moest stoppen voor een stoplicht in een druk centrum van Hilversum.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders (en flink balen)

Berichtdoor Peter » wo sep 01 2021 1:23 pm

Ooh, herkenbaar :-)

Gebeurt je nooit weer
Potentie genoeg aan boord zo te zien aan de foto's
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlinders (en flink balen)

Berichtdoor ReneG » wo sep 01 2021 4:12 pm

Skippy schreef:Oeps, dat is balen. Ook voor mij herkenbaar, overkomt je een keer en dan nooit meer omdat je het voortaan vooraf controleert.


Dat is dus het lullige eraan, ik controleer het elke keer. Ik werk ook nooit met presets en breng alles voor en na instellen terug naar een default voor die camera.

Alleen heb ik vermoedelijke daarna, toen ik even wat met center-weighted meting wilde doen, waarschijnlijk per ongeluk even de Qual knop ingedrukt. :crazy:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders (en flink balen)

Berichtdoor Skippy » wo sep 01 2021 4:43 pm

Oh ja, had je al vermeld in je begin post. Gezien je routines zal het vast een incident blijken.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders (en flink balen)

Berichtdoor Peter » wo sep 01 2021 8:43 pm

wel eens 100 km gereden naar een bijzonder natuurgebied..., auto geparkeerd , half uur lopen.

rugtas mee met alle lenzen ...., mooi weer, helemaal zin in
sjit..., alleen geen geheugenkaart. Die zat nog in de pc

zijn soms van die dagen Afbeelding

geen idee waarom ik dit schrijf, je een beetje moed inpraten.., dat zal het zijn
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlinders (en flink balen)

Berichtdoor ben42 » do sep 02 2021 6:49 pm

Ja Balen, gelukkig kun je de vlindertuin nog een keer bezoeken, maar een tweede keer is toch anders.

Tja, ingesteld op 100 Asa en een 400 Asa rolletje gebruikt.
Met de rugzak op pad, rolletje vol, rolletjes helemaal onderin de rugzak dus eerst die maar pakken. Camera open, oeps vergeten terug te spoelen.
Kom van een hoge skischans af (via de trap), door de hoogte een beetje krampachtig, beneden mijn kleding in orde maken, toestel op de grond gegooid achterkant open en de bayonet flink ontzet.
Tijdens een wandelcampeertocht zo nat dat het toestel het niet meer deed. Na dat verholpen te hebben de eerste ? 20 foto's het rolletje nog niet terug gedaan.

Digitaal is een aantal dingen een stuk gemakkelijker. SD kaartje vergeten, gelukkig zitten er twee in de D7000/D7200.
Instelling per ongeluk fout. (Overkomt mij vaak). Regelmatig terug keren naar de User 1 instelling vanwaar alles weer goed staat. (De mechanische AF knop die per ongeluk (of express) wel eens op off staat, toch maar wat vaker controleren).

Maar een tijdje geleden door ook een JPG fout instelling bij een stukje avondfotografie in de buurt op een artefact gestuit dat ik niet ondekt zou hebben zonder deze fout.

Voor deze ..... is er een grote hoeveelheid stenen om zich aan te stoten en dat doe ik dan ook met enige onregelmaat.

Ach misschien is dit het wel wat fotografie zo leuk maakt, je bent niet altijd succesvol, maar soms wel.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vlinders (en flink balen)

Berichtdoor Tony D » vr sep 03 2021 9:54 am

In het komende magazine komen nog meer van dit soort verhalen langs bij Alco van Ingen.

To
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders (en flink balen)

Berichtdoor Gemmageluk60 » zo sep 05 2021 1:08 pm

Leuk om te lezen, dat ik niet de enige ben waar heel regelmatig is misgaat voor wat de fotografie betreft.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders (en flink balen)

Berichtdoor ReneG » zo sep 05 2021 7:48 pm

Gemmageluk60 schreef:Leuk om te lezen, dat ik niet de enige ben waar heel regelmatig is misgaat voor wat de fotografie betreft.


Nou gelukkig gebeurt me dit niet regelmatig... :lol:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders (en flink balen)

Berichtdoor neenkhoorn » ma okt 18 2021 10:40 am

Toch wel erg mooie foto's! Leuk om te zien, deze lens staat nog op mijn verlanglijstje icm met de D500
neenkhoorn

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten