Macro [verzamel]

Onderwerp:

?

Berichtdoor Frans Martens » di jun 22 2021 11:11 pm

Heel benieuwd of iemand dit herkent;

Afbeelding? by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » di jun 22 2021 11:28 pm

Als ik naar jouw foto's kijk, kan het bijna niet anders dan dat hier een libelle of juffer uit is gekomen.
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor bcvthul » wo jun 23 2021 7:27 am

Ik denk een figurant uit de film Alien.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor henkk » wo jun 23 2021 12:36 pm

De bek van een schildpadje? Vast niet.
Doet me denken aan het vroegere draadje 'macro-raadsel'. Helaas doodgebloed, was vaak leuk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Helaas dode hommel

Berichtdoor RVK » wo jun 23 2021 3:15 pm

Dankzij de vele corona vrije tijd deze hommel gefotografeerd, goed bruikbaar om te oefenen met een nieuwe macro opstelling.

Afbeelding

Is een stack van 24
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 950


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Karina2 » wo jun 23 2021 7:32 pm

henkk schreef:De bek van een schildpadje? Vast niet.
Doet me denken aan het vroegere draadje 'macro-raadsel'. Helaas doodgebloed, was vaak leuk.
Wellicht goede gelegenheid om dat nieuw leven in te blazen. Frans geeft hierbij wel een mooie voorzet:-)
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Nikkormaat » wo jun 23 2021 7:44 pm

Inderdaad jammer dat het is doodgebloed. Ik had het graag actief gehouden, maar heb steeds geen inspiratie voor een raadsel. De foto van Frans lijkt mij voor hervatting van dat specifieke raadsel niet zo geschikt, omdat degene die het raadsel toen plaatste wel wist wat het was en er slechts weer een klein nieuw deel van toonde, totdat iemand het raadde.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor henkk » wo jun 23 2021 7:51 pm

Ja maar dan moet Frans dus meer foto's hebben en willen plaatsen. Ik ben benieuwd. Ik kan de betreffende berichten evt verplaatsen als het weer gaat lopen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Nikkormaat » wo jun 23 2021 8:21 pm

Frans heeft het geheel al geplaatst en weet (nog) niet wat het is.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » wo jun 23 2021 10:16 pm

Dank voor de reacties. Geen idee waarom Nikkormaat denkt dat ik niet weet wat het is. Mijn vraag was of iemand het herkende. Ronald herkende het misschien niet als zodanig maar had het desondanks wel bij het juiste eind.
Het is een z.g. libellenhuidje waar een libel (waarschijnlijk een Viervlek) is uitgeslopen, zoals je dat noemt. De libellenlarven leven geruime tijd in het water waar ze soms wel jaren leven voordat ze langs een rietstengel o.i.d. uit het water omhoog kruipen om daar op een mooie dag uit te sluipen en als libel uit hun larvehuidje te kruipen. Die lege omhulseltjes kun je dus wel eens tegenkomen langs de waterkant.

M.b.t. het macroraadseltje wil ik nog wel even het volgende zeggen. Dit vind ik zelf niet zo'n geschikt onderwerp voor dat raadsel omdat ik het daarvoor te specifiek vind. De meeste mensen kennen dit niet en kunnen het dus ook niet herkennen. Het is veel knapper om een foto te maken van iets wat iedereen kent op een dusdanige manier dat niemand het herkent. In het verleden heb ik wel voorwerpen voorbij zien komen die ik nog nooit had gezien, dan wordt het wel een lastig spelletje.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Helaas dode hommel

Berichtdoor Frans Martens » wo jun 23 2021 10:18 pm

RVK schreef:Dankzij de vele corona vrije tijd deze hommel gefotografeerd, goed bruikbaar om te oefenen met een nieuwe macro opstelling.

Afbeelding

Is een stack van 24
RVK

Heel fraai Rob! Dat stacken is een techniek die al enige tijd op mijn lijstje staat maar er nog steeds niet van is gekomen. Doe je dit handmatig? En welke software gebruik je? Ik hoor het graag.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Nikkormaat » wo jun 23 2021 11:03 pm

Frans Martens schreef:Dank voor de reacties. Geen idee waarom Nikkormaat denkt dat ik niet weet wat het is. Mijn vraag was of iemand het herkende. Ronald herkende het misschien niet als zodanig maar had het desondanks wel bij het juiste eind.
Het is een z.g. libellenhuidje waar een libel (waarschijnlijk een Viervlek) is uitgeslopen, zoals je dat noemt. De libellenlarven leven geruime tijd in het water waar ze soms wel jaren leven voordat ze langs een rietstengel o.i.d. uit het water omhoog kruipen om daar op een mooie dag uit te sluipen en als libel uit hun larvehuidje te kruipen. Die lege omhulseltjes kun je dus wel eens tegenkomen langs de waterkant.

M.b.t. het macroraadseltje wil ik nog wel even het volgende zeggen. Dit vind ik zelf niet zo'n geschikt onderwerp voor dat raadsel omdat ik het daarvoor te specifiek vind. De meeste mensen kennen dit niet en kunnen het dus ook niet herkennen. Het is veel knapper om een foto te maken van iets wat iedereen kent op een dusdanige manier dat niemand het herkent. In het verleden heb ik wel voorwerpen voorbij zien komen die ik nog nooit had gezien, dan wordt het wel een lastig spelletje.


Excuus. Jouw vraag deed mij vermoeden dat je het echt niet wist en daarom bij binnen dit forum te rade ging.
Het leuke aan het macroraadsel was, zoals je al aangaf inderdaad de kunst om een onderwerp te kiezen dat men soms wel kent, maar vanuit allerlei onverwachte hoeken en vreemde uitsneden te tonen om mensen te laten raden. Ik heb er jaren aan meegedaan en helaas heb ik geen nieuwe ideeën meer.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » wo jun 23 2021 11:44 pm

Nikkormaat schreef:
Frans Martens schreef:Dank voor de reacties. Geen idee waarom Nikkormaat denkt dat ik niet weet wat het is. Mijn vraag was of iemand het herkende. Ronald herkende het misschien niet als zodanig maar had het desondanks wel bij het juiste eind.
Het is een z.g. libellenhuidje waar een libel (waarschijnlijk een Viervlek) is uitgeslopen, zoals je dat noemt. De libellenlarven leven geruime tijd in het water waar ze soms wel jaren leven voordat ze langs een rietstengel o.i.d. uit het water omhoog kruipen om daar op een mooie dag uit te sluipen en als libel uit hun larvehuidje te kruipen. Die lege omhulseltjes kun je dus wel eens tegenkomen langs de waterkant.

M.b.t. het macroraadseltje wil ik nog wel even het volgende zeggen. Dit vind ik zelf niet zo'n geschikt onderwerp voor dat raadsel omdat ik het daarvoor te specifiek vind. De meeste mensen kennen dit niet en kunnen het dus ook niet herkennen. Het is veel knapper om een foto te maken van iets wat iedereen kent op een dusdanige manier dat niemand het herkent. In het verleden heb ik wel voorwerpen voorbij zien komen die ik nog nooit had gezien, dan wordt het wel een lastig spelletje.


Excuus. Jouw vraag deed mij vermoeden dat je het echt niet wist en daarom bij binnen dit forum te rade ging.
Het leuke aan het macroraadsel was, zoals je al aangaf inderdaad de kunst om een onderwerp te kiezen dat men soms wel kent, maar vanuit allerlei onverwachte hoeken en vreemde uitsneden te tonen om mensen te laten raden. Ik heb er jaren aan meegedaan en helaas heb ik geen nieuwe ideeën meer.

Excuus nergens voor nodig hoor, blijkbaar een misverstand en ook al weer opgelost.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor RVK » vr jun 25 2021 4:32 pm

Hallo Frans

Stacken doe ik op verschillende manieren met zowel een oude nikkor F4 105 mm (handmatig), een Sigma F 2.8 150 mm en een Nikkor F2.8 60 mm.

Handmatig via een stripje mm papier op het objectief geplakt en de Sigma/Nikon via de computer.

Ik gebruik Helicon remote voor de aansturing en Zerene stacker voor stacken. Er is ook het gratis Combine ZP (googelen en downloaden) werkt goed maar soms instabiel.

In het verleden heb ik workshops voor de NCN gegeven over stacken met daarbij werkboeken.

https://d2w1s6o7rqhcfl.cloudfront.net/6 ... 612398.pdf

https://d2w1s6o7rqhcfl.cloudfront.net/6 ... 466213.pdf

Misschien heb je hier wat aan, ik heb ook de stackfunctie van o.a. de D850 gebruikt maar daar dit nogal vaag is vind ik dat niet lekker werken,.

Het meeste gebruik ik nog de oude handmatige 105 mm met daarop het mm papiertje, voorste instelling streepje, achterste instelling streepje, scherpte diepte berekenen (met Toothwalker) en dan stappen bepalen en handmatig via het mm papiertje verstellen.

De hommel heb ik gemaakt op een bankje dat ik heb gemaakt voor extreem macro, hierbij verplaats ik het onderwerp i.p.v de scherpstelling. Dit gaat via een kruistafel met een stap grootte va 0,05 mm.

Succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 950


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » vr jun 25 2021 5:51 pm

Even mijn nieuwe lens uitproberen. Een paar opmerkingen:
- Alles is uit de hand geschoten;
- De software die ik gebruik voor de RAW conversie en bewerking is DXO Photolab 4. De lensmodule voor de Z MC 105mm is er nog (steeds :lol: ) niet. De software denkt de F-versie te zien en gebruikt die module. Ik heb dat maar zo gelaten;
- Ik heb niet gecropt, en minimaal aan schuifjes getrokken.
- bij 3 van de 4 opnames heb ik op de kortste afstand scherpgesteld, en dan via de viewfinder gepoogd de beweeglijke vlieg op het bewegende bloemetje op het juiste moment te fotograferen.
- voor meer info: zie de EXIF
Ongetwijfeld nog niet het beste materiaal om de kwaliteit van dit objectief te beoordelen, maar dit is wat ik tot op heden heb. Als je de links naar Flickr aanklikt, krijg je een grotere afbeelding te zien (niet de foto zelf aanklikken).
groet,
Ronald

1.
Afbeelding
DSC_0970 by Ronald M., on Flickr

2.
Afbeelding
DSC_0973 by Ronald M., on Flickr

3.
Afbeelding
DSC_0978 by Ronald M., on Flickr

4.
Afbeelding
DSC_0984 by Ronald M., on Flickr
Laatst gewijzigd door Ronald53 op vr jun 25 2021 6:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten