Macro [verzamel]

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor henkk » vr jun 25 2021 6:09 pm

Wel een bijzondere weergave qua scherpte/onscherpte en zeer kleurrijk.
Kan er ook een converter tussen (ik heb goede ervaringen met de TC17 II achter de 105 VR)?
Ik heb overigens mijn 105 VR nog nooit gehoord (ja, een klikje bij het uitschakelen van de VR).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » vr jun 25 2021 6:28 pm

Er kan geen TC tussen Henk.
Ronald

Ik fotografeer, dus ik ben.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » vr jun 25 2021 7:45 pm

@henkk: Misschien moet ik een slag om de arm houden, m.b.t. de teleconverter. Mijn informatie komt hier vandaan: https://www.cameralabs.com/nikon-z-mc-1 ... -s-review/
Maar veel hoop heb ik niet:
- In het manual van de lens staat bij accessoires alleen een filter, 62mm. Dat is ook zo op de website van Nikon.
- De twee TC's die er zijn voor de Z-camera, zijn volgens de Nikon website maar compatibel met één Z-objectief: de NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S. Maar wellicht dat de informatie nog niet up-to-date is?
Laten we het volgende week aan Emile de de Jong vragen.
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor EdvandeZilver » vr jun 25 2021 10:36 pm

Ik weet niet hoe diep de achterlens van dit objectief zit, wat al een fysiek beperkende factor zou kunnen zijn, maar op de Z TC 1.4x en 2x zit ook een extra nokje in de vatting aan de voorkant.
Kijk maar even naar de plaatjes die ik hier neer had gezet: viewtopic.php?f=131&t=73319
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » vr jun 25 2021 10:51 pm

EdvandeZilver schreef:... Kijk maar even naar de plaatjes die ik hier neer had gezet: viewtopic.php?f=131&t=73319
Ah, bedankt. Na de vraag van Henk was ik op zoek gegaan naar die plaatjes, ik wist dat ik ze had gezien, maar wist niet meer waar. Nee, deze TC gaat definitief niet passen op de 105!
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » ma jun 28 2021 11:04 pm

RVK schreef:Hallo Frans

Stacken doe ik op verschillende manieren met zowel een oude nikkor F4 105 mm (handmatig), een Sigma F 2.8 150 mm en een Nikkor F2.8 60 mm.

Handmatig via een stripje mm papier op het objectief geplakt en de Sigma/Nikon via de computer.

Ik gebruik Helicon remote voor de aansturing en Zerene stacker voor stacken. Er is ook het gratis Combine ZP (googelen en downloaden) werkt goed maar soms instabiel.

In het verleden heb ik workshops voor de NCN gegeven over stacken met daarbij werkboeken.

https://d2w1s6o7rqhcfl.cloudfront.net/6 ... 612398.pdf

https://d2w1s6o7rqhcfl.cloudfront.net/6 ... 466213.pdf

Misschien heb je hier wat aan, ik heb ook de stackfunctie van o.a. de D850 gebruikt maar daar dit nogal vaag is vind ik dat niet lekker werken,.

Het meeste gebruik ik nog de oude handmatige 105 mm met daarop het mm papiertje, voorste instelling streepje, achterste instelling streepje, scherpte diepte berekenen (met Toothwalker) en dan stappen bepalen en handmatig via het mm papiertje verstellen.

De hommel heb ik gemaakt op een bankje dat ik heb gemaakt voor extreem macro, hierbij verplaats ik het onderwerp i.p.v de scherpstelling. Dit gaat via een kruistafel met een stap grootte va 0,05 mm.

Succes

RVK

Ha Rob, sorry voor m'n trage reactie maar hartelijk dank voor je uitleg. Zodra ik wat meer tijd heb ga ik de PDF's bekijken die je meestuurde. Ben erg benieuwd en nogmaals ook onder de indruk van je hommel-stack.
Met vriendelijke groet, Frans.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » do jul 08 2021 3:08 pm

Ochtendje wezen schieten met de nieuwe macrolens, in het Zwanenwater. En ja, ik weet het. Het is geen macro maar eigenlijk close-up. Maar ik wilde deze 3 bij elkaar houden, en niet verspreiden over de draadjes vlinder - libellen - insecten. Dus ze staan nu hier, tot iemand met een betere oplossing komt.

1.
Afbeelding
DSC_1118 by Ronald Mallant, on Flickr

2.
Afbeelding
DSC_1161 by Ronald Mallant, on Flickr

3.
Afbeelding
DSC_1220 by Ronald Mallant, on Flickr
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Gemmageluk60 » do jul 08 2021 4:52 pm

Heel mooi, Ronald, prachtige kleuren, scherpte en achtergrond.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » do jul 08 2021 11:17 pm

Lekker bezig Ronald. Van die sprinkhaan weet ik niets maar het vlindertje is een Kleine vuurvlinder en de libel is 1 van de heidelibellen maar lastig te determineren op basis van deze foto, waarschijnlijk een Bruinrode heidelibel.
Zelf vind ik het altijd een uitdaging om de facetten van de libellen ogen scherp te krijgen, ik denk dat je qua scherpte nog wel wat kunt winnen. Gebruik je een statief?
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » do jul 08 2021 11:36 pm

Dank Gemma, Frans, voor jullie reacties. En aan Frans: Alles ging uit de hand vandaag. Het was nogal winderig, en al het spul dat vleugels had wilde best wel weggaan als e.e.a. te lang duurde. Ik was namelijk niet heel vroeg, de beestjes waren al op temperatuur. Gebruik van een statief had geen meerwaarde (had 'm wel mee). En ja, die ogen van de libelle, ik heb wel vaker een libelle op de foto gezet, en het lijkt steeds alsof die ogen niet scherp willen worden. Volgens mij heeft dat meer met het oog zelf te maken. Het lijkt mij dat die facetten zo klein zijn dat ze meer vergroting vergen om zichtbaar te zijn.
Die sprinkhaan was trouwens een uitzondering, m.b.t. tot het weggaan. Die bleef wel zitten, maar had juist de eigenaardigheid om zich steeds weer achter die grasspriet te verstoppen, dat was wel amusant.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » vr jul 09 2021 12:51 pm

Ronald53 schreef:Dank Gemma, Frans, voor jullie reacties. En aan Frans: Alles ging uit de hand vandaag. Het was nogal winderig, en al het spul dat vleugels had wilde best wel weggaan als e.e.a. te lang duurde. Ik was namelijk niet heel vroeg, de beestjes waren al op temperatuur. Gebruik van een statief had geen meerwaarde (had 'm wel mee). En ja, die ogen van de libelle, ik heb wel vaker een libelle op de foto gezet, en het lijkt steeds alsof die ogen niet scherp willen worden. Volgens mij heeft dat meer met het oog zelf te maken. Het lijkt mij dat die facetten zo klein zijn dat ze meer vergroting vergen om zichtbaar te zijn.
Die sprinkhaan was trouwens een uitzondering, m.b.t. tot het weggaan. Die bleef wel zitten, maar had juist de eigenaardigheid om zich steeds weer achter die grasspriet te verstoppen, dat was wel amusant.
Groet,
Ronald

Mbt de facetten van de ogen van de libellen denk ik dat je tot op zekere hoogte wel gelijk hebt maar eea heeft ook te maken met het scheidend vermogen van de lens. Had em zelf wel iets korter belicht en iets anders gecropt, iets meer naar rechts zodat er wat meer ruimte links was.
Als ik me goed herinner had je eerst toch ook een oudere 105mm die je met een adapter op je Z camera gebruikte? Merk je een verschil?
Dat sprinkhaan gedrag herken ik trouwens wel, idd grappig om te zien.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » vr jul 09 2021 4:11 pm

Frans Martens schreef:Mbt de facetten van de ogen van de libellen denk ik dat je tot op zekere hoogte wel gelijk hebt maar eea heeft ook te maken met het scheidend vermogen van de lens. Had em zelf wel iets korter belicht en iets anders gecropt, iets meer naar rechts zodat er wat meer ruimte links was.
Als ik me goed herinner had je eerst toch ook een oudere 105mm die je met een adapter op je Z camera gebruikte? Merk je een verschil?
Dat sprinkhaan gedrag herken ik trouwens wel, idd grappig om te zien.
Frans, ik kan 'm helaas niet ruimer croppen links, dit is zoals-ie gemaakt is, ik heb niet meer pixels. Maar je hebt wel gelijk, ik ben er weer eens ingetuind en heb het onderwerp centraal gezet.
Over die facetten:
Ik ben nog eens teruggegaan naar de donkere kamer. Ik heb alle verscherping en microcontrast uitgezet, en heb de "optics module" van de AF-105mm (de oude) uit mijn systeem verwijderd. DXO Photolab koos die namelijk steeds voor de nieuwe lens, dat lijkt me niet correct, maar ze hebben nog geen module voor de Z MC 105mm. Ik heb daarna uit de 6048 pixels breedte een crop gemaakt van 800 pixels breed, en die staat nu "hidden" op Flickr, maar als het goed is krijg je 'm hier op het forum wel te zien:

Afbeelding
DSC_1118 by Ronald Mallant, on Flickr

Ik heb hetzelfde gedaan met een tweede opname, die vrijwel identiek is. Die heb ik niet gebruikt omdat daar de vleugels minder goed in focus liggen. Het focusvlak ligt daar een fractie meer naar de camera. En dan zie ik dit:
Afbeelding
DSC_1117 by Ronald Mallant, on Flickr

Ik weet niet wat je verder van de scherpte vindt, maar hier zijn de facetten deels te zien. Ik heb dus nog geen gegevens van deze lens in mijn bewerkingssoftware zitten, niets verscherpt, en de volgende keer moet ik het HOYA UMC UV(c) dat ik er ter bescherming op had zitten :shock: afhalen. En die kortere belichtingstijd? Misschien, als de omstandigheden het toelaten.

Je vraagt naar het verschil met de oude lens. Die had ik net een week eerder verkocht, dus een "side-by-side-comparison" is niet mogelijk. En of de nieuwe scherper is, daar waag ik me voorlopig niet aan. De oude is natuurlijk ook bijzonder scherp. Maar deze combinatie hanteert een stuk prettiger, de oude is wat zwaarder, en het zwaartepunt ligt duidelijk verder naar voren.
Ik heb de oude (nog net geen 2 jaar oud overigens) niet vervangen door de nieuwe omdat het moest, maar omdat het kon.
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » zo jul 11 2021 10:18 pm

Ha Ronald, sorry voor de wat trage reactie. Het lijkt mij wel duidelijk dat er niets mis is met de scherpte van de lens, ik had ook eigenlijk niet anders verwacht.
Je weet dat de scherpte-diepte erg beperkt is en jij hebt er bewust voor gekozen om de voorkeur te geven aan een andere foto, een begrijpelijke keuze.
Ik heb zelf trouwens ook nooit een filter op m'n macrolens. Veel succes met de macro fotografie!
Laatst gewijzigd door w.wind op ma jul 12 2021 7:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » zo jul 11 2021 11:44 pm

Frans Martens schreef:Je weet dat de scherpte-diepte erg beperkt is ...

Ja, eigenlijk was ik er nog niet klaar voor, die ochtend. We waren net uitgestapt en liepen Het Zwanenwater binnen. Terwijl ik de instellingen nog aan het controleren was, zag ik deze libelle. Ik kon 2 foto's schieten, toen was-ie weg. Toen zag ik pas dat het objectief nog op volle opening stond. Pas veel later die ochtend kwam ik veel meer libellen tegen, maar toen was het inmiddels knap warm, en de libellen veel actiever dat ik er met de 105 mm niet meer bij kwam.
Frans Martens schreef:Veel succes met de macro fotografie!
Dank je Frans.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » zo jul 11 2021 11:49 pm

Je krijgt dit seizoen ongetwijfeld nog kansen genoeg.
Laatst gewijzigd door w.wind op ma jul 12 2021 7:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten