Slakkengang

Onderwerp:

Slakkengang

Berichtdoor CoenvB » ma dec 09 2013 11:16 pm

Hoi allemaal,

Ik kom langzaam binnengekropen in het wereldje van (macro)fotografie! Ik had mezelf al eventjes kort voorgesteld, nu nog even wat eigen werk laten zien.
Ik probeer steeds vaker de manuele instellingen te gebruiken, diafragma en sluitertijd snap ik nu redelijk goed. Ik had hier misschien een kleiner diafragma moeten gebruiken voor meer scherpte. Ik hoor graag of jullie het wat vinden!

Afbeelding

D3100
F/5.6
1/160s
ISO-200
300mm
Nikon D3100 | Nikon AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 (kitlens) | Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di Macro Nikon

http://coenvanbendegom.wordpress.com
CoenvB

Forumlid
Berichten: 11


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Slakkengang

Berichtdoor PvGessel » di dec 10 2013 6:41 pm

CoenvB schreef: Ik had hier misschien een kleiner diafragma moeten gebruiken voor meer scherpte. Ik hoor graag of jullie het wat vinden!
D3100
F/5.6
1/160s
ISO-200
300mm


Hallo Coen,

Welkom hier,
Een kleiner diafragma had deze foto niet scherper gemaakt. Als je het diafragma kleiner had gemaakt, zeg naar zo`n f8 of f11 dan had je meer "scherptediepte" gekregen. D.w.z. dat je iets meer van de omgeving van de slak duidelijker op de foto had gekregen. Nu is jouw foto van de slak eigenlijk nergens scherp maar volgens mij heb je het diafragma aardig goed gekozen. Je maakt daarmee de slak "los" van zijn of haar omgeving. Om de slak scherp te krijgen was AF-C misschien een optie voor je geweest als je deze foto hebt genomen met manuele instellingen en ook manueel hebt scherp gesteld. Om het manuele van je camera beter onder de knie te krijgen is een statisch onderwerp misschien iets om op te oefenen. Verder tof natuurlijk dat je zo enthousiast bent en zul je zeker binnen niet al te lange tijd verbeteringen gaan zien in je foto`s als je gebruik gaat maken van alle tips die je hier op het forum aangereikt worden. Succes verder en ben benieuwd of je vorderingen maakt. Dus... laat maar foto`s zien. :wink:
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.
Gebruikersavatar
PvGessel

Forumlid
Berichten: 773


Locatie: Duiven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Slakkengang

Berichtdoor Brenzef » di dec 10 2013 6:45 pm

De kunst van het weglaten. Alleen een stukje van de sprieten zou ook leuk zijn. En wellicht voldoende voor een interessante foto.


Steun vegetarisme.nl en doe je aankopen bij Bol.com via www.vegetarisme.nl/bol.com
Gebruikersavatar
Brenzef

Forumlid
Berichten: 1801


Locatie: ISS Spacestation
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Slakkengang

Berichtdoor Reest » di dec 10 2013 6:49 pm

Brenzef schreef:Steun vegetarisme.nl en doe je aankopen bij Bol.com via http://www.vegetarisme.nl/bol.com



...daar zitten we nu ook weer niet op te wachten :shock:
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Slakkengang

Berichtdoor GonzoGoesNikon » di dec 10 2013 7:16 pm

Reest schreef:
Brenzef schreef:Steun vegetarisme.nl en doe je aankopen bij Bol.com via http://www.vegetarisme.nl/bol.com



...daar zitten we nu ook weer niet op te wachten :shock:


Inderdaad. Heb net hele discussie achter de rug op moviemeter. Laat iedereen in z'n waarde en probeer niet iedere vleeseter vegetariër te maken. Bij mij zal dat sowieso niet lukken. :lol:
Niet geschoten is altijd mis

Nikon D3100
AF-S NIKKOR 18-55 GII
AF-S NIKKOR 55-200 VR
Gebruikersavatar
GonzoGoesNikon

Forumlid
Berichten: 141


Locatie: Metelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Slakkengang

Berichtdoor CoenvB » wo dec 11 2013 8:46 pm

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie. Ik heb nog niet gewerkt met AF-C. Ik heb het altijd op de standaardinstelling laten staan denk ik (AF-A). Deze foto heb ik inderdaad manueel scherp proberen te stellen. Moet ik eens wat meer mee gaan oefenen dan. Goed om ook daar eens mee aan de slag te gaan naast het manuele focussen. Haha en ik dacht dat ik diafragma al redelijk snapte, maar ik begrijp nu dat je met diafragma bepaald of je de achtergrond wel of niet scherp wilt hebben en niet de scherpte van je voorwerp.
Ik heb ook een foto met auto-focus van een wesp of bij gemaakt, deze is een stuk scherper denk ik :)

Afbeelding

D3100
f/8
55mm
ISO-100
1/200s
Nikon D3100 | Nikon AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 (kitlens) | Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di Macro Nikon

http://coenvanbendegom.wordpress.com
CoenvB

Forumlid
Berichten: 11


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Slakkengang

Berichtdoor PvGessel » wo dec 11 2013 11:54 pm

CoenvB schreef:Hoi Peter,

....maar ik begrijp nu dat je met diafragma bepaald of je de achtergrond wel of niet scherp wilt hebben en niet de scherpte van je voorwerp.
Ik heb ook een foto met auto-focus van een wesp of bij gemaakt, deze is een stuk scherper denk ik


Dat ziet er zeker al goed uit. Met het diafragma kun je inderdaad bepalen wat je van de achtergrond wilt laten zien. Is je achtergrond te druk dan zou je ervoor kunnen kiezen het diafragma groot te kiezen, dus een laag getal. Het heeft ook invloed of je onderwerp dichtbij een drukke achtergrond staat of er verder vanaf zit. Staat het allemaal dicht op elkaar dan zul je nog veel detail kunnen herkennen in de achtergrond ook al kies je ervoor om je diafragma zo groot mogelijk te kiezen. Staat je onderwerp verder van de achtergrond dan zal er minder te zien zijn in de achtergrond bij een groot diafragma. Je onderwerp komt dan " los" van de achtergrond. Een lichtsterk objectief zal daarbij sneller effect laten zien dan een objectief waarvan de maximale diafragma zo'n f4.5 is en kleiner (lees hoger getal) ik heb een nikor 35 mm met als grootste diafragma een f- getal van 1.8.
Zo'n objectief koop je nieuw voor rond de €150,-
Een foto genomen met een groot diafragma kan een onscherpe foto opleveren zeker als jouw onderwerp ver van je afstaat. Dan is het wellicht beter om er wat dichter op te kruipen. :wink:
Kijk eens rond op de site van digitalefotografietips.nl daar staat veel info op waar je zeker wat aan zult hebben. :)
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.
Gebruikersavatar
PvGessel

Forumlid
Berichten: 773


Locatie: Duiven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Slakkengang

Berichtdoor Ton van de Wiel » do dec 12 2013 9:28 am

Macro. Just love it.
Bij foto 1 heb ik moeite om nu precies te zien waar het scherpstelpunt zit. Er lijkt wel een stukje van de grond scherp te zijn maar in de slak zelf zie ik dat niet terug.
5.6 is daar best wel een goeie keuze inderdaad. Het maakt de slak los van de achtergrond en voor de meeste objectieven zit je met 5.6 wel in de zogenaamde sweetspot van het objectief. (dat geeft minder scherpte-diepte maar bij 5.6 presteert je objectief het beste.

De tweede foto is al stukken beter! Iets aan de donkere kant en persoonlijk had ik hier wel een iets kleiner diafragma gebruikt (groter getal)
Het onderwerp is bijna in zijn geheel scherp dus door 2 of 3 stops verder te diafragmeren had je misschien het hele beest er wel scherp op kunnen krijgen.
Ton van de Wiel




Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten