Mijn eerste foto op deze site

Onderwerp:

Mijn eerste foto op deze site

Berichtdoor *Harrie* » do jan 09 2014 9:07 pm

Nadat ik verschillende foto's heb bekeken hier op de site heb ik me voorgenomen ook zo links en rechts eens wat foto's te plaatsen van wat ik leuk vind om te fotograferen. Hier mijn eerste bijdrage van een macro opname. Ik hoor wel wat jullie hier van vinden. Foto is genomen met een Nikon D80 sluitertijd van 1/8 diafragma 5, iso 100 en met de 85 mm macro lens genomen.


Afbeelding

Groetjes Harrie
*Harrie*

Clublid
Berichten: 175


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn eerste foto op deze site

Berichtdoor Ton van de Wiel » do jan 09 2014 9:37 pm

Diafragma 5? Dat zie je denk ik niet vaak bij macro. Dan wordt het scherpte-diepte veld wel heel erg klein en dat is te zien. Je hebt een hele berg ruimte om je diafragma te vergroten. Je ISO kan zeker een paar stappen omhoog en ook de sluitertijd kan een stuk langzamer als je met statief werkt. Ik neem aan dat de bloem binnen staat dus daar zal geen beweging van komen. Mooie kleurencombinatie trouwens.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: Mijn eerste foto op deze site

Berichtdoor *Harrie* » do jan 09 2014 9:49 pm

Hallo Ton

Dank je wel voor je reactie op mijn foto. Ik ben blij om te lezen dat mijn macro foto die ik mooi vind dus nog mooier kan. Dit is de informatie die ik zoek omtrent mijn foto's zodat ik kan groeien. De foto is inderdaad vanaf statief gemaakt.

Groetjes Harrie
*Harrie*

Clublid
Berichten: 175


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn eerste foto op deze site

Berichtdoor ruilof » do jan 09 2014 11:21 pm

Ton bedoeld denk ik dat je een berg ruimte hebt om je diafragma te verkleinen en daarmee je scherpte-diepte te vergroten. Er zijn grenzen. Bij een diafragmagetal hoger dan F/16 ga je scherpte verliezen.
Als je op statief werkt en een stilstaand object fotografeert zou ik de laagste ISO-waarde kiezen, want je sluitertijd mag zo lang zijn als nodig.
Als je dan deze foto nog eens neemt dan wordt hij mooier.

Een andere mogelijkheid om je DOF (depth of field) te vergroten is het toepassen van focus stacking. Daar zijn mooie en duidelijke artikelen over op internet.
Schrijven met licht, meer is het niet, maar ook niet minder
Website
Blog
Gebruikersavatar
ruilof

Forumlid
Berichten: 198


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn eerste foto op deze site

Berichtdoor emdeklerk » do jan 09 2014 11:47 pm

Ton bedoelt naar mijn mening dat hij zelf graag in zijn macro-opnamen een grotere scherptediepte heeft. Dat mag, dat kan, dat levert vaak betere foto's op. Maar dat hoeft niet altijd.
Er zijn ook zat macrofotografen die juist met een geringe scherptediepte de betere foto's maken, die schilderen met de onscherpte, die plastische vormen creëren met onscherpe delen van het onderwerp.
In de onderhavige foto mis ik persoonlijk een punt dat echt scherp is, ik vermoed dat het "vogelsnaveltje" het scherpst zou moeten zijn, maar dat is het niet.
Qua beeld, qua foto vind ik het wel een geslaagde poging - dat vogeltje zien in een orchidee en het vastleggen. Doorgaan!
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Mijn eerste foto op deze site

Berichtdoor *Harrie* » vr jan 10 2014 7:49 am

Hallo Ruilof

Foto stacking ben ik mee bekend maar is moeilijk om dat zonder de juiste apparatuur uit te voeren. Heb het wel eens geprobeerd maar op het moment dat je iets draait aan je lens ben je ook al wat verschoven. Verder ben ik nog aan het sparen voor een aantal goede lenzen voor mijn nieuwe camera. Dat ik ook een grotere scherptediepte had kunnen krijgen in de foto door een kleiner diafragma weet ik. In eerste instantie was het de bedoeling dat de "vogel" uit de onscherpte zou komen dus wilde niet alles scherp hebben op deze foto. Waae ik niet aan gedacht heb en wat Ton goed aan geeft is om mijn diafragma te verhogen. Ik ben met de D80 eigenlijk altijd van het principe uitgegaan dat isowaarde 100 het beste is en wil hem nog wel eens op de 200 zetten maar dan houd het op.

Hallo emdeKlerk

Nadat ik zelf ook eens nauwkeurig naar de foto heb gekeken miste ik zelf ook een scherptepunt. Nu vind ik dat een van de moeilijkste onderdelen bij het fotograferen van bloemen, het scherptepunt bepalen waar en waarom nou net daar? Bij deze bloem ben ik de mist ingegaan want scherptepunt ligt verkeerd.

Bedankt voor jullie reactie's.

Groetjes Harrie
*Harrie*

Clublid
Berichten: 175


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn eerste foto op deze site

Berichtdoor emdeklerk » vr jan 10 2014 8:54 am

Als je vanaf een statief werkt en je onderwerp staat stil hoef je echt je ISO niet op te krikken. Dan kun je het diafragma nemen wat je wil en als dat resulteert in een lange sluitertijd maakt dat niets uit. Het moeten natuurlijk geen minuten worden, dan krijg je soms weer ruis omdat de sensor warmte ontwikkelt.
Bedenk: "vroeger" werkte je met een camera met een balg en de 3,5/55mm Micro Nikkor of de Nikkor 4/105mm Micro en je had bijvoorbeeld Kodachrome 64 in je camera, of hooguit Ektachrome High Speed van 160 ASA/ISO. Hoezo ISO omhoog? Laat je niet gek maken door de knoppendraaiers en opkrikkers in dit digitale tijdperk. Het is allemaal best te doen; alleen door de soms matige DX-zoekers en minder op MF ingerichte matglazen tegenwoordig heb je wellicht wat meer moeite met scherpstellen. Je kunt altijd nog terugvallen op één van de tientallen (soms wel 51...) scherpstelpunten bij AF...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Mijn eerste foto op deze site

Berichtdoor bart78 » vr jan 10 2014 9:14 am

Hoi,

Welkom, leuke eerste foto. mooie kleuren en ik zie er een soort vogeltje in. Creatief
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
bart78

Forumlid
Berichten: 290


Locatie: Heemskerk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mijn eerste foto op deze site

Berichtdoor *Harrie* » vr jan 10 2014 8:26 pm

Hallo emdeKlerk.

Ik heb deze foto genomen met de D80 en ik met de sigma 150mm 2.8 lens. Ik heb in de tussentijd een D800E aangeschaft en ik bemerk al heel duidelijk het verschil zeker in scherpte. Natuurlijk is het altijd de fotograaf die de foto maakt en die de instellingen bepaalt. Aldoende leert men en ik moet zeggen ik ben niet iemand die echt alle details en technische gegevens van een toestel kent en misschien dat op bijeenkomsten of clubactiviteiten zoiets eens verteld wordt en dan leer ik vanzelf de technische zaken die van belang zijn zoals hyperfocale afstand en weet ik allemaal nog meer.

Hallo Bart78

Dank je wel voor het compliment. ik moet mezelf wel in bedwang houden want heb nog zoveel foto's waar ik graag opbouwende kritiek op wil hebben omtrent wat ik kan veranderen en hoe enz enz enz.

Mannen bedankt voor jullie reactie's

Groetjes Harrie
*Harrie*

Clublid
Berichten: 175


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn eerste foto op deze site

Berichtdoor Ton van de Wiel » vr jan 10 2014 10:55 pm

Ben het ook wel eens met Emdeklerk. Soms wil je ook bij macro een klein scherpte diepte veld al komt dat minder vaak voor dan een groot scherpte-diepte veld. Maar het kan inderdaad mooi zijn om zelfs met macro een detail uit te lichten. Waar ik zei ruimte door de ISO op te krikken bedoel ik uiteraard niet zover dat ruis ontstaat. Maar in combinatie met de sluitertijd bood het wel ruimte tot vergroten van het diafragma.
Het klopt inderdaad dat je ook weer niet te ver moet gaan. Bij een diafragma van 16 heb je wel een groot diafragma maar de lens presteert daar niet op zijn best en de algehele kwaliteit zal achteruit gaan.
Macro is vallen op opstaan, trial and error. Gewoon heel vaak doen en ondervinden wat de effecten zijn van de belichtingsdriehoek. Voor een eerste poging vind ik het geslaagd en ik denk dat met alle tips die zijn gegeven het volgende resultaat beter zal zijn.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: Mijn eerste foto op deze site

Berichtdoor *Harrie* » zo jan 12 2014 10:34 am

Hallo EmdeKlerk

Ik heb nog meer macro foto's liggen dus zal binnenkort er weer eens een plaatsen.

Groetjes Harrie
*Harrie*

Clublid
Berichten: 175


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten