macro bloemen met de 105mm, maar dan met meer scherptediepte

Onderwerp:

macro bloemen met de 105mm, maar dan met meer scherptediepte

Berichtdoor hansD90 » zo mei 04 2014 7:00 pm

Ook ik zie veel meer van de bloemen in de tuin wanneer ik ze fotografeer. En dan is de 105mm een superlens.
Om de korte scherptediepte te ondervangen heb ik zitten spelen met ZereneStacker-2, een programma dat een serie opnames aan elkaar breit tot 1 foto. Hieronder ter vergelijking een op zichzelf staande opname van Camassia en een gestackte combinatie van 14 opnames, waarbij de scherpstelling steeds iets verschoven werd, camera in CL-stand.

Alle foto's met D7000 en Nikkor 105mm, in NEF geschoten, de te stacken exemplaren met ViewNX naar jpg omgezet (ZereneStacker leest geen RAW-files), in Zerene gestacked. De gestackte opname en de losse opname allebei op dezelfde manier in NX2 nabewerkt en naar een JPG van 1024 pixels breed omgezet. (Zo klinkt het misschien ingewikkeld, maar het is binnen tien minuten klaar.)

Ik ben erg tevreden met de grotere scherptediepte. En (de gratis testversie van) Zerene doet het zo te zien prima.
Graag commentaar: vind je dat ook? En wie heeft ook ervaring met ZereneStacker? Of andere focus-stackers?

1. Een enkele opname

Afbeelding

2. gestackte versie van 14 opnames

Afbeelding
Nikon D7000 / 12-24 / 17-55 / 60 / 105 / 28-300
Fuji X100S / X-T1 / 16-55
hansD90

Forumlid
Berichten: 89


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: macro bloemen met de 105mm, maar dan met meer scherptedi

Berichtdoor bcvthul » zo mei 04 2014 7:41 pm

Hoe zoom je precies in, hoe begin je (en waar eindig je) precies
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: macro bloemen met de 105mm, maar dan met meer scherptedi

Berichtdoor hansD90 » zo mei 04 2014 7:54 pm

Ik heb de camera op statief gezet, gelukkig was het vrijwel windstil, dus de bloem stond aardig stil.
Autofocus uit, VR uit. Manueel scherp gesteld op allervoorste puntje van de bloem, en op de gok in heel kleine stapjes de scherpstelling verdraaid en steeds een foto gemaakt. Na uploaden gezien, dat de laatste paar foto's overbodig waren, scherpte lag al te ver naar achteren. Die foto's dus niet mee laten doen bij het stacken.

Wat ook mooi gaat: scherpstellen op of vlak voor het voorste punt, camera op interval-opname, interval op 1 seconde, aantal op 8 of 10 of 12, starttijd op nu. Camera klikt om de seconde en na elke klik verdraai je de scherpstelling een heel klein beetje naar achteren.

Dus precies is niet zo belangrijk, het is meer trial and error, als je maar een aantal net iets verschillende foto's hebt. De stacker-software plakt ze aan elkaar. En volgens de Zerene-site is het aantal alleen beperkt door je computer, zij zeggen voorbeelden te kennen van meer dan 1000 foto's in 1 stack.

Succes,
Hans
Nikon D7000 / 12-24 / 17-55 / 60 / 105 / 28-300
Fuji X100S / X-T1 / 16-55
hansD90

Forumlid
Berichten: 89


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: macro bloemen met de 105mm, maar dan met meer scherptedi

Berichtdoor josti » ma mei 05 2014 1:36 pm

Inderdaad is de scherptediepte veel mooier op deze manier. Ik ben er zelf ook wel weg van. Een ander programma wat ook mooi werkt is Helicon Focus in combinatie met Helicon Remote. Je sluit je camera aan op je pc, stelt voorste een achterste scherpstelpunt in en Helicon rekent uit hoeveel opnames er gemaakt moeten worden en maakt dan alle opnames volautomatisch. Daarna stackt Helicon focus alles aan elkaar.

Door deze site ben ik aan het stacken verslingerd geraakt: http://www.bloemenfotografie.nl/portfol ... grafie.htm

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: macro bloemen met de 105mm, maar dan met meer scherptedi

Berichtdoor Ralph » di mei 06 2014 11:15 am

Het stacken is idd een mooie manier om soms meer scherpte te krijgen op een onderwerp.
Ik vind zelf toch de eerste mooier, de gestackte versie komt bij mij een beetje te verscherpt over.
Gebruikersavatar
Ralph

Forumlid
Berichten: 1083


Locatie: Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: macro bloemen met de 105mm, maar dan met meer scherptedi

Berichtdoor Léon Obers » di mei 06 2014 11:54 am

Inderdaad vind ik persoonlijk de eerste opname "fotografisch" gezien als beeld veel mooier dan de 2e opname.
Maar het is maar net wat de intentie is. Benader je een beeld meer als "botanicus" en wil je vooral een goed vastlegging van een bloem, of benader je het meer vanuit een esthetisch oogpunt "als foto"? In ieder geval met de huidige digitale mogelijkheden kun je alle kanten uit. Voor ieder wat wils.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: macro bloemen met de 105mm, maar dan met meer scherptedi

Berichtdoor hansD90 » di mei 06 2014 1:45 pm

@dutchy: dank voor 'te verscherpt'
@leon : dank voor de polariteit tussen 'esthetiek' en 'botaniek'
dat benoemt wat mij nog stoorde aan de gestackte opname, maar wat ik niet kon aanwijzen. Er zit natuurlijk speelruimte tussen een enkele opname en een hele serie-van-voor-tot-achter. Ik ga eens spelen met het stacken van twee of drie opnames, dan heb ik en wat meer DOF en kan ik de te grote scherpte binnen de (bloem-?)perken houden.

Hans
Nikon D7000 / 12-24 / 17-55 / 60 / 105 / 28-300
Fuji X100S / X-T1 / 16-55
hansD90

Forumlid
Berichten: 89


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: macro bloemen met de 105mm, maar dan met meer scherptedi

Berichtdoor Kroontje » di mei 06 2014 2:50 pm

Dit is geen Macro, maar gewoon close-up ;)
Kroontje




Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten