super macro

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor Highlander » ma mar 16 2015 11:20 pm

Arthur Wolff schreef:Het zal beslist aan mij liggen maar hoe is dit nu tot stand gekomen, ik lees een 35/50mm op een 70-200mm?? Hoe gaat dat in z'n werk?


Hij gebruikt een adapter die schroeft hij voor op de 70-200 op de andere kant zit weer schroefdraad waar hij de 50mm omgekeerd op schroeft.
Ook kun je met een Nikon BR2, die heeft Nikon F aan de ene kant en Ø 51mm buiten draad en daar schroef je een omgekeerde 50 mm op,
Wil je dan nog verder ga je van de omgekeerde 50mm met een Nikon BR3 weer verder die heeft Nikon F naar Ø 51 mm binnen draad enz enz

Plaatje bij het praatje
Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor tomaski » di mar 17 2015 12:34 am

(bijna) juist :wink:
Echter, het was Jester die zei om te hebben probeerd met een 50mm f/1,8 omgekeerd te zetten op een 70-200 f/2,8

mijn setup bestaat uit volgende delen:

Afbeelding

omdat Nikon 35mm F/1,8 geen aperture ring heeft, moest ik beetje creatief wezen en mijn eigen gaan "ontwikkelen" :D
Afbeelding
Afbeelding


en zo zat het er uit
Afbeelding


bij "gewoone" macro is de scherptediepte wat klein, hier is heeEEEL klein (fractie van een milimeter)

dus...

"focus stacking"
afhankelijk van de grootte van je "model" neem je een paar (tientallen) opnames en stel je ze samen in een foto (Zerene Stacker is het beste)
mijn excuses als mijn Nederlands soms beetje moeilijk word om te verstaan, ik gebruik hem maar 5 jaar :oops:
tomaski

Forumlid
Berichten: 47


Locatie: Wijk aan Zee
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor Arthur Wolff » di mar 17 2015 7:35 pm

Bedankt Chris en tomaski voor deze heldere uitleg. :thumbup:
Gr.
Arthur


Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Gebruikersavatar
Arthur Wolff

Forumlid
Berichten: 1624


Locatie: Lansingerland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor oud0001 » wo mar 18 2015 1:06 pm

Mooi stukje werk.

Ether is duur. Startvloeistof is goedkoper en het zelfde goedje. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor tomaski » wo mar 18 2015 3:06 pm

maar is dat ook veilig voor zo'n beestjes?
mijn excuses als mijn Nederlands soms beetje moeilijk word om te verstaan, ik gebruik hem maar 5 jaar :oops:
tomaski

Forumlid
Berichten: 47


Locatie: Wijk aan Zee
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor Léon Obers » wo mar 18 2015 3:11 pm

Tuihanti schreef:Ether is duur.

Wat je duur noemt:
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=eth ... e&tbm=shop
Met een flesje van 100 ml kun je jaaaaren mee vooruit.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor tomaski » wo mar 18 2015 3:18 pm

pfff
geen enkele foto geredschap is goedkoper dan dat (behalve mijn "aperture opener" :D )
dus kan er mee leven met die prijs :wink:
mijn excuses als mijn Nederlands soms beetje moeilijk word om te verstaan, ik gebruik hem maar 5 jaar :oops:
tomaski

Forumlid
Berichten: 47


Locatie: Wijk aan Zee
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor oud0001 » wo mar 18 2015 4:11 pm

Hmm, dat spul kost dus ook al geen dr..l meer.
oud0001



Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor Jester » wo mar 18 2015 7:11 pm

Klopt, ik was degene die een 50mm omgekeerd op een 70-200 heeft gezet. Met de juiste ringen (duurde even voor ik ze gevonden had) gaat dat. Door de vergroting 4:1 en de zeer geringe scherptediepte is het niet erg praktisch, maar het gaat wel... Maar onontbeerlijk zijn dan ook een macroslede en voor een beetje toonbare foto is focusstacking zeker handig. Mijn opstelling was niet heel erg stabiel, en ik had slechts een half uurtje tijd toen ik het probeerde. En TS heeft gelijk, doordat de 50mm een kleinere filtermaat heeft krijg je een soort sleutelgat-effect. Maar technisch is het dus zeer goed mogelijk als je de juiste koppelringen hebt (Caruba heeft van 52 tot 77mm in het assortiment).

Voorlopig geen tijd, maar ik ga zeker nog eens experimenteren, ook met een 50mm omgekeerd op een 105mm Micro, want dan is de vergrotingsfactor 'slechts' 2:1 en wordt het iets gemakkelijker, denk ik.

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
Gebruikersavatar
Jester

Forumlid
Berichten: 416


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor Highlander » wo mar 18 2015 8:37 pm

Ben ik nou de enige die het niet normaal vind om beestjes te verdoven voor een foto ?? :eh:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor Jester » wo mar 18 2015 8:47 pm

Nee hoor, dat ben je niet. Ik doe het ook niet, al vind ik wel dat er verschil is tussen het verdoven van een mug of spin en wat 'aaibaarder' dieren. Maar aan de andere kant: heb je wel eens bloemetjes geplukt om te kunnen fotograferen? Of om in een vaasje te zetten en naar te kijken? Die overleven het ook niet. En ik vind een kerstboom in een bos met echte sneeuw ook mooier dan in de kamer, behangen met kleurige balletjes. Die koop ik dan ook nooit.

Ik weet het, er zijn zeker ethische grenzen, maar ik ben ook niet roomser dan de paus. Net als iedereen, denk ik... Er kan úren gediscusseerd worden over wat wel en niet kan, maar veel zinnigs levert dat vaak niet op, volgens mij...

Mijn 2 centen.

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
Gebruikersavatar
Jester

Forumlid
Berichten: 416


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor Highlander » wo mar 18 2015 8:53 pm

Maar aan de andere kant: heb je wel eens bloemetjes geplukt om te kunnen fotograferen?

Nee, zou ik ook niet zo snel doen, of een paddenstoel meenemen en thuis onder ideale omstandig fotografeerden
Maar ik begrijp in eens wel hoe sommige aan zulke mooie macrofoto`s kommen :frown:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor Jester » wo mar 18 2015 9:53 pm

Ho even. Ik neem ook geen paddestoelen mee uit een bos. Wat ik bedoelde was dat de grens tussen wat wel en niet kan een grijs gebied is, en niet zwart-wit. We doen allemaal wel eens iets waar een ander zijn of haar afkeuring over uit zou kunnen spreken.

Maar goed, laten we deze discussie maar stoppen. Als jij doet waarvan je denkt dat het goed is, doe ik het ook.

Fijne avond en vooral veel fotografeer-plezier!

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
Gebruikersavatar
Jester

Forumlid
Berichten: 416


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor ArendV » do mar 19 2015 8:32 am

Insecten flink uitvergroot in hun natuurlijke habitat fotograferen zonder ze te verdoven is mogelijk maar vereist veel oefenen, kennis en vroeg opstaan (dan blijven de insecten vanwege de kou nog rustig zitten). Kijk maar eens naar het werk van John Hallmen. https://www.flickr.com/photos/johnhallmen (overigens zijn niet al zijn foto's buiten gemaakt - af en toe legt hij ook een dood insect binnen vast - maar het merendeel wel).

Ik doe het hem niet na, maar heb wel als voornemen dit jaar ook voorbij 1:1 te gaan bij mijn macro's buiten.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: super macro

Berichtdoor Gerard1950 » do mar 19 2015 12:10 pm

Jester schreef:
Ik weet het, er zijn zeker ethische grenzen, maar ik ben ook niet roomser dan de paus. Net als iedereen, denk ik...
Rob


Behalve de paus zélf natuurlijk ;)
Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon; ik kan maar niet kiezen.
Gerard1950

Forumlid
Berichten: 153


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten