Aanschaf macro-objectief een moeilijke keuze

Onderwerp:

Re: Aanschaf macro-objectief een moeilijke keuze

Berichtdoor gisela » ma sep 28 2015 1:32 pm

Stijn Smits schreef:Het ligt er maar net aan wat voor beeld je voor ogen hebt, ik houdt zelf van macrobeelden met een vrij schone achtergrond en dan werkt een lange lens wel in je voordeel.
Voor insecten krijg je dan ook een grotere werkafstand.
Het stilhouden van langere lenzen is inderdaad lastig maar voor macro gebruik ik altijd een statief of rijstzak.
vr of af is voor macro niet echt nodig in mijn ogen.
Ik werk met een sigma 180mm macro en dat bevalt me prima. (zowel op fx als dx)

Om je een idee te geven de meeste foto's in onderstaand album zijn met deze lens gemaakt, ( ook met de sigma 150, maar die was helaas gestolen)

https://www.flickr.com/photos/stijnsmits/albums/72157655156757778

Groet Stijn


Ik werk precies op dezelfde manier ,heb ook vr tot mijn beschikking maar heb er geen behoefte aan ,ik hoop dat je verzekerd was en nog wat terug krijgt van de verzekering !
Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.
Gebruikersavatar
gisela

Forumlid
Berichten: 277



Onderwerp:

Re: Aanschaf macro-objectief een moeilijke keuze

Berichtdoor Nikkormaat » za okt 03 2015 4:43 pm

Prachtige foto's van Stijn
Mijn kogel is door de kerk. Ik heb bij Cameraland in Alkmaar de voorzetlens 2+ op mijn 70-200 F2.8 geprobeerd. Alleraardigste mensen. Die tele was met mijn tengere postuur helaas op korte afstand niet stil te houden. Dat zou betekenen dat ik ALTIJD met statief zou moeten werken. Sigma 105mm geprobeerd. Daarvan liep de focusring zo stroef dat ik voortdurend van de ene out of focus naar de andere schoot. Hetzelfde met de wat oudere Nikon 105mm F2,8. Daarvan liep de focusring naar oneindig vrij licht, maar naar dichterbij veel stroever. Bovendien verliep het totale focusbereik bij beiden in nog geen 1/3 slag, wat het voor mij nog lastiger maakte. Uiteindelijk ben ik toch gezwicht voor de, in eerste instantie vanwege de prijs afgevallen Nikon 105mm AF-S IF ED VR. Hij heeft een vreselijk soepele focusring die in beide richtingen dezelfde geringe weerstand biedt. Het focusbereik speelt zich af in bijna 3/4 slag. Super nauwkeurig. Ik werd er in de winkel al helemaal blij van. Ik ken mijzelf. Als ik voor de andere was gegaan, had ik steeds weer spijt gekregen. Morgen naar het strand op mijn buik met een pittenkussentje. Nogmaals hartelijk dank voor al jullie adviezen. Hopelijk snel een mooi plaatje op het forum.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf macro-objectief een moeilijke keuze

Berichtdoor gisela » za okt 03 2015 6:12 pm

Hier ga je geen spijt van krijgen ,heel veel foto plezier ! :)
Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.
Gebruikersavatar
gisela

Forumlid
Berichten: 277



Onderwerp:

Re: Aanschaf macro-objectief een moeilijke keuze

Berichtdoor Marwo » zo okt 04 2015 8:33 pm

Mooi..... Je bent beslist niet over één nacht ijs gegaan. Als mijn spaarpotje weer in orde is koop ik hem ook weer...
De voorzetlens was een suggestie, maar ik weet zeker dat je veel plezier met je nieuwe aankoop gaat beleven. :thumbup:
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf macro-objectief een moeilijke keuze

Berichtdoor Nikkormaat » zo okt 04 2015 9:09 pm

Nogmaals dank voor de suggestie van de voorzetlens. Als ik hem met mij 70-200mm had kunnen hanteren had ik veel geld kunnen uitsparen. Echter de schrik van een hoge kostprijs wordt doorgaans snel vergeten, terwijl de irritatie van een verkeerde aanschaf telkens terug komt. Vanmiddag met veel plezier in de tuin en op het strand bezig geweest met fotograferen van klein spul.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf macro-objectief een moeilijke keuze

Berichtdoor Cookie1397 » ma okt 05 2015 12:51 am

Ik heb het zelfde objectief ook sinds een paar maanden. Ben er zeer tevreden over, echt een top objectief.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf macro-objectief een moeilijke keuze

Berichtdoor Etienne2 » ma okt 05 2015 7:50 am

Ook ik heb deze lens reeds een aantal jaren in gebruik tot volle tevredenheid.
Succes.
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten