kapa-kapa

Onderwerp:

kapa-kapa

Berichtdoor josti » za mei 28 2016 5:49 pm

Deze exotisch plant - de Medinilla Magnifica- staat in Nederland bekend als de kapa-kapa.
Steeds een beetje dichterbij.

Feedback van harte welkom!

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding
Jos Werkhoven
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: kapa-kapa

Berichtdoor ATOR » za mei 28 2016 6:03 pm

Het stacken gaat je onderhand wel goed af :thumbup:

De belichting vind ik nog wat recht voor zijn raap, bloemen hebben mooie ronde vormen die je prachtig kunt belichten.
ATOR

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor josti » za mei 28 2016 6:49 pm

Dank je Ator. Je snijdt wel een puntje aan met de belichting. Dat vind ik altijd lastig. Hier heb ik verschillende series gemaakt met steeds een lamp aan de rechterkant iets schuin onder de bloem. Heb je suggesties?
josti

Maandopdrachten

Onderwerp:

Berichtdoor Nikkormaat » za mei 28 2016 8:35 pm

Foto 2 spreekt mij het meest aan door de hoek van onderaf, waardoor er extra accent komt te liggen op die van nectar overlopende bloemen
In ruim 40 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, F80, Panasonic DMC-FT2 naar D 750. Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is nog veel bij te leren.
Nikkormaat

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor ATOR » za mei 28 2016 10:14 pm

Als je iets fotografeert maak je van een 3D onderwerp iets plats. De enige manier waarop we daarna de vorm nog kunnen herleiden is door de lichtval te interpreteren.

Afbeelding
Links zie je de bloem hoe hij door jou belicht is, met een vrij vlakke egale lichtval. Bij de rechter heb ik licht en schaduw ingeschilderd, zoals het eruit zou kunnen zien met ander licht. Je ziet dat er daardoor meteen veel meer diepte en vorm in zit. In het echt zouden ook de structuur van het blad en de bruine spikkels erop er beter uitkomen.

Die vorm is het belangrijkste waar ik naar kijk als ik iets belicht. Daar is geen snelle manier voor, je zet je bloem klaar en beweegt de lichtbron net zo lang om de bloem heen tot het licht en de schaduw duidelijk de vormen naar voren brengen. Experimenteer ook met de afstand van de lichtbron tot de bloem of de grootte ervan waardoor het licht harder of zachter wordt. Je kunt bijvoorbeeld met een keiharde lichtbron de vorm benadrukken en met een subtiele fill de schaduwen wat oplichten. De mogelijkheden zijn eindeloos.
ATOR

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor josti » za mei 28 2016 10:24 pm

Ik zie wat je bedoelde Ator, dank voor je uitleg en voorbeeld :thumbup: . Ik heb inderdaad een vrij grote lichtbron op korte afstand gezet. Zo als je het nu laat zien, is het inderdaad veel sprekender qua diepte en vorm. Ik denk dat ik wat moet investeren in verschillende lichtbronnen :wink:
josti

Maandopdrachten

Terug naar “Macro en close-up”