Weer wezen stoeien met macro

Onderwerp:

Re: Weer wezen stoeien met macro

Berichtdoor Janvis » do jul 20 2017 5:50 pm

Van de diffractie was ik ook al een beetje bang voor, volgende keer misschien beter iets meer afstand houden en het diafragma wat verder open dus.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer wezen stoeien met macro

Berichtdoor Stijn Smits » do jul 20 2017 11:51 pm

ja f11 of f16 zouden wel te doen moeten zijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer wezen stoeien met macro

Berichtdoor Janvis » vr jul 21 2017 10:18 am

Maar dan zit ik toch wel ff met een dingetje... Pas op de dichtstbijzijnde afstand haal je de 1:1 verhouding maar dan is de scherptediepte zo extreem klein dat je aan extreem kleine diafragma's vast zit voor een beetje acceptabele DOF (stacken e.d. even daar gelaten) Is het vanuit dat standpunt bekeken wel mogelijk om zonder dergelijke technieken te werken met de 1:1 verhouding?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer wezen stoeien met macro

Berichtdoor Matthijs » vr jul 21 2017 11:04 am

Ik probeer altijd (als ik het hele onderwerp scherp wil hebben) precies evenwijdig te zitten aan het onderwerp. Dan zou het moeten lukken om die precies scherp te krijgen.
Vanuit een ander standpunt lukt dat niet zonder hulpmiddelen.
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer wezen stoeien met macro

Berichtdoor Jacob_O » vr jul 21 2017 12:41 pm

Alhoewel dit de PDF van de NCN cursus middag "stacking" was/is en het topic nu niet direct stacking betreft,
vind je hier een schat aan informatie: http://img.exto.nl/63667-mediapdf-157863969.pdf
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer wezen stoeien met macro

Berichtdoor oud0001 » vr jul 21 2017 12:46 pm

De clue is werkafstand en werkafstand wordt groter naarmate je brandpunt langer is.
Een 40 mm MicroNikkor heeft dus een kleinere werkafstand dan een 105mm MicroNikkor.

Echter als je meer gaat vergroten wordt die werkafstand ook weer kleiner.
Ik zit soms op 5 millimeter van de frontlens.

Eigenlijk is het verstandig te kijken naar wat je wilt fotograferen en hoe ver je wilt uitvergroten.
Het meest gebruikte brandpunt is de 105mm omdat het voldoende werkafstand geeft en niet meteen abominabel duur wordt.

Wil je bladluizen gaan doen moet je meer vergroten en dan komt flitsen ook om de hoek. Met 5mm werkafstand is je objectief de bron van je schaduw. Dus moet je flitsen om nog voldoende licht binnen te krijgen.
Als je het beperkt tot 1:1 kun je ook zonder flitser heel veel moois maken.
Dus het is afhankelijk van je wensen hoe ingewikkeld het wordt, maar pas op!
Als je het echt leuk begint te vinden gaat het steeds verder en verder en verder. ;-)
oud0001



Onderwerp:

Re: Weer wezen stoeien met macro

Berichtdoor Jacob_O » vr jul 21 2017 12:53 pm

En als je 1:1 nog niet genoeg vindt dan de LAOWA 60mm f/2.8 Ultra-Macro Lens: http://venuslens.nl/laowa-60mm-f2-8-ultra-macro-lens/
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer wezen stoeien met macro

Berichtdoor Janvis » vr jul 21 2017 2:07 pm

Vooralsnog staat bij mij de Sigma 105mm erg hoog op het verlanglijstje met op de tweede plaats de 150mm, i.v.m. zijn wat grotere werkafstand lijkt me dat bij bepaalde insecten wel weer fijn. Maar aan de andere kant is ie wel een flink stuk lomper dan de 105mm en ook dat speelt weer mee, keuzes keuzes en nog eens keuzes. Ik heb trouwens begrepen dat de slag van de manuele focusring van de Nikon 105mm een stukje langer is dan die van de Sigma ik weet alleen niet of dat het prijsverschil waard is want optisch schijnen de verschillen verwaarloosbaar te zijn.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer wezen stoeien met macro

Berichtdoor oud0001 » vr jul 21 2017 2:38 pm

Ik zou even goed gaan nadenken. Als je macro schiet gebruik je dan AF?
Ik niet en dan worden de mogelijkheden vele malen groter. Ik stel scherp door naar voren en naar achteren te bewegen. Dat gaat bij macro veel gemakkelijker dan een AF die het niet kan bijbenen. Als je die AF niet nodig hebt kun je gaan kijken naar ouder handmatig te bedienen objectieven zoals een MicroNikkor 105mm f4 Ai. Nog steeds een toppert. Ik gebruik het nog steeds met veel plezier.

MicroNikkor 105mm f4 Ai koste mij 100 euro en kan zich meten met het nieuwste glas. Deze is 1:2. Om er 1:1 mee te schieten heb je PN1 ring nodig. Omdat je echter met een cropcamera schiet is dat weer niet zo.
AfbeeldingXT1MicroNikkor105mmf4PN1 by André van der Molen, on Flickr

Omgekeerde EL Nikkor 50mm f2.8N op Nikon tussenringen. De El Nikkor gaat voor rond 30 tot 50 euro per stuk over MP.
AfbeeldingXT1ElNikkor50mmf2.8N2xPK13 by André van der Molen, on Flickr

Zo gebruik ik het als ik het.
Afbeelding20160530-_XE10976 by André van der Molen, on Flickr

Dit maak ik er mee met de 105 MicroNikkor f4 Ai.
AfbeeldingSchorpioen vlieg by André van der Molen, on Flickr

Dit maak ik met de omgekeerde El Nikkor.
AfbeeldingRupsje 02 by André van der Molen, on Flickr

En heel af en toe gebruik ik een statief en doe ik het zo. Hier flits ik manueel met de SB900.
Afbeelding_XT11545 by André van der Molen, on Flickr

Alles gaat manueel behalve het flitsen dat ik TTL doe met de Fuji flitser.
Er zijn dus meerdere wegen die naar Rome leiden. Het is aan jou uit te vogelen welke voor jou de betere is. ;-)
oud0001



Onderwerp:

Re: Weer wezen stoeien met macro

Berichtdoor gisela » wo aug 16 2017 3:10 am

In het begin heel goed ,maar de kleuren zijn veel te verzadigd ,en zijn mijn bescheiden mening niet waarheids getrouw !
Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.
Gebruikersavatar
gisela

Forumlid
Berichten: 277



Onderwerp:

Re: Weer wezen stoeien met macro

Berichtdoor gisela » wo aug 16 2017 3:17 am

Ik zie hier van alle uitdrukkingen !!!,ik schiet niet !!!! maar ga er op mijn gemak voor zitten ,ik bedenk dan wat wil ik laten zien ,en als ik dat voor ogen heb begin ik langzaam met de settings en dan met al mijn bescheiden kennis begin ik te fotograferen ,in vaktermen heet zo iets dacht ik , langzame fotografie .:-)
Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.
Gebruikersavatar
gisela

Forumlid
Berichten: 277



Onderwerp:

Re: Weer wezen stoeien met macro

Berichtdoor MarcoEos70D » wo aug 16 2017 9:58 am

gisela schreef:Ik zie hier van alle uitdrukkingen !!!,ik schiet niet !!!! maar ga er op mijn gemak voor zitten ,ik bedenk dan wat wil ik laten zien ,en als ik dat voor ogen heb begin ik langzaam met de settings en dan met al mijn bescheiden kennis begin ik te fotograferen ,in vaktermen heet zo iets dacht ik , langzame fotografie .:-)

Das uiteindelijk ook maar spelen met woorden. Het is toch overduidelijk dat "een foto schieten" geen oordeel over (het maken vam) de foto behelst.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Weer wezen stoeien met macro

Berichtdoor ben42 » wo aug 16 2017 10:00 pm

gisela schreef:Ik zie hier van alle uitdrukkingen !!!,ik schiet niet !!!! maar ga er op mijn gemak voor zitten...... ,in vaktermen heet zo iets dacht ik , langzame fotografie .:-)


Als het begrip schieten uit de jagerij komt, dan schiet een jager over de week een paar dieren. Als we jouw langzame fotografie bekijken, vermoed ik dat je in verhouding met de jagers in een moordend :D tempo schiet.

Wil je het met een oorlogssituatie vergelijken dan wordt er per persoon gemiddeld minder dan een persoon neergeschoten. Dus dan heeft een jager weer een moordend :D tempo.

Die langzame fotografie is dus een zeer relatief begrip.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer wezen stoeien met macro

Berichtdoor ben42 » wo aug 16 2017 10:06 pm

Tuihanti schreef:Ik zou even goed gaan nadenken. Als je macro schiet gebruik je dan AF?
Ik niet ........


Hallo tuihanti,

Vraagje: Hoe stel je dan scherp ?

Zonder de hulpmiddelen, zoals vroeger een split sreen, microprisma's of andere speciale matglazen, vind ik scherpstellen op het matglas vrijwel onmogelijk. Zelfs het AF systeem gebruiken omde scherpte te beoordelen vind ik al heel lastig. De apparatuur is dus minder geschikt om visueel op scherp te stellen. En mijn ogen zjin ook niet meer die van 40 jaar geleden.
Nu vind ik macro mede om die reden heel erg lastig.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer wezen stoeien met macro

Berichtdoor Janvis » do aug 17 2017 6:38 am

Toch heeft Tuihanti wel gelijk, bij macro gebruik ik eigenlijk 90% van de tijd handmatige focus (voor zo ver ik ervaring heb met macro :P ). Ik heb dat ook tijdens de macrodag geleerd tijdens het uitje in het oosten van het land. Op het schermpje zoom ik in en dan kan je heel exact scherp stellen. Wat ik bedoelde met de slag van de focus ring is hoeveel je de focus ring moet draaien om van close to oneindig te focussen. Hoe groter die slag is hoe nauwkeuriger je kan focussen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten