Weer wezen stoeien met macro

Onderwerp:

Re: Weer wezen stoeien met macro

Berichtdoor oud0001 » do aug 17 2017 7:24 am

Het staat er toch gewoon bij Ben42.
Ik heb het even rood voor je gemarkeerd.

Ik zou even goed gaan nadenken. Als je macro schiet gebruik je dan AF?
Ik niet en dan worden de mogelijkheden vele malen groter. Ik stel scherp door naar voren en naar achteren te bewegen. Dat gaat bij macro veel gemakkelijker dan een AF die het niet kan bijbenen.


Door naar voren en naar achteren te bewegen verander ik de afstand tussen filmvlak en subject en druk af als de afstand klopt. Dat kan een beweging zijn van 1 mm. Neen, het is niet gemakkelijk. Dat hoeft ook niet gemakkelijk te zijn. Het is moeilijk maar gemakkelijker dan een huntende AF. Ik pas mijn ademhaling aan en soms houdt ik rekening met mijn hartslag en schiet tussen 2 slagen in. Dat ligt er aan hoe ver ik uitvergroot. Een beetje zoals schieten met een vuurwapen. Allemaal een kwestie van oefenen. Hoe vaker je het doet hoe handiger je er in wordt. Het komt niet automatisch van zelf ff lekker gemakkelijk aanwaaien. Je moet oefenen. Ik kijk naar de lijnen op de facet ogen van insecten om de scherpte te kunnen beoordelen. Zodra ik die scherp zie druk ik af. Iets anders kan ik er niet van maken Ben. Gewoon veel blijven doen. P.S. ook draag ook een bril. Dat is totaal geen belemmering.

Dit dus en dan veel oefenen. Meer is het niet.
https://youtu.be/G1ix_VsRBnk

@Janvis:
Ik gebruik het scherm enkel om te focussen als ik op statief werk. Als ik handmatig werk gebruik ik gewoon de zoeker omdat ik dan mijn camera ook kan steunen tegen mijn voorhoofd om zo van mijn lichaam een statief te maken met 2 driehoeken. De eerste driehoek is camera/voorhoofd en de linker arm met de elleboog gesteund in de ribben of op het bekken dan wel knie, naar gelang staande of gehurkte houding. De 2e driehoek is de houding van mijn onder lichaam.
Een beetje zo stabiel mogelijk:
Afbeelding
oud0001



Onderwerp:

Re: Weer wezen stoeien met macro

Berichtdoor ben42 » vr aug 18 2017 4:41 pm

Tuihanti schreef:Het staat er toch gewoon bij Ben42.
Ik heb het even rood voor je gemarkeerd.

Ik zou even goed gaan nadenken. Als je macro schiet gebruik je dan AF?
Ik niet en dan worden de mogelijkheden vele malen groter. Ik stel scherp door naar voren en naar achteren te bewegen. Dat gaat bij macro veel gemakkelijker dan een AF die het niet kan bijbenen.


Dank je wel voor het antwoord Tuihanti, maar dit is maar het halve antwoord, ik neem voor het gemak ook even aan dat je ook nog aan de scherpstelring hebt gedraaid voordat je naar voren en naar achteren beweegt.

Ik kijk naar de lijnen op de facet ogen van insecten om de scherpte te kunnen beoordelen. Zodra ik die scherp zie druk ik af. Iets anders kan ik er niet van maken Ben. Gewoon veel blijven doen. P.S. ook draag ook een bril. Dat is totaal geen belemmering.

Het ging mij meer om dit deel van het antwoord, het beoordelen van de scherpte, zoals ik het begrijp doe je dat dus echt op het oog op het matglas.

Dank je wel voor je antwoord,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer wezen stoeien met macro

Berichtdoor oud0001 » vr aug 18 2017 6:59 pm

Ola Ben,

Ja zeker heb ik op mijn 105mm f4 Ai een focusring en die ik stel bij macro zo dicht bij mogelijk scherp en blijf er dan vanaf. Ik wil toch de maximale vergroting dus heeft de focus ring geen functie bij macro, daarbij is het werken met de focus ring niet te doen. Dan ben je altijd te laat bij insecten en al helemaal als er een zuchtje wind is. Heb je dan eindelijk focus beweeg je zelf of je subject net weer uit focus. Zo blijf je aan de gang. Door alleen naar voren en achteren te bewegen hoef je nergens aan te draaien waardoor je veel sneller en gemakkelijker je focus vindt omdat je ook je camera stabieler vast hebt en houdt. Elke beweging die je maakt heeft effect. Je vergroot namelijk niet alleen het beeld maar ook je eigen bewegingen. Niet al mijn objectieven hebben een focus ring en daar kan het ook niet anders. Ik gebruik heel vaak een omgekeerde EL Nikkor vergroter objectief en dan heb je alleen een diafragma ring die ook al vastgetaped zit. Dus neen, een focus ring heb ik niet nodig bij macro en vind ik eerder storend.

Scherpte beoordeel ik inderdaad puur op het oog. Dat klopt.
En euh, graag gedaan.
oud0001




Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten