Macro, poging 2

Onderwerp:

Macro, poging 2

Berichtdoor Tzigane » ma okt 16 2017 9:47 pm

Mooi weer! En vakantie, toch fijn, docent zijn, af en toe. Niet dat ik niet alsnog tig andere dingen te doen heb voor werk, maar ik kan er best even tussenuit. :)

Macro poging 2. Ik heb de tips van de vorige keer ter harte genomen. Minder prut op de foto's. Schaartje en pincet gaat standaard in de tas, en wordt al wat beter in scenes zien. Het blijft goed kijken en opletten, je loopt de mm-kleine foto-mogelijkheden met gemak voorbij.

Here goes: Feedback weer meer dan welkom!

Afbeelding

Vind de compostie van deze zelf niet zo sterk.
Afbeelding

Hier had nét wat meer scherp gemogen, of misschien toch nog beter mikken zodat de grootste paddestoel scherper was geweest.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro, poging 2

Berichtdoor EdvandeZilver » di okt 17 2017 1:33 pm

Voor mij springt nummer 1 er uit. Alsof ik naar een landschap kijk.
Nummer 2 kijkt wat "moeilijk" door de onscherpte op de voorgrond heen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro, poging 2

Berichtdoor jur001 » wo okt 18 2017 7:56 am

Hoi Tzigane,

ik hoop dat ik een beetje een bijdrage kan leveren voor je start met Macro.

Op de eerste plaats heb ik het idee, mits het niet aan de kwaliteit van de hier geplaatste foto's ligt, dat geen enkele foto echt scherp is.

Het scherpste vind ik nog de eerste foto, maar ook daar zou een grotere scherptediepte beter zijn. Bij een macro lens is het scherptediepte bereik veel kleiner, dus je zult je diafragma flink omhoog moeten doen om een beetje meer scherptediepte te krijgen.

Qua compositie vind ik foto 1 en 3 het beste.
Bij foto 1 zou ik dat sprietje in het midden weg hebben gehaald, of het scherp op de foto hebben gezet. Nu is het vrij storend.
De 2de is wat rommelig en er lijkt wel iets aan de onderkant voor de lens te zitten.
Bij de 3de foto had ik geprobeerd om iets naar links te gaan zodat beide "hoeden" van de paddenstoel vrij hadden gestaan.
Ook de 4de en 5de ogen wat rommelig en er springt niet echt een "onderwerp" uit.

Dan even een vraagje, maar dat is denk ik meer een kwestie van smaak. De foto's hebben, naar mijn idee, een beetje, wat ik noem, het typische Tzigane sausje. Ik vind dat bij je foto's met modellen heel mooi, maar hier vind ik dat wat minder. Ik vind bij macro foto's juist dat de kleuren heel strak en sprankelend moeten zijn, maar dat is natuurlijk echt een kwestie van smaak.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, maar het is een hele leuke maar moeilijke tak van sport.

gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten