Paddenstoelen in Elswout, ten westen van Haarlem

Onderwerp:

Paddenstoelen in Elswout, ten westen van Haarlem

Berichtdoor Nikkormaat » ma nov 04 2019 12:25 pm

Ik was ik door de voortdurende regen helaas wat laat, dus veel paddenstoelen waren al vergaan. Met enig speurwerk nog enkele fraaie gevonden.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Paddenstoelen in Elswout, ten westen van Haarlem

Berichtdoor EdvandeZilver » ma nov 04 2019 4:38 pm

Mooie exemplaren!
De moeite van het speuren zeker waard geweest.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paddenstoelen in Elswout, ten westen van Haarlem

Berichtdoor Frankie » do nov 07 2019 9:20 pm

Lekker bezig geweest. Opvallend dat je instellingen overal zo goed als gelijk zijn. 1/125 - f 10 - 13 - hoge iso. Met een beetje meer afwisseling krijg je wat meer variatie in je serie. Het licht van de flitser vind ik niet zo fraai zo frontaal. Los van de camera krijg je veel spannender licht en schaduw bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paddenstoelen in Elswout, ten westen van Haarlem

Berichtdoor Nikkormaat » do nov 07 2019 10:01 pm

Dank voor jouw opmerkingen Frankie. De hoge sluitertijd en iso had ik helaas nodig, omdat ik te weinig ruimte voor mijn statief had en uit de hand moest fotograferen. Het is vreemd dat ik na zo'n 5 jaar digitaal fotograferen nog steeds die "zuinige" voorzichtigheid uit mijn 40 jaar lange analoge tijd in mij heb en dus aan de "veilige/zekere" kant blijf om geen negatiefjes te verspelen en te weinig experimenteer. Ik ben het gemis van zijdelingse belichting met je eens. Ik heb het enkele dagen eerder met de cameraflitser en een extra Nikon sb900 flitser geprobeerd. Daar kwam ik handen en vooral armlengte te kort. De bovenstaande foto's zijn inderdaad zei het met een 1-stop geknepen ringflitser gedaan. Ik had op de grond een Nikon flitser voor zijdelings bijlichten bij mij, maar die wilde niet reageren op de Marumi ringflitser. Thuis diverse flitsercombinaties uitgeprobeerd. Uitsluitend een oude Metz 54z reageert als slave met Manuele instelling wel op die ringflitser. Ik moet duidelijk nog meer ervaring op doen en vooral meer experimenteren. De paddenstoelen zijn nu helaas op hun eind.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten