Koningspage

Onderwerp:

Koningspage

Berichtdoor MarcoEos70D » ma feb 10 2020 10:20 am

Deze mooie fladderaar (de Iphiclides podalirius) kom je in Zuid-Frankrijk vaak tegen. Een genot om naar te kijken én natuurlijk ook om te fotograferen ;)

Foto 1:
Afbeelding
Vakantie Frankrijk 2019 (45) by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 2:
Afbeelding
Vakantie Frankrijk 2019 (48) by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 3:
AfbeeldingVakantie Frankrijk 2019 (49) by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 4:
AfbeeldingVakantie Frankrijk 2019 (50) by marcoeoscanon, on Flickr
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Koningspage

Berichtdoor Ronald Jan » ma feb 10 2020 10:54 am

Ook bij deze serie vind ik ze onscherp ,kan ook aan mij liggen maar bij een sluitertijd van 1\320 kan het haast geen beweging meer zijn denk ik?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Koningspage

Berichtdoor ben42 » ma feb 10 2020 12:05 pm

Naar aanleiding van de opmerking van Ronald Jan heb ik even gepixelpeept **) op de foto's hierboven en van de rupsen.

Mijn conclusie:
Ik zie wat jpg artefacts in de afbeeldingen, maar wat scherpte betreft is er volgens mij geen probleem met de foto's.

Vriendelijke groet,
Ben

Wat het pixelpeeping betreft, ik zoek met een absurde vergroting naar de scherpste delen van het beeld en kijk dan of ik pixels direct tegen elkaar aan (diagonaal) zie met ene hoog contrast of kleurverschil. Deze kan ik inderdaad vinden op meerdere plaatsen. Nu kan er onscherpte zijn in een bepaalde richting (door beweging), maar ik zie geen bewegings onscherpte. Nu kan er ook onscherpte zijn doordat een deel van de afbeelding niet in het scherpstelvlak valt, maar op het eerste gezicht zie ik hier ook geen probleem en delen vallen zeker wel in het scherpstelvlak.
Ik zie dus niet wat Ronald Jan bedoelt. Of Ronald Jan bedoelt misschien de delen die niet in het scherpstelvlak vallen, zoals de achterste vleugel (in de derde opname), maar dat zie ik dan weer niet als probleem, maar als artistieke keuze.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Koningspage

Berichtdoor MarcoEos70D » ma feb 10 2020 12:31 pm

Dank voor de scherpe analytische blikken ;)

Scherpte is soms een lastig punt. Technisch zijn ze scherp zat volgens mij. Er zit her en der natuurlijk wel zichtbare bewegingsonscherpte in, bijvoorbeeld bij de bewegende sprieten. En de door Ben al genoemde DOF zie je uiteraard ook.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten