"Veder-licht"

Onderwerp:

"Veder-licht"

Berichtdoor MarcoEos70D » di aug 11 2020 10:48 am

"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: "Veder-licht"

Berichtdoor Karina2 » vr aug 14 2020 11:22 pm

Leuk gevonden & stijlvolle uitvoering

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: "Veder-licht"

Berichtdoor JJG » zo aug 16 2020 2:37 pm

In het midden had van mij niet gehoeven.
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: "Veder-licht"

Berichtdoor MarcoEos70D » ma aug 17 2020 10:24 am

Karina2 schreef:Leuk gevonden & stijlvolle uitvoering

Dank je wel Karina.
JJG schreef:In het midden had van mij niet gehoeven.

Dan adviseer ik je een tweede blik ;) want het veertje bevindt zich juist niet in het midden.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: "Veder-licht"

Berichtdoor Ronald53 » ma aug 17 2020 12:50 pm

Hallo Marco,
Het idee van JJG is zo gek niet, de uitvoering kan misschien wat zorgvuldiger. [emoji6] Je zou het eens kunnen proberen, en eens kijken hoe het uitpakt. Ik weet niet of dit een crop is, dus hoeveel ruimte je nog hebt, maar als die er is: De foto horizontaal spiegelen, en dan het veertje zo plaatsen dat het op ongeveer 1/3 van rechts en 1/3 van onder zit. Als dat teveel uit het centrum is, dan iets terug. Probeer maar eens.

Maar mooi gelukt, goede belichting. Ik dacht eerst dat-ie op een glazen plaat lag, maar bij nader inzien: Ligt het veertje op het water?

Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re:

Berichtdoor MarcoEos70D » ma aug 17 2020 4:09 pm

Thanks voor je feedback Ronald!
Ronald53 schreef:Hallo Marco, Het idee van JJG is zo gek niet, de uitvoering kan misschien wat zorgvuldiger. Je zou het eens kunnen proberen, en eens kijken hoe het uitpakt. Ik weet niet of dit een crop is, dus hoeveel ruimte je nog hebt, maar als die er is: De foto horizontaal spiegelen, en dan het veertje zo plaatsen dat het op ongeveer 1/3 van rechts en 1/3 van onder zit. Als dat teveel uit het centrum is, dan iets terug. Probeer maar eens.

Ruimte is er genoeg; deze foto is ongecropt. En dat heeft een reden: de compositie was zorgvuldig (;)) zo gekozen. De standaard-benadering volgens de regel van derden of de gulden snede ligt voor mijn gevoel nogal voor de hand. Ik heb bewust een positionering gekozen die daar van afwijkt, en waarbij de veer verticaal gecentreerd, maar horizontaal nét niet gecentreerd was. Ik heb jouw suggestie even uitgewerkt en het resultaat hieronder gepost, maar... ik blijf bij mijn keuze :wink2: En, áls ik al horizontaal zou spiegelen en de 1/3e-regel zou toepassen, zou ik nog eerder kiezen voor de positionering op rechtsboven (zie de derde foto).
Ronald53 schreef:Maar mooi gelukt, goede belichting. Ik dacht eerst dat-ie op een glazen plaat lag, maar bij nader inzien: Ligt het veertje op het water?

Het veertje drijft inderdaad op het water. Vandaar de subtiele golfslag in de achtergrond.

Foto 1 (ongewijzigde compositie en originele plaatsing):
AfbeeldingIMG_0881A by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 2 (horizontaal gespiegeld, 1/3e onder):
AfbeeldingIMG_0881B by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 2 (horizontaal gespiegeld, 1/3e boven):
AfbeeldingIMG_0881C by marcoeoscanon, on Flickr
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: "Veder-licht"

Berichtdoor Ronald53 » ma aug 17 2020 7:29 pm

Hoi Marco. Leuk dat je het geprobeerd hebt. Ik vind foto 2 net even wat meer spanning hebben, maar het verschil t.o.v. het origineel is klein, en de waardering is natuurlijk heel persoonlijk.
Maar wel een leuke exercitie zo. Moesten we vaker doen op het forum, wat verschillende invalshoeken bekijken. Het gebeurt wel, maar het mag van mij best vaker, hier leer je van. (Ik moet er overigens wel bij zeggen dat ik e.e.a. van een betrekkelijk klein mobieltje volg, want op vakantie. Dus op een groot scherm ziet het er vast anders uit.)
Groet,
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: "Veder-licht"

Berichtdoor MarcoEos70D » di aug 18 2020 4:15 pm

ha Ronald,

Ik vind het leuk om suggesties ook gewoon uit te proberen. Voor hetzelfde geld levert het iets op wat veel beter is dan m'n eigen invalshoek. Dus vandaar ;)

Fijne vakantie!

grt, Marco
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten