Zandhagedissen

Onderwerp:

Zandhagedissen

Berichtdoor Frans Martens » vr apr 29 2022 8:09 pm

Vandaag voor het eerst dit jaar de macrolens weer uit het vet.
Gelijk met de neus in de boter, meerdere Zandhagedissen gezien. Niet in een terrarium of in een dierentuin maar gewoon hier vlakbij in de duinen.
Ik vind het altijd een kruising tussen Jurassic Parc en een plastic speeltje met "made in China" op de onderkant.
Heel langzaam kon ik er, zelfs met m'n statiefje, dichtbij komen.

1)
AfbeeldingZandhagedis (Lacerta agilis) 4 by Frans Martens, on Flickr

2)
AfbeeldingZandhagedis (Lacerta agilis) 2 by Frans Martens, on Flickr

3)
AfbeeldingZandhagedis (Lacerta agilis) 5 by Frans Martens, on Flickr

4)
AfbeeldingZandhagedis (Lacerta agilis) 1 by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zandhagedissen

Berichtdoor Ronald53 » vr apr 29 2022 10:37 pm

Mooi Frans. Je zat er kennelijk lekker dicht bij (jammer dat er geen exif data te zien zijn). Ik moet me er ook eens in deze beestjes verdiepen, en in hoe je hagedissen vast kunt leggen. De duinen van Schoorl liggen op een steenworp afstand, en ik zie op bepaalde plekken regelmatig meerdere sporen die heel scherp en dus kennelijk vers zijn. Maar een hagedis heb ik hier nog nooit gezien. Ik doe kennelijk iets verkeerd.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1576


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zandhagedissen

Berichtdoor Frans Martens » vr apr 29 2022 11:40 pm

Ronald53 schreef:Mooi Frans. Je zat er kennelijk lekker dicht bij (jammer dat er geen exif data te zien zijn). Ik moet me er ook eens in deze beestjes verdiepen, en in hoe je hagedissen vast kunt leggen. De duinen van Schoorl liggen op een steenworp afstand, en ik zie op bepaalde plekken regelmatig meerdere sporen die heel scherp en dus kennelijk vers zijn. Maar een hagedis heb ik hier nog nooit gezien. Ik doe kennelijk iets verkeerd.


Dankjewel Ronald. Het heeft mij ook heel wat tijd gekost om ze te vinden in het duingebied waar ik vaak kom. Maar nu heb ik daar wel een idee van.
Ik snap overigens niet waarom de exif's niet te zien zijn en hoe ik dat eventueel wel zichtbaar kan maken. Als iemand daar een suggestie voor heeft, graag.
Deze zijn allemaal vandaag gemaakt met de Nikon 105mm 2.8 op de D750. nr 1 f/14 1/200, nr 2 f/7.1 1/800 , nr 3 f/4.0 1/2500, nr 4 f/4.0 1/3200. Allen ISO 250.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zandhagedissen

Berichtdoor bcvthul » za apr 30 2022 9:09 am

:wink: Mooi serie, Frans! (Heb je alle vogels al gehad… :wink2: )
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zandhagedissen

Berichtdoor Frans Martens » za apr 30 2022 11:35 am

bcvthul schreef::wink: Mooi serie, Frans! (Heb je alle vogels al gehad… :wink2: )


Goedemorgen Beert Chris, dank voor je compliment en in antwoord op je vraag; nee gelukkig nog niet. Maar zoals je misschien/waarschijnlijk wel weet doe ik met name in de wat warmere tijd van het jaar ook graag macro fotografie. Ik had gehoopt op de eerste libel maar het bleek nog te koud. Op mijn lijstje staat nog steeds een serie van een uitsluipende libel dus dat wordt de komende tijd de uitdaging.
Hieronder nog een kleine "bijvangst" van de hagedissen serie.

AfbeeldingGewone naaktslakvlieg (Tetanocera elata () by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zandhagedissen

Berichtdoor henkk » za apr 30 2022 11:41 am

Frans Martens schreef:Ik snap overigens niet waarom de exif's niet te zien zijn en hoe ik dat eventueel wel zichtbaar kan maken. Als iemand daar een suggestie voor heeft, graag.

Apart, ik zie de exif informatie gewoon als ik de foto op Flickr open. Bijv. approximate focus distance 0.47

Mooie foto's trouwens ! Dit soort dieren heeft hier een miljoenenproject ernstig in problemen gebracht waarvoor inmiddels weer iets van een oplossing is gevonden. Misschien moet ik ook maar eens op jacht ....
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zandhagedissen

Berichtdoor Gemmageluk60 » za apr 30 2022 2:18 pm

Gaaf, die hagedissen en bijzonder dat ze zo in 'het wild' lopen. Ook weer retescherp in beeld gebracht!
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 840


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zandhagedissen

Berichtdoor Ronald53 » za apr 30 2022 7:56 pm

henkk schreef:.... knip. .... Apart, ik zie de exif informatie gewoon als ik de foto op Flickr open. Bijv. approximate focus distance 0.47.... einde knip ....
Oh, ik zie nu dat er een verschil is: Als ik op de foto klik krijg ik geen exif, als ik op de bestandsnaam onder de foto klik dan zie ik die wel.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1576


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zandhagedissen

Berichtdoor Tony D » za apr 30 2022 9:46 pm

Maar blijkbaar kan de exif-viewer van het forum van Jeffrey Friedl die info er niet uithalen.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2778


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zandhagedissen

Berichtdoor Frans Martens » za apr 30 2022 10:50 pm

Gemmageluk60 schreef:Gaaf, die hagedissen en bijzonder dat ze zo in 'het wild' lopen. Ook weer retescherp in beeld gebracht!


Dankjewel Gemma, ik vind het, net als jij, ook heel bijzonder hoor dat deze beestjes gewoon daar door de duinen lopen. Zeker als je het zo dichtbij door een macrolens kan bekijken.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zandhagedissen

Berichtdoor Vincent » zo mei 01 2022 7:06 am

Frans Martens schreef:Ik snap overigens niet waarom de exif's niet te zien zijn en hoe ik dat eventueel wel zichtbaar kan maken. Als iemand daar een suggestie voor heeft, graag.


Flickr laat (tegenwoordig) alleen exif intact in het originele formaat dat je upload. Omdat jij groter upload en een kleiner formaat hier plaatst zit er dus geen exif meer in. Jouw bestand is geschaald door Flickr.

Wil je hier op het forum ook exif zien, dan moet je dus resizen naar 2048 en deze uploaden naar Flickr, en daar dan de link naar ‘original’ kiezen om hier te gebruiken.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zandhagedissen

Berichtdoor Frans Martens » zo mei 01 2022 9:39 pm

Vincent schreef:
Frans Martens schreef:Ik snap overigens niet waarom de exif's niet te zien zijn en hoe ik dat eventueel wel zichtbaar kan maken. Als iemand daar een suggestie voor heeft, graag.


Flickr laat (tegenwoordig) alleen exif intact in het originele formaat dat je upload. Omdat jij groter upload en een kleiner formaat hier plaatst zit er dus geen exif meer in. Jouw bestand is geschaald door Flickr.

Wil je hier op het forum ook exif zien, dan moet je dus resizen naar 2048 en deze uploaden naar Flickr, en daar dan de link naar ‘original’ kiezen om hier te gebruiken.


Dankjewel Vincent, duidelijk.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zandhagedissen

Berichtdoor Frans Martens » zo mei 01 2022 9:42 pm

Gister en eergisteren alleen mannetjes vandaag voor het eerst een vrouwtje;

AfbeeldingZandhagedis (Lacerta agilis) 10 by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten