Nikkor 105mm f/1.8 AIS

Onderwerp:

Nikkor 105mm f/1.8 AIS

Berichtdoor annoh » vr jun 16 2023 11:53 pm

Bij fotografie gaat het om het beeld. In dit geval heb ik een Nikkor 105mm f/1.8 via een tussenring op mijn digitale device gezet. Diafragma f/2.2. Minimale scherpte diepte dus. En een flinke overstraling natuurlijk!

Zoals bekend, de Nikkor 105mm f/2.5 is wereldberoemd, de Nikkor 105mm f/1.8 tekent echter beduidend scherper tot en met f/4.0.

Mijn vraag is: 'Wat roepen deze foto's bij je op?'. Ik hoop reacties te krijgen!
1
Afbeelding
2
Afbeelding
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor 105mm f/1.8 AIS

Berichtdoor Karina2 » zo jun 25 2023 11:48 am

Toch jammer dat in het topic 'Is een camera ooit goed genoeg?'(coffee corner) kritiek geuit wordt op het feit dat daarin geen foto's geplaatst zijn en van commentaar voorzien, terwijl hier een fotograaf dat wel doet en expliciet oproept/uitnodigt tot het geven van reacties, maar er zelfs dan geen enkele reactie komt.

Zelf had ik wel direct een gevoel/associatie bij deze foto's, met name de eerste, maar had wat moeite om dat onder woorden te brengen, eigenlijk het liefs in 1 woord. Na wat denken over hoe dat gevoel te verwoorden, is dat 'weemoed' geworden. De kleursetting is warm en associeer ik met fijne, gezellige tijden, maar ook met het einde van de dag. Het hangende kopje versterkt het gevoel van 'einde' van iets (de dag, een gezellig samenzijn, leuke ontmoeting) waar nu al met weemoed op teruggekeken wordt.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1579


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor 105mm f/1.8 AIS

Berichtdoor Bert vD » zo jun 25 2023 12:18 pm

Foto 1 vind ik een heerlijke foto wat betreft sfeer, belichting en balans/ compositie. Dat de focus op de haartjes en steel kan prima. Maar Foto 2 kan ik maar moeilijke naar kijken omdat hier door de onscherpte van het hoofdonderwerp de balans juist wel verstoord is. Terwijl de belichting mij juist wel weer bekoord. Er valt veel van jou te leren Hannoh
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor 105mm f/1.8 AIS

Berichtdoor Bert vD » zo jun 25 2023 12:19 pm

Sorry Annoh
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor 105mm f/1.8 AIS

Berichtdoor annoh » ma jun 26 2023 11:57 am

Bert, dank voor je commentaar!

Makro fotografie is in mijn beleven heel erg uitgekauwd. Ik ben op zoek naar iets verrassends.

We zijn gewend knoppen en niet een steeltje als (scherp) onderwerp te betitelen. Ik werd, tijdens maken opnames, verrast door de onscherpe dubbele knoppen. Die onscherpte heeft te maken met de zeer beperkte scherptediepte en heeft ook te maken met het gebruikte objectief. Namelijk het 'blooming' effect. Vandaar dat ik bijna volle lens opening gebruik.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor 105mm f/1.8 AIS

Berichtdoor Boeskool53 » zo jul 23 2023 10:33 am

Ik ben nu in de gelegenheid om de fotografie weer op te pakken en Makro heeft mijn voorkeur, juist omdat ik graag tot de kern wil komen en omdat ik mij graag wil laten verrassen door wat ik tegenkom. En dat is mijn eerste reactie na het zien van de foto's: verrassend, omdat we graag zoveel mogelijk zaken scherp willen hebben. Juist door scherp te stellen op een detail komt die verrassing tot zijn recht. Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste foto omdat deze qua compositie beter aansluit op mijn perceptie. Ik heb weer een stapje gezet in wat ik wil en kan.
Boeskool53

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten