Amy

Onderwerp:

Re: Amy

Berichtdoor ATOR » wo apr 13 2016 5:34 pm

Mooi belicht die laatste.

Zelf hou ik niet zo van blur bij retouching, zelfs niet op de lage frequentie laag van FS. Alles wat je met blur doet kan beter en vooral natuurlijker met andere tools.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amy

Berichtdoor ben42 » wo apr 13 2016 5:50 pm

Bijzonder mooi de tweede foto.
Mijn complimenten.

Als ik 'focus' op de lippen kan ik het beeld op twee manieren zien.
(Zoals die plaatjes die je op twee manieren kunt zien, alleen niet tegelijkertijd).
Geeft wel een bijzonder effect.

Ben

Hieronder wat ik bedoel:
Afbeelding
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2644


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Amy

Berichtdoor jettiny » wo apr 13 2016 8:28 pm

Ator en ben42 bedankt voor jullie reacties.

@ Ator met welke tools zou jij blurren ?

@ ben42, leuk dat je het zo naar voren haalt die lippen, ik zie het nu ook en weet wat je bedoeld :)

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amy

Berichtdoor ATOR » wo apr 13 2016 9:51 pm

Wat bedoel je Jettiny? Mijn punt was juist dat ik geen zichtbare blur bij beautyretouching gebruik.

Bijvoorbeeld oneffenheden wegwerken in de huid door met Frequency Separation de lage frequentie laag te blurren gaat erg ten koste van de subtiele vorm van het gezicht. Het ziet er veel natuurlijker uit om met een adjustment layer lokaal kleur aan te passen en met dodge en burn layer de toon.

Als je me zegt wat je wilt bereiken door het gebruik van blur dan kan ik je een blurloos natuurlijker alternatief geven. Tenzij je graag een blurry look wil hebben, dan gaat er niets boven blur :D

Het is wel meer werk! Maar ik zie liever een niet geretouched gezicht dan eentje waarbij zichtbaar blur is gebruikt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amy

Berichtdoor jettiny » za apr 16 2016 7:30 am

Sorry voor mijn late reactie Ator, ik was ff overbezet. Ik beschrijf het ook verkeerd.
Wat ik graag wil is het gezicht netjes opknappen. Eerst storende elementen verwijderen met de kloonstempel en het healingtool. Om iets van de structuur te verzachten omdat het objectief zo'n retescherpe resultaat geeft had ik gedacht dat met blurren te verzachten. Mij is niet bekend hoe je dat anders mooi wegwerkt zonder de afbeelding teveel geweld aan te doen. Nu ben ik bezig met het onderzoeken van diverse mogelijkheden waaronder frequentie separation. En een techniek met maskers die in twee lagen met blur en een aanvaardbare transparantie de afbeelding naar wens afwerken.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amy

Berichtdoor ATOR » za apr 16 2016 1:17 pm

Op het internet zie je veel huidverzachtende op blur, of LRs negative clarity, gebaseerde retouchtechnieken. Dan krijg je de typische frankensteinfoto's waarbij de huid uit focus is en de mond en ogen helemaal scherp zijn. Ze zijn populair want het is supersnel, iedereen kan blurren en voor een ongeoefend oog ziet het er geweldig uit.

Voordat je je tijd verprutst met zulke tutorials zou ik eerst even bestuderen hoe goede retouching eruit ziet. Een goed geretouchte huid is een huid zonder onregelmatigheden, waarbij de oneffenheden in toon en kleur weggehaald zijn, rimpels en eventueel poriën minder zichtbaar gemaakt worden, en waarbij alle textuur behouden is.

Afbeelding
Op het eerste gezicht lijkt de middelste wel wat, de huid is zachter en egaler. Maar zie je hoe plat de vorm van het gezicht geworden is bij de blur techniek? De bolling van het onderste ooglid, de neus, het jukbeen, alle 3D vorm is afgeplat. Verder is alle textuur in haar huid verdwenen samen met haar sproeten. Ook met frequency separation verlies je vorm zodra je met blur aan de gang gaat.
Het is dat dit forum streng gemodereerd wordt op taalgebruik anders zou ik nog even onverbloemd zeggen wat ik vind van blur bij retouching :mryellow:

Vergelijk dat met de rechter versie waarbij geen blur gebruikt is. De roodheid is weggehaald met een hue adjustment layer en met dodge en burn is de toon van het gezicht egaler gemaakt. Alle vorm, textuur en sproeten zijn intakt gebleven. Zeg nou zelf, dat ziet er toch 100x beter uit.


Blur bij huid retouching is als de hallucinerende HDR, als ketchup bij haute cuisine, de dark side in Star Wars. Alsjeblieft, doe het niet!
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amy

Berichtdoor jettiny » za apr 16 2016 1:49 pm

Hartelijk dank voor je uitgebreide en hele nuttige input Ator.
Ik was inderdaad bezig met het bekijken van veel tutorials over het blurren van afbeeldingen.
Nu ben ik heel blij met jou zeer nuttige antwoord, ik ga er eens mee aan de gang.
Het zal zeker niet makkelijk worden ben ik me zeer bewust van, maar nu toch maar eens die weg inslaan.
Zijn daar eventueel nuttige links tutorials over Ator ?

Waar de plaatsing van wat foto's toe kan leiden :D

Vrgr en fijn weekend verder.
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amy

Berichtdoor becas » za apr 16 2016 2:00 pm

Zoek op youtube maar eens naar PHlearn, erg handige tutorials.
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Amy

Berichtdoor jettiny » za apr 16 2016 4:19 pm

Dank je Bert, ga ik doen !!

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amy

Berichtdoor ATOR » zo apr 17 2016 1:55 am

Zelf ben ik niet meer zo thuis in het aanbod maar er zullen genoeg beauty retouching tutorials te vinden zijn. Nu je weet waar je op moet letten kun je zelf het kaf van het koren scheiden.

Hier vond ik net een Dodge en Burn tutorial op de manier die ik gebruik, het eerste gedeelte van de pagina met de curves layers.


Nog een paar tips:
- Zet een kopie van het origineel bovenaan in de layerstack en zet hem af en toe aan om te kijken of al je retouching de foto echt beter maakt, of je niet teveel doorgedraafd bent of teveel verloren hebt.
- Probeer zoveel mogelijk non-destructief te werken. Je clone werk op een aparte laag, dodge en burn en kleuredits op aparte adjustment layers. Dan kun je makkelijk je edits nog aanpassen, en evt wat terugdraaien.
- Neem regelmatig even pauze en neem kijk er een dag later even met een frisse blik naar voordat je het publiceert.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amy

Berichtdoor jettiny » zo apr 17 2016 10:26 am

Superbedankt voor de tips Ator. Gisteren wat gespeeld met de genoemde tools, er is totaal geen ervaring mee, dus ik kan weer even vooruit :)

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten