Mensen en portretten [verzamel]

Onderwerp:

Re: Mensen en portretten [verzamel]

Berichtdoor wadwandelaar » zo sep 13 2020 11:01 pm

Ronald53 schreef:Ik heb de foto nogmaals bewerkt
Nog een beetje beter bewerken. Zijn nog een paar plekken Ronald. Beetje kritischer zijn. Neusvleugel en onder het rechteroog.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mensen en portretten [verzamel]

Berichtdoor mozes » ma sep 14 2020 11:28 am

En de donkere stukjes in de brillenglazen ;)
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mensen en portretten [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » ma sep 14 2020 4:11 pm

Bedankt heren,
Weer wat geleerd. Namelijk dat de "automask" functie in DxO Photolab ook beschikt over een gummetje, om te corrigeren op die plekken waar de functie een probleem heeft met het leggen van het masker. Verder vielen sommige slordigheden mij waarschijnlijk minder op dan jullie, mijn roodwaarneming is niet optimaal. En Mozes: Er zaten idd een paar kleine plekjes in de brillenglazen die niet waren meegenomen. Die zouden er nu uit moeten zijn. Er zitten wat donkere plekken in, dat zijn reflecties van parasols.
Verder hoop ik dat mijn intentie is overgekomen: Een hoogbejaarde (in grijstinten met laag microcontrast) die wat mijmerend lijkt terug te kijken op wat uitbundigere perioden in haar leven.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mensen en portretten [verzamel]

Berichtdoor Vincent » zo jan 10 2021 9:31 pm

Tijdje niet gepost hier. Dus even een overzichtje van mijn favoriete beelden van de laatste periode. Duidelijk is mijn stijl/voorkeur een beetje donkerder geworden, al maak ik ook genoeg 'lichter' beeld maar dat heeft mijn favo lijstje niet gehaald :lol:

En allemaal schaatsers :wink: :shh:

Afbeelding
Suzanne Schulting

Afbeelding
Robin Groot

Afbeelding
Bart Hoolwerf

Afbeelding
Diogo Marreiros (POR)

Afbeelding
Hein Vergeer

Afbeelding
Jorrit Bergsma

Afbeelding
Bob de Jong

Afbeelding
Rick Smit (oud marathonschaatser)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mensen en portretten [verzamel]

Berichtdoor Robert » zo jan 10 2021 9:40 pm

Zo dat zijn hele mooie Vincent :thumbup:
Dat ze niet allemaal naar de camera kijken kan ik mij iets bij denken (denk ik), bij Jorrit komt het bij mij wel iets vreemd over.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2636


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mensen en portretten [verzamel]

Berichtdoor Gemmageluk60 » ma jan 11 2021 4:13 pm

Mooi in beeld gebracht!
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mensen en portretten [verzamel]

Berichtdoor justme » ma jan 11 2021 4:56 pm

Mooie en verschillende portretten,

enkele dingen die me opvallen:
- de benen van Suzanne zijn net wat te donker om te kunnen zien dat het optisch een geheel is. De kist? waar ze op staat vangt op de randen blijkbaar wel genoeg licht om op te vallen
- het portret van Rein vind ik de meest aansprekende, die van Bart zou hierbij kunnen passen maar vertellen iets meer een verhaal. Ik vind de uitsnede van die van Rein wat 'lastig' gecentreerd geeft wel een stemming aan de foto, maar had mogelijk net zo goed iets naar rechts gekund ( maar dat is wel wat standaard )
- de scherptediepte bij Diogo en Bob is wel heel krap ( onscherpe neus en oren ) lijkt meer gekozen als technisch hoogstandje dan dat het bijdraagt aan de foto. met andere woorden leidt bij mij de bokeh meer af dan dat deze wat toevoegt.
- de foto van Rick toont aan dat het flitslicht de kleuren van de omgeving beïnvloedt. Je ziet namelijk kleurverschil in het deurkozijn ( links en rechts ) waarbij ik de kleurtoon links prettiger vind en meer sfeer biedt. Daarnaast zie je dit ook heel erg mooi terug in de reflectie van licht op het overhemd wat Rick draagt. Wellicht zou het flitslicht wel wat zachter mogen, met name in het gezicht en overhemd rechts net wat te fel wat de sfeer wat weghaalt. Al met al vind ik de kleuren en de sfeer aan de linkerkant erg aansprekend.
- de foto van Jorrit is speels/ondeugend, mogelijk passend bij hem? ( ken m niet ) de highlight op z'n slaap wellicht iets te fel?
- het portret van Diogo daar zou ik het sieraard wat hij draagt toch geheel op de foto zien, aangezien deze toch scherpte mee lijkt te pakken, en dus ook je blik aandacht vraagt. ( maar niet geheel op de foto staat )
mogelijk heeft deze foto ook een beetje lighting van achteren nodig, om m net wat los te krijgen ( met name bij z'n haar )

Wat mij betreft is de foto van Rein echt een streef foto qua stijl voor mij!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mensen en portretten [verzamel]

Berichtdoor Vincent » ma jan 11 2021 7:40 pm

wiebeterpstra schreef:enkele dingen die me opvallen:


Tof dat je de moeite hebt genomen om alles te bekijken en waar je het nodig vond je mening en kritiek te delen. Waardeer ik zeer, en ook de reden dat ik hier beelden post!

- de benen van Suzanne zijn net wat te donker om te kunnen zien dat het optisch een geheel is. De kist? waar ze op staat vangt op de randen blijkbaar wel genoeg licht om op te vallen


De broek absorbeerde sowieso heel veel licht door het type stof terwijl de kist een licht glimmende lak heeft die makkelijker het licht reflecteert. In de edit is de kist ook heel ietsje opgelicht maar dat is minimaal. In print heeft de broek ook iets meer doortekening dan hier nu op het forum, maar is alsnog vrij donker. Bewust wel.

- het portret van Hein vind ik de meest aansprekende, die van Bart zou hierbij kunnen passen maar vertellen iets meer een verhaal. Ik vind de uitsnede van die van Rein wat 'lastig' gecentreerd geeft wel een stemming aan de foto, maar had mogelijk net zo goed iets naar rechts gekund ( maar dat is wel wat standaard )


Uitsnede is bewust ruim gehouden zodat in de opmaak er meer keuze is om titels en quotes over de afbeelding te laten lopen. In dit geval vond ik het niet nodig om voor plaatsen een aanvullende crop toe te passen omdat ik dan ook de edit op de achtergrond iets bij zou moeten sturen.

- de scherptediepte bij Diogo en Bob is wel heel krap ( onscherpe neus en oren ) lijkt meer gekozen als technisch hoogstandje dan dat het bijdraagt aan de foto. met andere woorden leidt bij mij de bokeh meer af dan dat deze wat toevoegt.


Niet perse hoogstandje, in print komt dit mooi uit als het paginavullend gebruikt wordt omdat de blik dan direct naar de ogen getrokken wordt. Dus meer een middel dan het 'losse handjes syndroom'. Maar ik snap je punt omdat ik het idee heb dat dat effect zo klein op het forum minder/niet tot zijn recht komt. Dus goed punt om rekening mee te houden met plaatsen van beelden.

- de foto van Rick toont aan dat het flitslicht de kleuren van de omgeving beïnvloedt. Je ziet namelijk kleurverschil in het deurkozijn ( links en rechts ) waarbij ik de kleurtoon links prettiger vind en meer sfeer biedt. Daarnaast zie je dit ook heel erg mooi terug in de reflectie van licht op het overhemd wat Rick draagt. Wellicht zou het flitslicht wel wat zachter mogen, met name in het gezicht en overhemd rechts net wat te fel wat de sfeer wat weghaalt. Al met al vind ik de kleuren en de sfeer aan de linkerkant erg aansprekend.


Kozijn en muur hadden een wat gelige gloed door ouderdom en type verf. Ik heb dat aan de rechterkant schijnbaar iets extremer gedenatureerd dan aan de linkerkant. Slordigheid in de edit. Er was geen sprake van omgevingslicht in dit beeld dus het kleurverschil komt daar niet door.

- de foto van Jorrit is speels/ondeugend, mogelijk passend bij hem? ( ken m niet ) de highlight op z'n slaap wellicht iets te fel?


Meestal is mijn rimlight iets minder fel maar bij hem vond ik het wel goed werken en had ik hem zelfs nog iets harder gezet om het iets meer te accentueren. Gevalletje smaak dus :wink:

Wat mij betreft is de foto van Rein echt een streef foto qua stijl voor mij!


Grappig omdat het technisch ook het makkelijkste beeld is en dus redelijk makkelijk om technisch te leren. Dan moet je alleen nog zorgen dat onderwerp en pose/blik mooi samenkomen. Het is niet meer dan een achtergrondje opzetten in zijn huiskamer, 1 lampje erop, klik klak, subtiele color grade erover in de edit, en klaar :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mensen en portretten [verzamel]

Berichtdoor justme » ma jan 11 2021 8:25 pm

Top dat je ‘t zo ook ontvangt en toelicht!
Begrijpelijke reacties met name als je weet hoe het gebruikt gaat worden, dan zijn bepaalde keuzes ‘beeldbepalend’ ;) was ook exact mijn eerste gedachte bij de ‘bokeh’ foto’s, (dat het lijkt dat je als kijker er bovenop/dichtbij zit) wat ook blijkt als je t paginagroot bekijkt.

Ook mooi inzicht om te zien dat foto’s ‘in opdracht’ vragen om bepaalde keuzes in beeld of uitsnede. Toont aan dat de afstemming belangrijk is en vraagt om nauwe samenwerking met de eindgebruiker!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mensen en portretten [verzamel]

Berichtdoor Vincent » ma jan 11 2021 9:04 pm

wiebeterpstra schreef:Toont aan dat de afstemming belangrijk is en vraagt om nauwe samenwerking met de eindgebruiker!


Voordeel van ervaring is dat je vaak wel een idee hebt hoe het beeld gebruikt gaat worden, en dat je daar rekening mee kunt houden tijdens het fotograferen, soms is dat zo simpel als naast een close beeld en een wijdje schieten, en naast een horizontaal en een verticaaltje van hetzelfde beeld.

Maar je ontkomt er niet aan om iets ruimer te gaan schieten zodat ze 'iets' hebben om mee te werken. Voorheen cropte ik ook alles gewoon zoals ik hetzelfde wilde en voor me zag, maar die weggegooide pixels komen ze dan soms gewoon tekort, en dan gaan ze er alsnog zelf in snijden om het in te passen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mensen en portretten [verzamel]

Berichtdoor DannySan » di jan 12 2021 10:24 am

Owh leuk, het is voor mij ook al even geleden dat ik op dingen gereageerd heb dus dankjewel Vincent voor deze mooie serie!

Ik lees expres de opmerkingen van anderen niet, dus er zit vast 'dubbel' spul tussen ;-)

Foto 1:
Mooi!
Sterke vrouw op een voetstuk in haar spotlight. Windmachine aan rechts? De belichting laat haar spieren erg mooi uitkomen. De sterkere schaduwen zorgen wel 'n heel kleine beetje voor het wegvallen van haar heup-partij (wat ik bij een vrouw altijd wel weer mooi vindt).

Foto 2:
Wat 'n heerlijk lief en zacht portret, fijne grijstinten. De huid op haar gezicht lijkt wel erg 'strak' te zijn? (wat minder poriën) maar kan ook mijn browser hier zijn.

Foto 3:
De wat extreme belichting maakt dat hier voor mijn gevoel wat 'veel' schaduwen zijn. De seperatie van de schouders/benen met de achtergrond is wat verloren. En de linkerhand in verhouding met de rechterhand is wat donker.

Foto 4:
Wow, sterk beeld!
Lekker rauw in your face, hier hou ik wel van.
Ik ben wel benieuwd wat er nu aan dat kettingkje zit (want dat loopt nét het beeld uit ;-) )

Foto 5:
Een fijn beeld, waarbij de seperatie fijn is maar mij wel het gevoel bekruipt dat hij nét iets te ver weggedraaid is van de camera?

Foto 6:
De schaduwwerking in de hals maakt dat daar een 'vlek' lijkt te zitten (of is het de kraag?) en hij kijkt wel heel erg uit de ooghoeken (nieuwsgierig waar hij heen kijkt haha.
Dat ik in het linker oog geen oogwit meer zie aan 1 kant is voor mijn gevoel nét "teveel".

Foto 7:
Diafragma 1.2 incoming? :-)
Sterk portret met 'n beetje trieste 'feel'; wellicht in zwart/wit nog mooier geweest?

Foto 8:
Leuk beeld, meteen een editorial feel.
Een upcoming man, of man on a mission; meteen benieuwd naar het verhaal.

Een sterke serie van een der toppers op dit forum, de afwerking is natuurlijk zoals we van je gewend zijn; bedankt voor het delen!
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mensen en portretten [verzamel]

Berichtdoor MarcvanZuylen » zo feb 21 2021 12:58 pm

De bedoeling was om 'm in zwartwit te maken maar uiteindelijk is het toch de kleurenversie geworden.

Afbeeldinghttps://flic.kr/p/2kDAggi by Marc van Zuylen, on Flickr
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mensen en portretten [verzamel]

Berichtdoor Richard » zo feb 21 2021 1:32 pm

Heel mooi portret!

Mooie kleurenversie!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mensen en portretten [verzamel]

Berichtdoor justme » zo feb 21 2021 2:08 pm

Heb je hier nog bewust uitgelijnd, wordt ie beter als je de ogen uitlijnt?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mensen en portretten [verzamel]

Berichtdoor MarcvanZuylen » zo feb 21 2021 7:32 pm

Ja Wiebe, bewust uitgelijnd op deze manier. "Natuurlijk" eerst uitgelijnd zodat de ogen op dezelfde ogen zaten, maar dat vond ik er niet zo mooi uitzien in dit geval.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten