Studio fotografie

Onderwerp:

Studio fotografie

Berichtdoor itsmemaris » do mei 01 2014 11:13 am

Goede morgen,

Na mijn eerste poging in de portret fotografie van een paar maanden geleden, was het afgelopen week eindelijk eens tijd voor een tweede sessie.

Graag wil ik enkele van deze foto's met jullie delen, ik veel dingen uitgeprobeerd, en een poging gewaagd mooie portretten neer te zetten.
Alle foto's zijn gemaakt met 3 studio flitsers in verschillende opstellingen, en mijn 50mm 1,8 lens.

Afbeelding

F8 - 1/160 - ISO 100

Afbeelding

F5,6 - 1/160 - ISO 100

Afbeelding

F10 - 1/160 - ISO 100

Afbeelding


De laatste foto's heb ik bewust overbelicht, met als doel een hi-key effect, achteraf denk ik dat ik hem te veel belicht heb, en voornamelijk op de hals/ borst iets meer detail had moeten kunnen behouden met een andere belichting... :-(

Wederom ben ik zelf niet geheel tevreden, dus jullie reacties zijn erg welkom! Al doende leert men! :)
De camera instellingen blijven helaas lastig :-( Als iemand dan ook een goede en leerzame cursus weet hou ik me van harte aanbevolen!

Wegens privacy van het model wil ik de foto's eind deze week wel graag weer weg halen, dus liever niet quoten oid....

Alvast bedankt!
Nikon D5100, Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR, Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, Nikon SB-700

Flickr
itsmemaris

Forumlid
Berichten: 54


Locatie: Noordoostpolder
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Studio fotografie

Berichtdoor Léon Obers » do mei 01 2014 2:01 pm

HighKey betekent niet dat je moet overbelichten en nuanceringen in toonwaarden laten ontbreken doordat het wegvalt in wit.
Allereerst de juiste basis in keuze van model en attributen. Blond model is prima, alleen niet met een zwart T-shirtje (2e opname). Kies lichte (witte) kleding). Dan de juiste verlichting, zacht met relatief weinig schaduwwerking.
Zie ook eens een eerder draadje over High key / Low key: viewtopic.php?p=516995#p516995
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do mei 01 2014 2:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Studio fotografie

Berichtdoor itsmemaris » do mei 01 2014 2:08 pm

Bedankt voor uw reactie, ik ga het betreffende topic zeker even doorlezen! Bedankt!

De eerste foto was overigens absoluut niet bedoeld als low-key oid, evenmin de 2e niet bedoeld is als hi-key.

Bij de laatste foto heb ik wel een hi-key effect proberen te creëeren, en ben me er ook zeker bewust van dat hij verre van perfect is... :-( de omzetting naar zwart wit is puur ontstaan doordat ik hem in kleur tegen vond vallen, vandaar ook dat ik beide foto's hier geplaatst heb.
Nikon D5100, Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR, Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, Nikon SB-700

Flickr
itsmemaris

Forumlid
Berichten: 54


Locatie: Noordoostpolder
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Studio fotografie

Berichtdoor Flandria » do mei 01 2014 3:05 pm

Vind het nogal uitersten die ik zie.
Qua pose vind ik het model op de eerste foto het meest voordelig uitkomen, alleen wat te donker.

Overigens een tegenvallende kleurenfoto is ook een tegenvallende zw/w foto.
Trouwens, bij zw/w fotografie ga je primair als zw/w aan het werk en is het niet
een kwestie van een kleurenfoto even naar zw/w omzetten.
Flandria



Onderwerp:

Re: Studio fotografie

Berichtdoor ATOR » do mei 01 2014 3:23 pm

Ik zal je eerst even waarschuwen dat ik, voor dit forum, erg kritisch ben en daarom hier meestal maar niets meer zeg. Als je daar niet tegen kunt kun je deze post maar beter overslaan.


Het leuke van werken in de studio is dat je volledige controle hebt over het licht en je dat kunt gebruiken om de 3D vormen van je model te boetseren zodat ze mooi tot hun recht komen in een 2D plaatje. Je hersenen maken van een platte foto een 3D vorm door de samenwerking van schaduw en licht te interpreteren.
Je creëert (benadrukt) vorm door schaduw en licht, waar geen schaduw en licht is lijkt het plat. Verder wordt de aandacht bij een foto getrokken door gebieden met contrast.

Bij de eerst foto heb je dat mooi gedaan. De ogen trekken als meest lichte deel meteen de aandacht en het gezicht is mooi geframed door de schaduwen van haar haar en die onder haar kaaklijn. De highlights en schaduwen op haar voorhoofd, jeukbeenderen, neus en lippen geven haar gezicht een mooie vorm met heel veel diepte. Je hebt met je keuze van licht haar mooiste features benadrukt. Prachtig gedaan.


Wat je bij foto 2 gedaan heb is dat het door de afwezigheid van contrast/schaduw lijkt alsof ze een hele dikke nek heeft die vloeiend overloopt in haar gezicht. De features die je benadrukt hebt met een hoog contrast, zijn haar wallen en haar onderkin. Je hebt hier alles fout gedaan wat je bij foto 1 goed hebt gedaan. Had ik al gezegd dat ik kritisch ben :D

Zet foto 1 en 2 naast elkaar en je ziet hoe verschillend je de vorm van haar hoofd gemaakt hebt. Als je begrijpt hoe de belichting daarin het verschil maakt dan heb je de belangrijkste les in studiofotografie geleerd.


Tip voor poses: Als je een model vraagt om haar kin wat naar voren en omlaag te bewegen verdwijnt haar onderkin en benadruk je haar kaaklijn. Oefen het maar eens voor de spiegel: kin naar achteren onderkin, kin naar voren en wat omlaag strakke kaaklijn.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Studio fotografie

Berichtdoor itsmemaris » do mei 01 2014 4:45 pm

Bedankt voor jullie reacties


Flandria, dat het nogal uiterste zijn kan kloppen, deze shoot was puur bedoeld voor mij om te leren en dingen uit te proberen, dus daar heb ik ook zeker gebruik van gemaakt. Kunt u mij uitleggen wat u precies te donker vind aan de 1e foto? Dat het shirt wegvalt in de achtergrond? Of is de kleur van de huid ook niet helemaal goed?

Wat u schrijft over zwart wit foto's ben ik deels met uw eens, soms kan een tegenvallende kleurenfoto juist een heel krachtig zwart wit beeld opleveren, ondanks dat deze achteraf omgezet word en niet bewust met zwart wit als doel geschoten is.... hiermee wil ik niet zeggen dat dat altijd van toepassing is, maar het kan zeker voorkomen.

Wat betreft deze foto ben ik het overigens met jullie eens, ik vind hem persoonlijk in zwart wit wel beter als in kleur (te flets/ onnatuurlijk/ oranje). Maar het is zeker geen goede foto, omdat ik erg graag wil leren (en hoe leer je beter dan van je eigen fouten) heb ik hem hier geplaatst. Door de duidelijke benadering van Ator, zie ik nu ook in waar ik beter op had kunnen (moeten) letten.

Ator, ik stel je kritische reactie juist zeer op prijs, hier leer ik van! Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Nikon D5100, Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR, Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, Nikon SB-700

Flickr
itsmemaris

Forumlid
Berichten: 54


Locatie: Noordoostpolder
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Studio fotografie

Berichtdoor Léon Obers » do mei 01 2014 7:13 pm

itsmemaris schreef:Flandria, dat het nogal uiterste zijn kan kloppen, deze shoot was puur bedoeld voor mij om te leren en dingen uit te proberen, dus daar heb ik ook zeker gebruik van gemaakt. Kunt u mij uitleggen wat u precies te donker vind aan de 1e foto? Dat het shirt wegvalt in de achtergrond? Of is de kleur van de huid ook niet helemaal goed?

ATOR heeft al aangegeven dat het lichtgebruik bij die eerste foto erg goed is. Nu nog de foto's zodanig bewerken dat het er ook als zodanig uit komt.
Nu heb je bij je naam de regel dat foto's bewerken niet is toegestaan. Als je voor die eerste foto nu wel de toestemming geeft, kan ik je een bewerking laten zien hoe het hele portret wordt "opgewaardeerd" enkel met een betere bewerking.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Studio fotografie

Berichtdoor itsmemaris » vr mei 02 2014 8:47 am

Bedankt voor uw aanbod!
Daar zou ik heel graag gebruik van maken, dus bij deze toestemming.

Wilt u de foto liever per e-mail oid ontvangen, of is het bestand van flickr afhalen voldoende? Ik weet niet in hoeverre gegevens terug te halen zijn van een al bewerkte foto....?

In ieder geval heel erg bedankt voor uw aanbod!
Nikon D5100, Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR, Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, Nikon SB-700

Flickr
itsmemaris

Forumlid
Berichten: 54


Locatie: Noordoostpolder
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Studio fotografie

Berichtdoor Léon Obers » vr mei 02 2014 9:05 am

Ik had het eerlijk gezegd al klaar staan vanuit het webplaatje.

Bewerkt in Capture NX2:
- Snel herstellen, bij levels het rechterpunt in het histogram net wat naar links geschoven.
(Controleren met clipping hulpje, dat er net geen clipping ontstaat, ----> is een licht vlekje in de haren)
- Snel herstellen schaduwen opgehelderd (+30) + combinatie met D-Lighting (hoge kwaliteit +20)
- Links de achtergrond een fractie lichter om net scheiding te maken met de donkere kleding (met kleur stuurpunt)
- Algemene foto zachter gemaakt met gaussiaans vervagen (op dit web-plaatje straal 6, op een full resolutie beeld kan dat misschien wel 25-30 zijn), opaciteit 35% (t.b.v. de huid in het gezicht)
- De originele "scherpe" foto gedeeltelijk weer terug gepoetst bij ogen, mond, haren kleding.
- Kleding nog ietsje opgehelderd dat die tekening heeft (met twee stuurpuntjes, eentje links eentje rechts).
- Algemene kleurtint minimaal aangepast dat er minder magenta / blauw in zit (-2 voor blauw, +5 naar groen)
- Gamma minimaal aangepast (1,05)
- Onscherp masker voor beste weergave op het web.

Het krijgt daarmee een uitstraling van een prachtig mooi klassiek portret.
Jammer dat er boven en rechts net niet een beetje meer op de foto staat.

De houding van het model, en het lichtgebruik is hier optimaal om de dame in kwestie zo mooi mogelijk erop te krijgen.
Dat heb je heel fraai gedaan.

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Studio fotografie

Berichtdoor itsmemaris » zo mei 04 2014 3:37 pm

Heel erg bedankt voor de bewerking en duidelijke uitleg!
Ik werk zelf met Elements maar ga zeker even stoeien om te kijken hoever ik ermee kan komen.
Wat betreft de uitsnede, volgensmij is het orgineel zeker iets ruimer, dus dit zal ik ook zeker in mijn bewerking meenemen!
Heel erg bedankt voor dit inzicht!
Nikon D5100, Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR, Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, Nikon SB-700

Flickr
itsmemaris

Forumlid
Berichten: 54


Locatie: Noordoostpolder
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten