Zwangerschapsshoot

Onderwerp:

Zwangerschapsshoot

Berichtdoor jettiny » vr jun 20 2014 12:52 pm

7 maanden zwangere schoonzus van mijn dochter mogen fotograferen. :D
Met diverse posities van het licht ( 2 reportageflitsers ) gespeeld.
Wat vinden jullie ervan ?

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zwangerschapsshoot

Berichtdoor Tzigane » vr jun 20 2014 1:02 pm

Ik vind het niet echt een zwangerschapshoot. Meer een registratie van een vrouw die toevallig zwanger is. Sorry.

Je licht is plat en niet interessant, de houdingen statisch, composities zijn voorspelbaar.
Ik vind het niet zo goed om heel eerlijk te zijn.

Maak eens wat detailshots, doe wat interessants met het licht, houding of interessante attributen zou ik aanraden!
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zwangerschapsshoot

Berichtdoor jettiny » vr jun 20 2014 1:18 pm

Hartelijk dank voor je reactie Tzigane.
Er zijn wel detailfoto's gemaakt ook met haar dochter, de serie hier geplaatst is bedoeld om reactie te krijgen op de diverse lichtopstellingen.
Dat is jou inziens dus mislukt.
Wellicht moet ik het meer overdrijven en andere lichtopstellingen uitproberen een volgende keer.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zwangerschapsshoot

Berichtdoor Tzigane » vr jun 20 2014 1:30 pm

Ik hoop dat je mijn reactie niet te hard vind. ;)

Je wil met licht altijd diepte creeëren, en met plat licht vallen alle vormen weg. Juist zo'n bolle buik leent zicht prachtig voor mooi lichtspel, met details van vingers of handen.
Wat je met studiolicht eigenlijk wilt doen is schaduw creeëren, schaduw is namelijk datgene wat een vorm plastisch maakt.

Foto 2 heeft trouwens nog een rare uitgebeten witte vlek op de achtergrond, achter haar rug .
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zwangerschapsshoot

Berichtdoor Jop » vr jun 20 2014 4:32 pm

Ik heb weliswaar geen ervaring met dergelijke verlichting, maar vind foto 1 en 2 erg mooi!
Hoe heb je dit gedaan als ik vragen mag? Heb je thuis een (vaste) opstelling staan of heb je dit in een studio gedaan?
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |
Gebruikersavatar
Jop

Forumlid
Berichten: 465


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zwangerschapsshoot

Berichtdoor jettiny » vr jun 20 2014 8:24 pm

De waarheid mag gezegd worden Tzigane ook al is die niet altijd even leuk om te horen :)
Het is leerzaam wat je meld en dus pik ik daar weer wat van op.
De witte vlek is het witte doek wat de vrouw heeft omgeslagen.

@Jop, bij foto 1 is vanuit de vrouw gezien het licht frontaal geplaatst, bij foto 2 is er extra licht recht achter haar geplaatst.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zwangerschapsshoot

Berichtdoor Tzigane » vr jun 20 2014 8:39 pm

Dit bedoel ik:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zwangerschapsshoot

Berichtdoor Jop » vr jun 20 2014 9:31 pm

@jettiny, doe je dat dan met 1 flitser en verder een goede achtergrond?
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |
Gebruikersavatar
Jop

Forumlid
Berichten: 465


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zwangerschapsshoot

Berichtdoor nldls » vr jun 20 2014 10:36 pm

Tzigane schreef:Dit bedoel ik:

[ Afbeelding ]


Volgens mij is dat de lamp die achter haar staat.

jettiny schreef: bij foto 2 is er extra licht recht achter haar geplaatst.


Ik had het zelfde idee van de vlek, maar dat is volgens mij met name reflectie van het licht.
Overigens heb ik zelf totaal geen ervaring met modellenshoots, dus daar kan ik niets over zeggen.
nldls

Forumlid
Berichten: 58


Locatie: Lelystad
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zwangerschapsshoot

Berichtdoor jettiny » vr jun 20 2014 11:33 pm

Tzidane en nldls ik zal eens kijken bij de RAW-files, en dan even licht en donker maken om een en ander te verduidelijken. Ik kom er op terug.

@Jop, ik heb inderdaad een achtergrond van vinyl, een zijde zwart andere wit. Voorts twee flitsers op statief met doorshootplu.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zwangerschapsshoot

Berichtdoor Remco v/d Sanden » za jun 21 2014 7:57 am

Nou, ik vindt het helemaal niet zo;n verkeerde beelden. Ja er zijn wat technische foutjes zoals eerder aangehaald, en sommige foto's hadden misschien wat spannender gemogen. Maar ik vind het een paar nette flatterende foto's. Smaken verschillen, mensen vinden "gewoon" al vaak not done, maar ik zou ook dergelijke beelden maken in mijn studio denk ik.
Voor een studiosetting met 2 reporflitsers is het een behoorlijk resultaat.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zwangerschapsshoot

Berichtdoor jettiny » zo jun 22 2014 10:43 am

Remco bedankt voor je support.
Ik ben altijd blij met feedback, het houdt je scherp en het zet je aan het denken.
De RAW files nog niet bekeken, maar ik vermoed een nabewerkingsfout :mryellow:
Als ik de foto bekijk vanuit een andere hoek op mijn beeldscherm dan zie ik wel, anders niet.

Vrgr Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zwangerschapsshoot

Berichtdoor ATOR » zo jun 22 2014 12:27 pm

Met twee paraplu's kun je niet veel anders doen dan 'Let there be light'. Het geeft een ongecontroleerd alles vullend, vlak en saai, futloos licht. Helemaal in een kleine ruimte met veel wit.

Als je met licht en vooral schaduw wilt spelen zul je wat softboxen moeten aanschaffen. Die geven je de mogelijkheden om licht goed te plaatsen en hard of zacht te maken. Bij mijn flitserset zat ook een paraplu maar ik heb nog nooit een scenario gevonden waar ik geen beter resultaat kreeg met een andere lichtvormer. Ik heb hem dus nog nooit gebruikt.

Jettiny schreef:Wellicht moet ik het meer overdrijven en andere lichtopstellingen uitproberen een volgende keer.

Als je, net als hier, een mooie zwangere vrouw over de vloer krijgt die zich goed heeft voorbereid met verschillende outfits en zorg besteedt heeft aan haar en make-up dan vind ik dat niet de tijd en plaats om lichtopstellingen uit te proberen.
Dan heb je voor elke outfit/pose een duidelijk en getest lichtplan liggen. Waar staat elke flitser, met welke intensiteit en welke lichtvormer. Zodat je bij de shoot alleen nog maar wat hoeft te finetunen en je je verder helemaal kunt concentreren op de interactie met het model. Daar heb je, ik in ieder geval wel, je handen vol aan.
Draai het eens om, jij komt perfect voorbereid bij een model aan en zij gaat voor elke outfit eerst een half uur lopen zoeken wat ze aan gaat trekken om er na de shoot achter te komen dat het eigenlijk niet mooi staat.


De vlek op haar rug is volgens mij gewoon overbelicht.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zwangerschapsshoot

Berichtdoor Léon Obers » zo jun 22 2014 1:56 pm

Wat @Tzigane al aangeeft kun je met licht diepte creeëren, en vormen gestalte geven.

Voorbeeld van geen make-up, geen kleding, een behoorlijk corpulente vrouw en dan nog in verwachting. Een uitdaging om enkel met licht en schaduwwerking daar wat van te maken wat als vormenspel de betekenis van dat nieuwe leven in de buik uitstraalt. Door de schaduwwerking laat ik lichaamsdelen bewust (gedeeltelijk) wegvallen, die verhullen de stevige gestalte van de dame. Als je goed kijkt naar de rechter bovenarm (met hand achter het hoofd), komen nog enigszins de werkelijke verhoudingen naar voren. http://www.fotograaf.cc/simp_vw_Portret ... 89_2bc.jpg
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Zwangerschapsshoot

Berichtdoor jettiny » di jun 24 2014 3:04 pm

ATOR en Leon bedankt voor jullie reacties.
Tevens sorry voor mijn late reactie, ik heb mezelf moeten voorbereiden op een rechtszaak tegen mijn oud werkgever wat gisteren heeft plaatsgevonden.
Doorgaans ben ik snel met reageren zoals jullie weten.

@ ATOR ondanks dat de les duidelijk is waar er verbeteringen kunnen plaatsvinden moet ik je voor het tweede gedeelte van je reactie wat info geven die je niet kon weten.
Het meisje had me gevraagd wat foto's te maken, en er was geen sprake van een afgebakende tijdsopdracht voor geld. Gewoon lekker oefenen en kijken hoeveel leuke foto's we konden maken. Het was totaal onbekend welke kleding ze meenam, ze had eigenlijk maar twee wensen en dat was een opname gelijk aan die van mijn dochter van een paar jaar geleden, en geen tierelantijnen. Neemt niet weg dat er door mij van tevoren een lichtplan klaar had kunnen liggen voor alle opstellingen die ik wilde doen. Het was nu eigenlijk wild voetbal, en dat moet ik zelf voorkomen. Het meisje was overigens dolgelukkig met de foto's.

@ Leon, helemaal duidelijk, zo moet het :D

De genoemde vlek is afkomstig van de nabewerking, geen final check ( overdreven spelen met helderheid en contrast ) gedaan. :oops:

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten