Wederom Lieke

Onderwerp:

Wederom Lieke

Berichtdoor JJG » wo jul 02 2014 10:43 pm

Op/aanmerkingen?

Afbeelding
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wederom Lieke

Berichtdoor Tzigane » wo jul 02 2014 11:14 pm

Lastige plaat om te beoordelen.

Op het eerste gezicht denk ik: Interessant! ... maar.. er klopt iets niet. Wat klopt er dan niet?

Het feit dat haar mondhoeken niet op dezelfde hoogte staan + het feit dat haar neus net schuin is gefotografeerd (ene neusgat is groter dan het andere) + het feit dat haar beide ogen niet allebei evenveel ruimte hebben maakt dat het lijkt alsof haar gezicht een subtiel picasso-werkje wordt. Dit wordt nog eens geaccentueerd door de krappe uitsnede. Haar gezicht is rechts veel "opener" dan links!

Verder storen de haren voor haar ogen, en de wimper die haar wenbrauw inwilt links me enigzins.

De belichting en zwartwit omzetting vind ik wel erg fijn, goed ook dat de huid gewoon textuur vertoont en toch schoon is.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wederom Lieke

Berichtdoor Matthieu » wo jul 02 2014 11:28 pm

Ik ben het 180 graden oneens met de vorige post.

Alles aan haar gezicht (haren in oog, mondhoeken, scheve neus, neusgaten enz.) vind ik prima.
erg naturel gefotografeerd en lekker gekaderd.

Ik vind de omzetting in zw en de belichting nogal vlak en "middengrijs"
de belichting kun je niet meer wijzigen (lichtopstelling / licht) de omzetting wil ik wat
meer "bite"hebben... wat meer contrast. duidelijker wit en zwart....

Wat ik zelf in zon uitsnede wel belangrijk vind is dat de oog-lijn mooi
evenwijdig loopt aan de fotorand... horizontaal dus....

lekker doorgaan zo !

Groet Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart


www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Gebruikersavatar
Matthieu

Forumlid
Berichten: 2034


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wederom Lieke

Berichtdoor jantom » wo jul 02 2014 11:38 pm

Ik ga mee met het eerder gegeven commentaar van Tzigane.

Wat mij meteen opviel waren de tanden die dan wel mooi zijn maar lijken te willen bijten ;) . Ik ervaar dat als aandacht trekkend en dat moet het niet zijn.

Toen viel me al snel ook andere zaken op waar ik nooit eerder zó naar keek. Het lijkt wel een leerplaatje. Het gezicht heeft geen symmetrie... ik weet wel dat er nooit volledige symmetrie is maar het lijkt wel een "vertrokken" gezicht te zijn...
Het probleem zit bij de neus en de mond (staan opvallend schuin).
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wederom Lieke

Berichtdoor ATOR » do jul 03 2014 12:54 am

JJG is fotograaf hè, geen plastisch chirurg. Ik vind het niet cool om het uiterlijk van het model te beoordelen.


De foto vind ik wat te soft voor de uitstraling van het model. Mag van mij op elk vlak (lichtval, Z/W contrast, textuur) wat meer pit in.

De blik heb je mooi gevangen.


Het voelt voor mij als een casual portret en niet als een beauty shot dus van mij hoef je hier verdwaalde haartjes enzo niet te te retouchen. Het haar zou bij zo'n foto best door de war mogen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wederom Lieke

Berichtdoor jantom » do jul 03 2014 12:57 am

@Ator

Je hebt zeker een punt maar ik kan het niet scheiden... Maar ik weet dat JJG erg goed in staat is mooie foto's te maken 8)
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wederom Lieke

Berichtdoor Avado » do jul 03 2014 9:17 am

Slaan we nou niet een beetje door???

Zijn we hier een modellenbureau die een model voor een show uitkiest of een fotografie forum die toch zou moeten reageren op de fotografieskills?

Nog even en we vinden de grassprietjes in een weiland niet in de juiste richting staan. Dat is net zo natuurlijk als een asymmetrisch gezicht wat iedereen heeft.

Mooie plaat JJG!
Gr. Andre
Avado

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Bommelerwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wederom Lieke

Berichtdoor Jop » do jul 03 2014 9:22 am

Mooie foto en model! Prettig om naar te kijken, waarschijnlijk ook door de omzetting naar zwart-wit. Enige wat ik zou doen als de tijd en omstandigheden zich daartoe lenen, was het haar voor de ogen weghalen, maar storend vind ik het niet.
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |
Gebruikersavatar
Jop

Forumlid
Berichten: 465


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wederom Lieke

Berichtdoor Tzigane » do jul 03 2014 9:28 am

Tuurlijk heeft niemand een perfect symetrisch gezicht, maar dat wordt hier, naar mijn mening, onflatteus benadrukt door de hoek waarin de foto is genomen, en de krappe uitsnede. Dat zijn denk ik toch echt dingen die vallen onder fotografie-skills. ;) Het zal je misschien verbazen, maar niet elke uitsnede werkt voor elk model/landschap/gebouw!

Mijn mening: Als je haar voor de ogen hebt, zorg dat je dan óf echt haren voor de ogen hebt en dat de bedoeling is, of zorg dat je het helemaal niet doet en ook niets laat afleiden. Nu staat het gewoon niet netjes.

Willen we nu wat leren of blijft dit forum echt hangen in een zouteloze en kritiekloze houding, daar wordt toch niemand beter van. :roll:
Laatst gewijzigd door Tzigane op do jul 03 2014 9:33 am, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wederom Lieke

Berichtdoor ArjanL » do jul 03 2014 9:30 am

Inhoudelijk vind ik dit wel een mooi portret vwb uitsnede, expressie, etc.
Misschien het haar uit de ogen halen.

Wat mij echter stoort is de zwartwit omzetting. Deze is naar mijn idee niet geslaagd.
Ik vind het beeld te grijs; er mag wat meer contrast in.
Dus wittere ogen, wittere tanden, en lippen wat donkerder.
M.a.w plaatselijk doordrukken en tegenhouden.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wederom Lieke

Berichtdoor Avado » do jul 03 2014 9:36 am

@Tzigane
Jij hebt gewoon gelijk. Altijd en overal. Je bent echt een aanwinst hier.
Gr. Andre
Avado

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Bommelerwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wederom Lieke

Berichtdoor Skippy » do jul 03 2014 9:38 am

Heeft Lieke hier kunstwimpers? Ik vraag dit omdat mij opvalt dat de buitenkant van de ogen afgedekt wordt.
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wederom Lieke

Berichtdoor CaptainHook » do jul 03 2014 9:43 am

Arme Lieke... :twisted: ze zou er bijna een trauma van krijgen van wat er allemaal niet goed aan haar is... :lol:

tip: ik zie ook nog een oneffenheidje op haar kin! Foei! Dat mag en kan toch niet! Schande! :lol:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Wederom Lieke

Berichtdoor Tzigane » do jul 03 2014 10:08 am

Ik denk dat ik dit forum maar verlaat als men niet serieus wenst te discussieren over hoe we onze fotografie kunnen verbeteren.

Tabee. de onambitieuze houding van velen hier stoort me, en ik heb, ondanks dat ik mijn best doe om input te leveren op andere foto's verder nog maar zelden zinnige reactie gehad op mijn eigen werk.
Een kritische houding wordt hier afgekraakt, en als jullie willen blijven hangen in amateuristisch "ooh's en aaah's ten aanzien van kiekjes" dan moeten jullie dat vooral doen, maar dat is niet wat ik in een forum zoek.
Laatst gewijzigd door Tzigane op do jul 03 2014 10:12 am, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wederom Lieke

Berichtdoor Skippy » do jul 03 2014 10:09 am

Het is toch normaal dat over een foto als deze net zo gesproken kan worden als over een landschapfoto, macrofoto etc.?
Net zoals het m.i. normaal is dat de een voorkeur heeft voor meer naturel en ongedwongen en de ander meer let op details.
Overigens ben ik het in dit geval eens met Tzigane dat met wat aandacht voor ogenschijnlijk kleine details er een betere foto uit had kunnen rollen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten