Kinds of Blue

Onderwerp:

Kinds of Blue

Berichtdoor ATOR » ma aug 18 2014 4:46 pm

Afbeelding

Aranka ontmoette ik bij een masterclass mime, ze is een danser en het leuke van haar is dat je de meest prachtige en originele poses krijgt voorgeschoteld. Na wat brainstormen kregen we het idee om een foto te maken in een oud kasteel. Dat doe je natuurlijk niet zonder een paar ringstaartmaki's, die ons goed in de gaten hielden.

Ze draagt hier een zeer fraaie haute couture creatie, die de dag ervoor nog verdacht veel leek op een wit laken en een potje textielverf :P
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kinds of Blue

Berichtdoor Cees » ma aug 18 2014 5:09 pm

Heel mooi!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kinds of Blue

Berichtdoor Kamiel » ma aug 18 2014 5:12 pm

Dit doet me denken aan Carel Willink. Magisch realisme. Mooi gedaan.
Gebruikersavatar
Kamiel

Clublid
Berichten: 189


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kinds of Blue

Berichtdoor ThijsHakvoort » ma aug 18 2014 6:57 pm

Erg gaaf! Ik zou Ator als merknaam deponeren
Een probleem is pas een probleem, als je er een probleem van maakt...
Gebruikersavatar
ThijsHakvoort

Forumlid
Berichten: 243


Locatie: Dongen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kinds of Blue

Berichtdoor Peter » ma aug 18 2014 7:10 pm

Prachtig, weet niet hoe je het voor elkaar krijgt maar dat maakt me ook niets uit :wink:
Heel mooi, iets magisch !
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kinds of Blue

Berichtdoor karwil » ma aug 18 2014 7:20 pm

wow wat een prachtbeeld!!
fotografie is voor mij in het gewone het bijzondere ontdekken.
{url=https://www.flickr.com/photos/karel_willemse/url}
Gebruikersavatar
karwil

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kinds of Blue

Berichtdoor pebee » ma aug 18 2014 8:04 pm

Mooi hoor! Lijkt wel een kunstwerk op zich.
D55 + D7100 + D90 + Nikkor 300mm afs F4 + Sigma 18-35mm F/1.8 DC HSM ART + Nikkor 18-200 mm + Nikkor 50mm + Sigma AF 150mm f/2.8 APO EX HSM macro DG D + Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM+ Sigma 70-200mm 2.8 + Sigma 150-600 mm C + Redged 427
Gebruikersavatar
pebee

Forumlid
Berichten: 95


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kinds of Blue

Berichtdoor drnjstj » ma aug 18 2014 8:13 pm

1. Wat een briljante pose, je blijft er naar kijken.
2. De lichtinval op de dame, trekt je naar haar toe, perfect.
3. De lichtinval op de vloer vind ik heel mooi.
4. Als je wat langer kijkt: Hey, wat leuk, die stokstaartjes.
5. Als jij 4 sterren bent, wie is er dan 5?
drnjstj

Clublid
Berichten: 498


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kinds of Blue

Berichtdoor Johan v. V. » ma aug 18 2014 8:17 pm

Wauw, super, fantastisch .... enz.!!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kinds of Blue

Berichtdoor Léon Obers » ma aug 18 2014 8:42 pm

Fotografisch idee, voorbereiding, lichtopstelling, processing erna, perfect :!:
Alleen in de houding van de dame en de kijkhoek op het model, de benen, houding, door "verkortingen" in het perspectief door een meer gedraaid rechter been t.o.v. van het camera standpunt en misschien hetgeen wat door de stroken textiel over het ene been ligt en wordt afgeschermd, "rammelt" het voor mij, krijgt het een wat vreemde lichaamsvorm in de draai die ze met haar bovenlichaam maakt. Ook haar rechterhand die visueel achter haar arm verdwijnt. Ik ben eigenlijk benieuwd naar andere opnamen er net voor of erna, die in het spanningsveld van houding en vorm misschien in een betere harmonie zitten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Kinds of Blue

Berichtdoor Frankie » ma aug 18 2014 9:20 pm

Super weer ! Prachtig licht en locatie, intrigerend beeld. Haar houding is introvert, zoekend, daarom wat mij betreft prima (hoeft niet perfect te zijn).
Willink dacht ik ook even aan (mocht dan een tikkeltje donkerder) maar herkende toch vrij snel: een echte ATOR. 8)
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kinds of Blue

Berichtdoor JaapV » ma aug 18 2014 9:44 pm

Letterlijk fantastisch! En een beetje door Mathilde geïnspireerd?
Léon's verzoek om "making of" wordt hierbij gesteund, omdat "de weg erheen ook een doel is".
Welk nummer had je erbij aan: All Blues, of Flamenco Sketches?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kinds of Blue

Berichtdoor ATOR » di aug 19 2014 12:10 am

Dank jullie wel voor de lofzang. Dat is leuk om te lezen 8)

Veel verwijzingen naar Carel Willink en magisch realisme. Van wat ik net Googelde zag ik de overeenkomst niet zo direct maar ik zal het binnenkort eens wat beter bestuderen.
Het was niet de bedoeling om er iets magisch van te maken, al kwamen we wel op het idee voor een kasteel uit via Harry Potter :P


@ ThijsHakvoort
Internationaal zijn er helaas al wat ATOR fotografen, dat is erg jammer.

@Léon
Het model doet veel moderne dans. Dat leverde een serie foto’s op met allerlei vervreemdende, dierlijke en ongemakkelijk lijkende poses. Dat is totaal anders dan een ‘normaal’ model dat haar lichaam zo esthetisch en voordelig mogelijk poseert.

Deze foto was voor mij de winnaar. Haar lijnen klopten met de achtergrond, haar arm die naar achteren wijst creëert een spanning met de lijnen van de muur die naar voren gaan. Het licht viel prachtig, ze lijkt bijna gebeeldhouwd en haar neergeslagen blik paste mooi in de sfeer van het geheel. De shots hiervoor en hierna waren totaal anders en veel minder passend in dit scenario. Denk aan een Shiva godin en op de grond als een krab, zeker geen variaties op dit thema.

Het liefst had ik na elke 3 seconden even de tijd stilgezet om een beter standpunt te vinden, haar houding iets te finetunen en het licht opnieuw in te stellen want elke nieuwe pose was een verhaal op zich. De half missende hand vind ik ook jammer en ik had graag als ik tijdstilzettende gaven had haar haar nog even goed gedaan.


Misschien herken je het wel dat je een serie foto’s heb gemaakt met een model en dat je als je ze terugkijkt één foto ziet die je allebei te gek vind maar waar er net iets niet goed aan is. Dan probeer je hem meteen daarna te recreëren met dan ene dingetje wel goed en dat lukt dan van geen meter omdat je dat geheimzinnige wat er zo mooi aan die ene foto was niet opnieuw tevoorschijn kunt halen.
Als dan de keuze is voor de imperfecte foto die het wel heeft of de perfecte foto die het niet heeft dan wint bij mij de imperfecte foto die het wel heeft. Al ben ik dan wel weer zo dat ik nog lang loop te balen van dat ene dingetje :mryellow:

Ik vraag me wel af in hoeverre ik de houding zelf moet verzinnen om zo maximale controle te hebben of dat ik een model binnen een bepaald scenario los moet laten gaan en me laat verassen met wat ze me geeft.
Het voordeel van je model spreekwoordelijk in steen gieten is dat je rustig je standpunt kunt bepalen en je daarna het licht perfect kunt instellen. Het nadeel is dat er dan bv. op bovenstaande foto een hele saaie clichématige doodse pose had gestaan, maar goed dan wel met twee zichtbare handen en langer lijkende benen. Deze wilde vreemde gedraaide abstracte pose had ik nooit zelf kunnen verzinnen en maakt voor mij de foto veel spannender.

Maar je hebt wel een punt, bij volgende shoots ga ik alerter zijn om de rammeltjes er uit te halen.


@JaapV
Zucht, jaaaah Miles, geweldig. All Blues voor mij, zo vaak gehoord en gespeeld en blijft prachtig.
Making of? Misschien wat later, voorlopig wil ik de photoshop file ff niet meer zien :P
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kinds of Blue

Berichtdoor PanzerFaustNL » di aug 19 2014 2:23 am

Ik zie de verbinding met Carel Willink ook wel. Het is alleen lastig om iets van Carel te zoeken die lijkt op wat jij gemaakt hebt.

Carel Willink:
Afbeelding

Dit soort, jouw werk, dat van Carel ook, maar we hebben het over dat van jou, Art work is het wel het werk waar ik lang naar kan kijken zeker als er elementen in zitten die je pas na veel kijken ontdekt.


Ook het magisch realisme zie ik er wel in, die stok staartjes horen daar niet, dat geeft een vervreemdend effect en juist dat vervreemdend effect is iets waar magisch realisme goed in is.

van wikipedia:
Het magisch realisme zoekt zijn inspiratie buiten de al te dagelijkse realiteit en binnen droom- en waanbeelden, vandaar ook de evenwaardige benaming Fantastisch Realisme. Engelsen hebben het hierbij vaak over Precise Realism en Sharp-Focus Realism. Dergelijke werken laten zich kennen door een nauwgezette, bijna fotografische weergave van realistisch lijkende taferelen, die een geheimzinnige en magisch aandoende sfeer uitstralen. Dubbelzinnige perspectieven en een ongebruikelijke manier om de dingen naast elkaar weer te geven, versterken nog die magische suggestie. Technische en louter ambachtelijke vaardigheden zijn aan deze stijl inherent. De combinatie van wel en niet bestaande elementen, het spel van licht en kleur en de technisch perfecte afwerking maken geheimzinnige, soms dreigende schilderijen die hun weergave van de werkelijkheid een vervreemdend karakter meegeven. Dit maakt de stroming ook verwant met het surrealisme.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kinds of Blue

Berichtdoor jdgraaf » di aug 19 2014 9:32 am

Wow! Super foto.

Groet,
Jan
Een berg Nikon spullen....
Gebruikersavatar
jdgraaf

Forumlid
Berichten: 821


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten