Esmaralda

Onderwerp:

Esmaralda

Berichtdoor Jacob_O » do jan 22 2015 10:05 am

Een vriendin van mijn vrouw wilde graag foto's van haar kleindochter en vroeg of ik dat wilde doen.
Ik heb weliswaar geen enkele ervaring met portretfotografie maar ik ben de uitdaging toch aangegaan.

De volgende foto is 1 van de gemaakte foto's m.b.v. 2 flitsers en 2 paraplu's.
Graag jullie op- aanmerkingen en tips voor verbetering.

Afbeelding
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Esmaralda

Berichtdoor JJG » vr jan 23 2015 4:43 am

Volgens mij is de uitdaging prima geslaagd!

Wellicht had ze nog een beetje kunnen lachen.
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

hardware

Berichtdoor justme » vr jan 23 2015 9:11 am

Geen ervaring met Portretfotografie,

Mijn vraag: waar gebruik jij je flitsers, paraplu en achtergrond? normaliter voor?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Esmaralda

Berichtdoor ger k. » vr jan 23 2015 2:32 pm

Inderdaad, goed gelukt.
Geheel natuurlijk, heel mooi.

Zelf had ik een groter diafragma gekozen. (lage f-waarde)
Komt het model meer los van de achtergrond.
Fotograferen is schrijven met licht. D800E
Gebruikersavatar
ger k.

Forumlid
Berichten: 483


Locatie: Berg en Dal
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Esmaralda

Berichtdoor Remco v/d Sanden » vr jan 23 2015 3:33 pm

Ten eerste, leuke meid en leuke foto :
Ten tweede ;) Ik zou ietsje meer licht willen zien op en in de ogen, die komen nu wat donker over. Aan de belichting te zien had je een flitser rechtsboven haar staan gezien de schaduw die haar wenkbrauw creëert. Ik denk dat een reflectiescherm met de witte kant deze schaduw een heel eind had kunnen opheffen waardoor de ogen net ietsje meer gaan spreken.

Verders, gewoon een leuke foto om te zien :)
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Esmaralda

Berichtdoor Jacob_O » za jan 24 2015 11:15 am

Bedankt voor de reacties.

@ Jelmer: Op deze foto weliswaar geen lach maar ik vond dit zelf een wel een mooie plaat.
Natuurlijk heb ik ook foto's waar ze wel lachend opstaat dus de opdrachtgever kan verder zelf kiezen.

@ Wiebe: Omdat ik de diverse spullen, tweede flitser, paraplu's en nog wat zaken, recent aangeschaft heb was dit mijn eerste ervaring met deze tak van fotografie.
Ik heb ze dus eigenlijk nog niet eerder gebruikt, maar aangeschaft omdat er w.s. een opdracht voor produktfotografie aan zit te komen
en omdat ik het ook gewoon leuk vindt om nieuwe dingen te doen (experimenteren)

@ Ger: Ik ben inderdaad iets te bang geweest dat de scherptediepte te gering zou zijn om het model zelf van voor naar achter scherp te krijgen.
Maar uiteindelijk toch teveel scherptediepte en de jongedame te dicht voor de achtergrond waardoor de achtergrond ook nog eens te aanwezig was.
(De foto's zijn bij de jongedame thuis gemaakt en de ruimte was nogal beperkt.) Die achtergrond heb ik in PS dus onscherp gemaakt.

@ Remco: Van de schaduw rond de ogen baal ik zelf ook. Ik heb 2 flitsers gebruikt, links en recht van voren. Links met een paraplu en dan doorschieten,
rechts met een reflectieparaplu. Ik vraag me nu dus af of ik deze schaduw had kunnen opvangen met een reflectiescherm voor het model
of eventueel vanaf camera een beetje inflitsen. Dat inflitsen dan met de ingebouwde cameraflitser met een "puffer" aangezien ik deze gebruik als commander (met SG-3IR).


Edit:

Ter info: De gebruikte flitsers zijn dus reportageflitsers, een Nikon SB700 en een Yongnuo YN565EX.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Esmaralda

Berichtdoor Remco v/d Sanden » za jan 24 2015 11:40 am

Waarschijnlijk een klassieke 45graden opstelling vermoed ik, waar de lamp nog redelijk boven je onderwerp stond, kan dat kloppen? Als je de plu's had omgewisseld had het al een beetje uitgemaakt vanwege de kanteling van haar hoofd. De reflectieplu is wat gerichter licht, de shoot-thru is meer omvattend licht/zachter natuurlijk.
Probeer anders eens een keertje de flitsers wat lager te zetten qua positie en een beetje meer van voren. Reflectieplu is natuurlijk enigszins richtbaar licht. Je kan dan ook nog wat veranderen met de afstand van je flitstkop tot de plu ( dichterbij/verderaf verdeelt het licht ook weer anders )

Het is jammer dat je geen instellicht hebt anders kan je al zien wat er gin gebeuren natuurlijk. Het is altijd vogelen met goed opstellen en waar je schaduwen uitkomen. Maar al met al, het resultaat is zeker niet slecht, is gewoon een prima foto :)
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Esmaralda

Berichtdoor Jacob_O » za jan 24 2015 12:01 pm

Ja, inderdaad een 45 graden opstelling met het licht enigzins van boven en de paraplu"stelen" recht naar het hoofd gericht.

Het, met mate, inflitsen vanaf de camera is geen optie?

Het blijft inderdaad, zeker als beginneling, experimenteren en uitvogelen hoe e.e.a. uitpakt maar het begin is er.
Met daarbij wat feedback/tips moet het uiteindelijk helemaal goed komen: Bedankt!
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Esmaralda

Berichtdoor Jacob_O » zo feb 08 2015 10:21 pm

Vandaag in de herkansing met de nieuwe vinyl achtergrond en een extra (derde) flitser:


Afbeelding
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Esmaralda

Berichtdoor DannySan » zo feb 08 2015 10:40 pm

De herkansing ziet er al beter uit!
Echter zie ik ook wat verbeterpunten:
De hand waarop ze leunt, wordt nu 'te zwaar' op geleund - haar gezicht wordt nu wat 'uit vorm' gedrukt.
De linkervoet komt nu 'uit haar schouder.

Ik had haar nog iets gedraaid zodat haar voeten wat meer naar links in het beeld waren gekomen en haar hoofd wat meer naar rechts; en dan de voetjes lekker kruisen.

Heb je nog meer 'leuks' uit deze serie?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Esmaralda

Berichtdoor Jacob_O » zo feb 08 2015 10:58 pm

Dank voor je reactie en de opmerkingen waar ik zeker wat aan heb: Ik moet dit soort zaken beter in de gaten houden.
Op dit moment ga ik (nog) volledig op in het sturen van de belichting en vergeet daarbij andere, belangrijke, zaken nog uit het oog.
Maar op zich was ik al heel blij dat ik dit moment zo kon pakken. Ik heb totaal geen ervaring met het aanwijzingen geven aan modellen
en al helemaal geen ervaring met kinderen (al of niet als model), dus geen idee hoe lang je het geduld van een kind op de proef kunt stellen. :wink2:
En ja, ik heb nog meer foto's waar nog wel, naar mijn mening, leuke exemplaren tussen zitten misschien dat ik nog wel wat laat zien.
Op- en aanmerkingen waar ik wat aan heb zijn, ook dan, zeker welkom.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten