Fenne - een veelzijdig model

Onderwerp:

Fenne - een veelzijdig model

Berichtdoor DannySan » di jan 27 2015 11:08 pm

Hoi allemaal,

even een tijdje wat stiller geweest; maar er is privé nogal wat gebeurt (in de ziekenboeg en dergelijke) maar ik wilde graag weer wat delen en jullie meningen vragen.
Ik heb in het verleden heel veel met een vast model samengewerkt en dat is heerlijk werken, maar om nog meer te leren van/over portret/model fotografie is het het beste om te werken met modellen die je nog helemaal niet kent.

Dus dat heb ik afgelopen zaterdag maar gedaan :lol:

Na mijn oproep in een TFP-groep meldde Fenne zich dat ze het wel zag zitten om met mij - nog wat meer ervaring zoekende fotograaf - samen wilde werken.
Dus vooraf een moodboard samengesteld, wensen en grenzen besproken en zaterdagmiddag om 12:00 uur begonnen.
De 4 uur vlógen om, diverse setjes en outfits geprobeerd; ideeën uitgewisseld en enorm veel feedback gekregen: waardevol!

En natuurlijk een aantal - in mijn ogen - hele mooie beelden gemaakt.
Equipment wat er gebruikt is:
Grijze papieren achtergrond, 1 ranger Quadra met beauty-dish opzet en softbox erom; 2x Yongnuo YN-560 (bij 1 setup bijgebruikt), D7100 met de Sigma 17-50 f/2,8 en de Sigma 70-200 f/2,8 (afgewisseld al naar gelang de behoefte).

Nabewerking: Lightroom 5 (mijn basis) met uitstapjes naar Photoshop voor de meer kritische bewerkingen en NIK Silver FX natuurlijk voor de zwart/wit.
(sigaretten-rook in foto 9 en 10 is ook gephotoshopt, nog aardig goed gelukt vond ik haha).

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

3:
Afbeelding

4:
Afbeelding[/url]

5:
Afbeelding[/url]

6:
Afbeelding

7:
Afbeelding

8:
Afbeelding

9:
Afbeelding

10:
Afbeelding

11:
Afbeelding

12:
Afbeelding

Bedankt voor het kijken!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fenne - een veelzijdig model

Berichtdoor JanJunior » wo jan 28 2015 12:25 am

Voor mij springt er 1 foto uit en dat is nummertje 8.
Met kop en schouders zelfs... heerlijk zacht, lekker dromerig... fijn sfeerbeeld hoor!

De askegeltjes ook geshopt? die zijn wat aan de donkere kant namelijk :-)

verslaafd sinds 1976...
Gebruikersavatar
JanJunior

Forumlid
Berichten: 96


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fenne - een veelzijdig model

Berichtdoor Frans Heinsbroek » wo jan 28 2015 12:41 am

Hallo Danny,

Een hele serie neergezet. Ik ben zeker niet de modelshoot expert, verre van zelfs, maar heb wel mijn eigen(wijze) mening mbt je foto's met idd een leuk en veelzijdig model :thumbup:

bij foto 1 heb ik iets van ik weet het niet. Misschien komt dat doordat hier de landschapstand is gebruikt maar deze doet het voor mij net niet. Misschien iets zachter inflitsen ? of hooglichten iets verminderen ? Dat zou wel mijn voorkeur hebben.
Foto 2 vind ik heel mooi, ook de zwart/wit omzetting. Eigenlijk ook wel benieuwd naar de kleurenversie. Foto 3 lijkt me een spontane foto maar vind ik iets minder in de serie passen daardoor.
nr 4 vind ik het haar rechtsachter iets te donker. Misschien aan de onderzijde een stukje afsnijden. Foto 5 ik blijf maar bij die vingers hangen. Foto 6 vind ik de houding met de vingers ineens niet erg meer maar dat komt door het complete "plaatje" hier. Wel vind ik hier dat het model aan de linkerkant een tikje minder hard belicht had mogen worden. Kun je dat met hooglichten misschien iets minderen ?
Foto 8 vind ik heel mooi; voor mij klopt deze mbt het gezicht en het haar helemaal. Ik had misschien het onderste deel weggelaten; dat maakt de foto naar mijn idee iets sterker. Foto 9 met de "retro look" vind ik ook heel geslaagd. Ook de wat afstandelijke blik van je model past hier perfect. Dat laatste vind ik bij foto 10 minder. Foto 11 zou ik in kleur willen zien. de Z/w omzetting doet het hier naar mijn mening minder.
Foto 12 is een mooie weergave van je model.

Ondanks alles wat ik hierboven schrijf wat ook smaakgebonden is doe ik het je niet na !


Frans
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fenne - een veelzijdig model

Berichtdoor Rinaldo Wolvers » wo jan 28 2015 1:23 am

Knappe serie... Foto 9 en 10 doen het voor mij. Persoonlijke smaak... Mjaaah.. Neemt niet weg dat het model in de overige foto's niet heel erg veelzijdig is.. :)
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.
Gebruikersavatar
Rinaldo Wolvers

Forumlid
Berichten: 265


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fenne - een veelzijdig model

Berichtdoor Faiz » wo jan 28 2015 6:19 am

De zwart/wit foto's vind ik erg goed, maar foto nummer 8 is echt super goed. :thumbup:
Bij de kleurenfoto's vind ik het jammer dat het licht nog een beetje te hard reflecteert.
Maar verder een prima serie (voor mij als modellenshootleek) :wink:
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fenne - een veelzijdig model

Berichtdoor Cyrus » wo jan 28 2015 7:36 am

Er zitten nette platen tussen maar de serie als geheel is erg rommelig.

Veel krappe uitsnedes, vind ik zonde. Daarnaast doen de vele wisselingen tussen kleur, Z/W en sepia-achtig de serie ook geen goed...
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fenne - een veelzijdig model

Berichtdoor Jacob_O » wo jan 28 2015 10:46 am

Ik neem mijn hoed hier voor af, ik heb te weinig kennis en ervaring om hier kritiek op te hebben.
Na mijn fotoshoot van vorige week weet ik hoe lastig en moeilijk het kan zijn, daarom kan ik alleen maar zeggen: Goed gedaan!
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fenne - een veelzijdig model

Berichtdoor yzf1kr » wo jan 28 2015 3:33 pm

Leuke serie, ook hier zie ik dat je steeds vooruit gaat.

Wat de foto's betreft, er valt natuurlijk altijd wel iets op of aan te merken.
Persoonlijk vind ik het licht op foto 1 te hard, door de gekozen positie van de lamp vergroot je juist de oneffenheden in de huid ipv ze uit te vlakken.
Geen vrouw vind het leuk om met zo'n rimpels op het voorhoofd op de foto gezet te worden. (een extra reden om bij portretten heel voorzichtig te zijn met verscherpen, vaak is het zelfs beter om niet te verscherpen).

Foto 8 vind ik het mooiste.

En bij foto 9 en 10: Volgende keer de tenen even afstoffen. :wink2:
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Fenne - een veelzijdig model

Berichtdoor Peut » do jan 29 2015 7:53 pm

Mooi beelden Danny! Foto 2 en 8 vind ik de mooiste!

Tof dat je het fotograferen weer hebt opgepakt na wat tegenslagen! Ik geniet altijd van je beelden en het enthousiasme waarmee je ze plaatst!

Grtz,
Robert
Peut

Forumlid
Berichten: 116


Locatie: Wijk en Aalburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fenne - een veelzijdig model

Berichtdoor ger k. » do jan 29 2015 8:23 pm

Cyrus schreef:Er zitten nette platen tussen maar de serie als geheel is erg rommelig.

Veel krappe uitsnedes, vind ik zonde. Daarnaast doen de vele wisselingen tussen kleur, Z/W en sepia-achtig de serie ook geen goed...



Daar sluit ik me bij aan.

Maar.... het is ook niet gemakkelijk.
Ook voor het model, ongedwongen poseren!
Fotograferen is schrijven met licht. D800E
Gebruikersavatar
ger k.

Forumlid
Berichten: 483


Locatie: Berg en Dal
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fenne - een veelzijdig model

Berichtdoor DannySan » vr feb 06 2015 7:59 pm

Hoi allemaal,

dank voor jullie reacties!
Ik neem mee waar ik wat mee zou kunnen doen, en waarin ik me nog zou kunnen verbeteren.
Dit was mijn 1e shoot met echt een 'vreemd' model; dus nauwelijks iets voorbereid en ter plekke met een gezamenlijk moodboard gewerkt.
Leren van elkaar was het devies, en dat is gelukt.

Op naar de volgende shoot :D
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fenne - een veelzijdig model

Berichtdoor Peter » vr feb 06 2015 9:42 pm

Exact

Danny
kan je werk alleen maar aanmoedigen !
en daar hoort wellicht een inhoudelijke beoordeling bij.

Maar dit is niet mijn tak van sport,
zie echter wel je ontwikkelingen en die zijn in een rechte lijn omhoog :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fenne - een veelzijdig model

Berichtdoor DannySan » vr feb 06 2015 9:56 pm

Dank Peter!

Ik kijk ook zeker naar de commentaren hoor, en leer daarvan.

Het shoppen van de askegeltjes en de rook waren inderdaad Photoshop; maar dat was ook de 1e keer dus een volgende keer wellicht iets nog nauwkeuriger kijken naar de kegeltjes-kleur zou heel goed kunnen.
De belichting is inderdaad 'hard' maar dat was ook mijn bedoeling (en wordt ook wat mijn stijl); de foto's hard 'scherp' erop zetten; in de nabewerking kan dat zeker nog wel wat weg indien gewenst.

Eens met het commentaar over het wisselen van stijlen, maar in dit geval zijn het ook probeersels juist van de stijlen.
En - voor mij - hoort een krappe uitsnede bij een portret; zoals foto 1 (1 van mijn favorieten); ze 'knalt' juist daardoor echt "binnen".

Het ongedwongen poseren is hier zeker aan de orde hoor; maar we waren (en zijn) beide nog lerende.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fenne - een veelzijdig model

Berichtdoor Remco v/d Sanden » zo feb 08 2015 3:07 pm

Foto's 1, 5 en 12 springen er bij mij bovenuit. Mooie heldere platen. Mooie positie van je licht. Ziet er prima uit :)
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten