eerste keer in studio
Onderwerp:
eerste keer in studio
Afgelopen week bij een kennis in de studio mogen werken, met twee dames ( geen modelervaring ) en ikzelf ( geen studioervaring ) en daarnaast nog enkele andere deelnemers.
Leuk om eens zo te oefenen, het smaakt zeker naar meer. Meer als in: meer tijd meer proberen, en meer snappen van zaken en instellingen.
Hierbij een van de twee dames. Heb de foto's uitgekozen die zijzelf als favoriet heeft uitgekozen. ( uit een selectie die ik haar zelf heb toegezonden )
1. ( ja je ziet hier de flitskop nog! )
2.
3.
[url=https://flic.kr/p/sViDzj]
4.
en een met z'n tweeën
5.
Ik hoor graag jullie commentaar, met name op gebied van belichting en composite. Houding van model mag ook, hoort ook deels bij verantwoordelijkheid van fotograaf
Er is gewerkt met een Falcon Eyes Studio set ( ssk 2200 ? ) met draadloze trigger
Had in het begin vele last van out of sync ( rond de 1/80 ) Wellicht kan ik een volgende keer beter triggeren met m'n SB700?
Leuk om eens zo te oefenen, het smaakt zeker naar meer. Meer als in: meer tijd meer proberen, en meer snappen van zaken en instellingen.
Hierbij een van de twee dames. Heb de foto's uitgekozen die zijzelf als favoriet heeft uitgekozen. ( uit een selectie die ik haar zelf heb toegezonden )
1. ( ja je ziet hier de flitskop nog! )
2.
3.
[url=https://flic.kr/p/sViDzj]
4.
en een met z'n tweeën
5.
Ik hoor graag jullie commentaar, met name op gebied van belichting en composite. Houding van model mag ook, hoort ook deels bij verantwoordelijkheid van fotograaf
Er is gewerkt met een Falcon Eyes Studio set ( ssk 2200 ? ) met draadloze trigger
Had in het begin vele last van out of sync ( rond de 1/80 ) Wellicht kan ik een volgende keer beter triggeren met m'n SB700?
Onderwerp:
Re: eerste keer in studio
Hey Wiebe,
Foto 2 vind ik wat geforceerd.
Foto 3 en 5 zijn voor mij de beste composities, bij foto 5 zou ik de linkse dame een paar nylons aan laten doen of van te voren niet op haar knieën laten zitten.
Verder mis ik volgens mij ietwat scherpte.
Foto 2 vind ik wat geforceerd.
Foto 3 en 5 zijn voor mij de beste composities, bij foto 5 zou ik de linkse dame een paar nylons aan laten doen of van te voren niet op haar knieën laten zitten.
Verder mis ik volgens mij ietwat scherpte.
Gr.
Arthur
Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Arthur
Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
- Arthur Wolff
- Berichten: 1624
- Locatie: Lansingerland
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Onderwerp:
Re: eerste keer in studio
Niet verkeerd voor een eerste keer
De rim had wat minder sterk gemogen, die trekt nogal de aandacht en clipt hier en daar. De key mag van mij juist wat feller en wat gerichter/contrastrijker (kleinere modifier of lamp dichterbij).
In de eerste foto heb je haar voeten bijna net zoveel licht (aandacht) gegeven als haar gezicht. Dat maakt de foto minder sterk omdat je niet duidelijk de aandacht van de kijker leidt. Een kleinere modifier gericht op haar gezicht had het voor mij veel sterker gemaakt, dan heb je meteen minder licht op de achtergrond.
Dat zou er meer uitzien als dit:
* bewerkt met toestemming
Probeer voordat je gaat belichten duidelijk te hebben waarom je wat voor licht waar plaatst. Waar wil je de aandacht naar toe leiden. Gaat het om het gezicht, om de kleding, om de schoenen, om het haar of de make-up, er is altijd maar één hoofdonderwerp. Hoe duidelijker je het voor de kijker maakt, hoe krachtiger de foto wordt.
De rim had wat minder sterk gemogen, die trekt nogal de aandacht en clipt hier en daar. De key mag van mij juist wat feller en wat gerichter/contrastrijker (kleinere modifier of lamp dichterbij).
In de eerste foto heb je haar voeten bijna net zoveel licht (aandacht) gegeven als haar gezicht. Dat maakt de foto minder sterk omdat je niet duidelijk de aandacht van de kijker leidt. Een kleinere modifier gericht op haar gezicht had het voor mij veel sterker gemaakt, dan heb je meteen minder licht op de achtergrond.
Dat zou er meer uitzien als dit:
* bewerkt met toestemming
Probeer voordat je gaat belichten duidelijk te hebben waarom je wat voor licht waar plaatst. Waar wil je de aandacht naar toe leiden. Gaat het om het gezicht, om de kleding, om de schoenen, om het haar of de make-up, er is altijd maar één hoofdonderwerp. Hoe duidelijker je het voor de kijker maakt, hoe krachtiger de foto wordt.
Onderwerp:
Re: eerste keer in studio
Het was een set met alleen paraplu's, en zal een volgende keer zeker meer zelf spelen met plaatsing. Ik denk dat de linker te ver weg stond, en te veel vermogen, waardoor er een onbewust en blijkbaar ongewenst rimlight ontstaan is ( nieuwe term geleerd 'rim-light' )
ik ben wel benieuwd hoe je zo snel, of hoe ik in Lightroom die achtergrond zo mooi effen krijg?
Die panty's is een dingetje voor de dames, zou het kunnen vermelden een volgende keer.
ik ben wel benieuwd hoe je zo snel, of hoe ik in Lightroom die achtergrond zo mooi effen krijg?
Die panty's is een dingetje voor de dames, zou het kunnen vermelden een volgende keer.
Onderwerp:
Re: eerste keer in studio
Plu's zijn erg lastig om mee te werken omdat je nauwelijks controle hebt over het licht en de schaduw, ik heb die van mij nog nooit gebruikt.
Met de rim light bedoel ik de lamp die je gebruikt om van achter het model een rand (rim) van haar contour te belichten. De key light is het hoofdlicht.
De achtergrond heb ik in Photoshop donkerder gemaakt met een Curves Adjustment layer waarmee ik alleen de donkere gedeelten nog donkerder gemaakt heb, met een masker van de achtergrond gemaakt met de Quick Selection tool.
In LR zou het denk ik goed werken om met de Adjustment Brush, waarvan je de Shadows slider omlaagschroeft, met Auto Mask aan de achtergrond te selecteren.
Die rode knieën enzo dat zijn van die bewerkingen waar je Photoshop voor uit de kast haalt: lokaal masker, wat kleurcorrectie en klaar.
Met de rim light bedoel ik de lamp die je gebruikt om van achter het model een rand (rim) van haar contour te belichten. De key light is het hoofdlicht.
De achtergrond heb ik in Photoshop donkerder gemaakt met een Curves Adjustment layer waarmee ik alleen de donkere gedeelten nog donkerder gemaakt heb, met een masker van de achtergrond gemaakt met de Quick Selection tool.
In LR zou het denk ik goed werken om met de Adjustment Brush, waarvan je de Shadows slider omlaagschroeft, met Auto Mask aan de achtergrond te selecteren.
Die rode knieën enzo dat zijn van die bewerkingen waar je Photoshop voor uit de kast haalt: lokaal masker, wat kleurcorrectie en klaar.
Onderwerp:
Re: eerste keer in studio
Duidelijk dat ik moet wennen, gevalletje overdaad schaadt.
Je hebt als studiofotograaf best veel verantwoordelijkheden, waarvan ik de controle over de belichting nog moet leren gewennen. Maar het maakt me zeker hongerig naar meer.
Heb zelf alleen een sb700, zal wellicht binnenkort een mooie modifier erbij halen, Nog tips?
Je hebt als studiofotograaf best veel verantwoordelijkheden, waarvan ik de controle over de belichting nog moet leren gewennen. Maar het maakt me zeker hongerig naar meer.
Heb zelf alleen een sb700, zal wellicht binnenkort een mooie modifier erbij halen, Nog tips?
Onderwerp:
Re: eerste keer in studio
wiebeterpstra schreef:ik ben wel benieuwd hoe je zo snel, of hoe ik in Lightroom die achtergrond zo mooi effen krijg?
Dat wordt een beetje rommelen met de healing brush (niet te groot maken) en de correction brush (daar kun je evt. spelen met belichting en contrast; Lokaal op een zwarte achtergrond bijvoorbeeld het contrast opschroeven wil lichte vouwen en vlekken nog wel eens wegwerken). Maar in Photoshop is dat toch allemaal een stuk makkelijker (en de healing brush in PS werkt ook stukken beter dan die van LR).
Spul waarmee je foto's maakt...
Onderwerp:
Re: eerste keer in studio
Ja, maar lijkt me dat dit 'probleem' al bestaat/gemaakt is. Volgende keer dus beter letten op light-spill dmv beter richten, en mogelijk eerst op ambient belichten, en dan flits toevoegen
Onderwerp:
Re: eerste keer in studio
Ik kan de foto's niet meer zien helaas; maar omdat portret/model fotografie steeds meer mijn ding lijkt te worden toch even reageren.
Qua donkere achtergrond heb je een aantal 'doeltreffende' acties die je kunnen helpen:
- je modifier, en hoe je die richt. Een paraplu licht veel meer op dan een softbox; maar als je alleen maar een paraplu hébt kun je die ook deels dichtklappen voor een softbox-effect
- als je je modifier van de zijkant laat komen in plaats van (te) recht van voren, dat helpt ook
- dan natuurlijk de wet van de lichtafval, gecombineerd met de afstand van je model tot de achtergrond; het komt er op neer dat je zorgt dat je model zo ver mogelijk van de achtergrond weg is, met het licht zo dicht mogelijk bij het model (en daarna kan photoshop/lightroom ook nog heel wat doen).
- en de achtergrond krijg je ook zwart door gewoon je sluitertijd naar je synchronisatiesnelheid te doen; en daarna kun je het diafragma gaan knijpen (f/11 ofzo)
Gewoon mijn ideeën daarbij...
Qua donkere achtergrond heb je een aantal 'doeltreffende' acties die je kunnen helpen:
- je modifier, en hoe je die richt. Een paraplu licht veel meer op dan een softbox; maar als je alleen maar een paraplu hébt kun je die ook deels dichtklappen voor een softbox-effect
- als je je modifier van de zijkant laat komen in plaats van (te) recht van voren, dat helpt ook
- dan natuurlijk de wet van de lichtafval, gecombineerd met de afstand van je model tot de achtergrond; het komt er op neer dat je zorgt dat je model zo ver mogelijk van de achtergrond weg is, met het licht zo dicht mogelijk bij het model (en daarna kan photoshop/lightroom ook nog heel wat doen).
- en de achtergrond krijg je ook zwart door gewoon je sluitertijd naar je synchronisatiesnelheid te doen; en daarna kun je het diafragma gaan knijpen (f/11 ofzo)
Gewoon mijn ideeën daarbij...
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Onderwerp:
Re: eerste keer in studio
Studioshoot was met een lokale fotoclub uit Buitenpost.
Achteraf gezien hebben we het meest geleerd hoe je omgaat met een model, en nog weinig met het spelen met de belichting. Alhoewel we het er met z'n allen wel over eens waren dat er teveel strooilicht aanwezig was door inderdaad de paraplu's. Er wordt nog een vervolg aan gegeven, waar we eerst naar buiten gaan. Hierdoor moet er zeker gekeken worden naar de sluitertijd om de achtergrond buitenspel te zetten of te balanceren.
Ben zelf nog wel op zoek naar een eigen modifier voor een of twee Speedlights.
Eerst een grotere reflector en mogelijk een Rogue flashbender oid.
Wellicht dan nog een westcott Apollo Orb, of een Phottix softlighter. Ik kan hier er nog te weinig info over vinden, en kan nog geen dedicated strobist forum vinden.
Achteraf gezien hebben we het meest geleerd hoe je omgaat met een model, en nog weinig met het spelen met de belichting. Alhoewel we het er met z'n allen wel over eens waren dat er teveel strooilicht aanwezig was door inderdaad de paraplu's. Er wordt nog een vervolg aan gegeven, waar we eerst naar buiten gaan. Hierdoor moet er zeker gekeken worden naar de sluitertijd om de achtergrond buitenspel te zetten of te balanceren.
Ben zelf nog wel op zoek naar een eigen modifier voor een of twee Speedlights.
Eerst een grotere reflector en mogelijk een Rogue flashbender oid.
Wellicht dan nog een westcott Apollo Orb, of een Phottix softlighter. Ik kan hier er nog te weinig info over vinden, en kan nog geen dedicated strobist forum vinden.
Onderwerp:
Re: eerste keer in studio
Strobist is iets waar ik mij steeds weer in verdiep, ik zou aanraden om met 1 modifier te beginnen.
Een paraplu kun je ook een deel dichtklappen waardoor je gerichter licht krijgt, en een softbox maakt dat nog gerichter.
Grofweg gezegd gebruik je een paraplu als je de achtergrond ook wil oplichten; een softbox als je dat juist niet (minder) wil.
Buiten werken met speedlights kan ook prima, zolang je maar niet probeert om om 14:15 de zon 'eruit' te flitsen met je strobe...
Kies de juiste plek en tijdstip, en gebruik je sluitertijd voor het omgevingslicht en je diafragma voor de impact van de flash.
ISO kun je verhogen bij te weinig licht, maar bedenk dat ISO invloed heeft op zowel het omgevingslicht als je flitslicht
Een reflector is een goed idee in álle gevallen, daar heb ik veel profijt van gehad al.
En omgaan met het model is ook belangrijker dan alles, inclusief je camera.
Daar heb ik al vele dingen over gelezen en gevolgd, want een perfect belichte foto zonder ruis genomen met een 70-200 f/2,8 en een D750 is waardeloos als het model kijkt alsof ze zo wordt 'afgeschoten'...
Dat is echt een 'vak apart' het aansturen van modellen (en ik heb er ondertussen al wel een boel voor de lens gehad)...
Er is hier toch ook genoeg strobisten kennis aanwezig? Er zijn vast meer die goede input kunnen geven lijkt me
Een paraplu kun je ook een deel dichtklappen waardoor je gerichter licht krijgt, en een softbox maakt dat nog gerichter.
Grofweg gezegd gebruik je een paraplu als je de achtergrond ook wil oplichten; een softbox als je dat juist niet (minder) wil.
Buiten werken met speedlights kan ook prima, zolang je maar niet probeert om om 14:15 de zon 'eruit' te flitsen met je strobe...
Kies de juiste plek en tijdstip, en gebruik je sluitertijd voor het omgevingslicht en je diafragma voor de impact van de flash.
ISO kun je verhogen bij te weinig licht, maar bedenk dat ISO invloed heeft op zowel het omgevingslicht als je flitslicht
Een reflector is een goed idee in álle gevallen, daar heb ik veel profijt van gehad al.
En omgaan met het model is ook belangrijker dan alles, inclusief je camera.
Daar heb ik al vele dingen over gelezen en gevolgd, want een perfect belichte foto zonder ruis genomen met een 70-200 f/2,8 en een D750 is waardeloos als het model kijkt alsof ze zo wordt 'afgeschoten'...
Dat is echt een 'vak apart' het aansturen van modellen (en ik heb er ondertussen al wel een boel voor de lens gehad)...
Er is hier toch ook genoeg strobisten kennis aanwezig? Er zijn vast meer die goede input kunnen geven lijkt me
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Onderwerp:
Re: eerste keer in studio
Een leuke site is strobox.com. Veel voorbeelden met schema's van gebruikte materialen en instellingen.
Onderwerp:
Re: eerste keer in studio
wiebeterpstra schreef:Ja, maar lijkt me dat dit 'probleem' al bestaat/gemaakt is. Volgende keer dus beter letten op light-spill dmv beter richten
Waarom denk je dat professionele studio's altijd zo extreem groot (vooral diep) zijn...?
Soms is beter richten geen oplossing. Als je full body schiet moeten je modifiers gewoon ver weg staan (of enorm groot zijn) en heb je dus automatisch meer licht op je achtergrond.
Beter het model goed belichten en achteraf een achtergrondje moeten opschonen dan te krampachtig belichten en er totaal naast zitten. Ik heb sowieso nog nooit een volledig zwarte achtergrond geschoten vanaf 3/4 portretten. Nooit meer dan paar minuten werk om dat weg te krijgen.
The End… or is it?
Terug naar “Portret, studio en mode”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten