Bohemian shoot

Onderwerp:

Bohemian shoot

Berichtdoor DannySan » za sep 05 2015 2:16 pm

Hoi allemaal,

een tijdlang heb ik niet kunnen shooten vanwege een blessure; en nu ik weer redelijk hersteld ben dacht ik: Ik ga eens kijken in mijn Facebook-contacten lijst met welke modellen ik nog eens zou gaan werken.
Ik heb toen dapper een zeer ervaren model aangeschreven, en gevraagd of ze wellicht in de komende periode tijd had om een samenwerking te doen; en jawel: 2 weken later kon ze :)

Ze heeft altijd bulten met ideeën klaarliggen, en bij mij kwam er de vraag uit of ik ook een Boheemse shoot kon doen.
Een stijl die de laatste tijd meer opkomt (vooral bij lange zomerse dagen met schitterende zonsondergangen) maar die ik nog nooit had 'gedaan'.
Ik had wat info en voorbeelden opgezocht, en zo togen we 23 augustus naar een park in Groningen; scoutend naar mooie plekjes.

De plekjes waren snel gevonden, en nadat het model zich had omgekleed gingen we 'los'.
Há! Dat viel nog niet mee :shock:
Het idee is, is dat je tegen de zon in schiet (dus het zonlicht laat binnenvallen je lens in; maar niet dus rechtstreeks de zon zélf ziet); met ongeveer een stop overbelichting.
De combinatie van die instellingen (en met de zonnekap eraf) inclusief spotmeting op het gezicht maakt dan de achtergrond zo mooi 'in de sfeer'.
Maar dan wordt het gezicht wel donker, en dat is natuurlijk niet de bedoeling... Dus in mijn rechterhand de camera (niet met de 70-200 erop, want dat is in combi met een D7100 wel een "beetje" zwaar) met de 17-50 van Sigma erop en in mijn andere hand een reflectiescherm met de gouden reflectiekant die ik dus moest zien te richten op het model (in de wind, die danig aanwezig was).

Tegelijk door de zoeker kijkend (die redelijk, ehm.. 'fel' belicht werd) en proberen in de manuele modus het diafragma/sluitertijd zo te balanceren dat ik met een zo laag mogelijke ISO een - met 1 hand genomen - zo sfeervol mogelijke foto te maken. Ik had ook diverse malen kramp in mijn hand haha.
En dan merk je dat je al maanden niet hebt gefotografeerd, en je 'automatisme' wat wegebt (ik moet maar weer eens flink aan de bak!) maar er kwamen ook zeker hele mooie platen uit.

Een vervolgshoot is al gepland, maar dan mét een assistent die het reflectiescherm mag vasthouden :mryellow: :P
Deze platen wilde ik graag met jullie delen, ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bohemian shoot

Berichtdoor Rik Rollinga » za sep 05 2015 4:16 pm

Ik vind het licht in de foto's schitterend, bijna ouderwets :) . Een zeer geslaagde serie!
Leuk dat je er bij vermeldt hoe het gemaakt is en ook wat exif gegevens erin hebt gelaten (sportief, zie ik niet iedere dag op dit forum).
  • De flare geeft een vintage (modewoordje van heden ten dage) tintje en voegt iets toe. Was dat met opzet?
  • Heb je bij die ISO500 foto's nog iets aan ruisonderdrukking gedaan? Of komen ze zo direct uit de D7100?
Laatst gewijzigd door Rik Rollinga op za sep 05 2015 4:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bohemian shoot

Berichtdoor FritsS » za sep 05 2015 4:21 pm

Heel apart en gewaagd, maar toch mooi. Zal niet makkelijk zijn geweest om dit te maken.
FritsS

Forumlid
Berichten: 384


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bohemian shoot

Berichtdoor Franklin » za sep 05 2015 5:48 pm

Ik reageer niet veel op foto's maar hier moet ik toch wel.
De foto's zijn wat mij betreft uitermate goed geslaagd. Je hebt een bijzonder mooi model op uitzonderlijke wijze vast weten te leggen.
De lichtinval en flare benadrukken m.i. het model.
Top!!!
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Gebruikersavatar
Franklin

Clublid
Berichten: 1101


Locatie: Alphen aan den rijn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bohemian shoot

Berichtdoor josti » za sep 05 2015 5:55 pm

Heel mooi DannySan! Je weet een fantastische sfeer te creëren met deze serie. In eerste instantie dacht ik dat die flare storend was, maar als ik er langer naar kijk voegt het juist iets toe. Top!
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bohemian shoot

Berichtdoor JDPix » za sep 05 2015 7:57 pm

Ja Danny, mooi!
Prachtige sfeer, vooral in de foto's 2, 3 en 4. En hoewel de flare deel uitmaakt van de sfeer zou ik het vlekje op de linker wang van het model bij foto 3 verwijderen omdat de foto verder (nagenoeg) geen flare vertoont en het bij mij nu toch wat storend overkomt. ik vind foto 3 het sterkst; zonder dat vlekje al helemaal.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 702


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bohemian shoot

Berichtdoor jettiny » za sep 05 2015 8:08 pm

Hele mooie serie Danny.
Twee dingen zou ik zelf wel bijgewerkt hebben.
Dat vlekje op haar gezicht inderdaad, en bij foto 1 het haartje midden boven haar hoofd.
@ Stinkend jaloers dat ik geen modellenlijstje heb, ik zou zo graag zoiets doen.
Prachtig.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bohemian shoot

Berichtdoor Peter » za sep 05 2015 9:32 pm

ik schuif gelijk aan bij de eerdere reacties. Op basis van gevoel, mij ontbreekt de kennis om portret fotografie te kunnen beoordelen.

1 heeft mijn voorkeur.
2 vind ik net wat te 'flets' (kan ook aan mijn beeldscherm liggen ) :D
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bohemian shoot

Berichtdoor DannySan » za sep 05 2015 10:02 pm

Hey allemaal,

dank voor jullie reacties! :)
Ik zal per reactie (waar nodig) reageren:

@Rik Rollinga
Dank voor je enthousiaste compliment!
Ik post altijd met volledige exif-informatie, vind ik zelf ook altijd prettig bij anderen :wink2:
De flare heb ik - voorzover ik kon - opgezocht inderdaad; soms was het er wel en soms niet. Hangt heel erg vanonder welke hoek ik schoot. Als het er in zat, liet ik dat zo.
En ik schiet in RAW, en dan doe ik altijd iets aan ruisonderdrukking; zelfs bij ISO500. Alleen dan is het heel weinig.

@FritsS
Bedankt voor je compliment! Het was meer 'zoeken' dan heel lastig hoor. Dit was mijn 1e shoot zo en het was gewoon een kwestie van proberen.
Ik merkte dat toen we begonnen (de 1e foto) de zon nog te hoog stond; dus om dan flare te krijgen moest ik op de grond gaan zitten en omhoog schieten naar het model toe. Hoe lager de zon kwam hoe makkelijker het werd.
Gewoon 'doen' dus eigenlijk.

@Franklin
Bedankt voor je reactie dan, extra leuk als je normaliter niet zo snel reageert :thumbup:
Met de flare en de lichtinval ben ik het eens; al heb ik die - waar nodig - ook een ietsiepietsie "benadrukt" in Lightroom.

@josti
Ik ben eerlijk dat toen ik de beelden de 1e keer op mijn computer terugkeek dacht: Waaaah, flare! Hoe krijg ik dat weg?" Maar het hoort erin.
Net als dat het vreemd was om nu bewust mijn lenskap eráf te halen bij een shoot :lol:

@JDPix
Dankje! Ik ben zó bezig geweest met het bewerken en bekijken dat ik dit vlekje eerst had 'overgeslagen' als zijnde "hoort bij de flare" maar nu jullie mij erop wijzen is het toch van... hmm...
Dus bij deze:
Afbeelding

@jettiny
Dankje!
Foto 3 (zie hierboven) al gefixed; en foto 1 (zie hieronder :D).
Wees niet jaloers hoor, zo'n lijstje kun jij ook krijgen. Er zijn legio Facebook groepen met modellen en TFP groepen.
Hierin vragen modellen (beginnend of niet) om fotografen, maar ook fotografen presenteren een moodboard en vragen om modellen.
Ik weet niet wat je ervaringen met model/portret-fotografie zijn; maar als je erbij zet dat je - indien van toepassing - beginner bent, zijn er ook genoeg modellen die wel met je zouden willen werken hoor.
Dat is in ieder geval wel wat ik 'hier' zie. En het maken - en presenteren/getagd worden - van een shoot brengt weer modellen aan die een vriendschapsverzoek sturen enzovoorts.
Gewoon doen!
Afbeelding

@Peter
Dank voor je reactie!
Ik heb ook niet bij elke beoordeling de kennis hoor, het meest doe ik op gevoel :mryellow:
1 is inderdaad bijzonder 'sterk', nummer 2 is ook fletser. Maar dat is express, om 'ruimte' te laten in de sfeer voor de banen zon die voor haar langs vallen.
Ik heb een beetje daarmee gespeeld, daarom zijn de beelden qua 'sfeer' juist niet homogeen.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bohemian shoot

Berichtdoor Peter » za sep 05 2015 10:06 pm

de kenners moeten hun oordeel maar geven, maar ik zou 'vooral doorgaan' in deze tak van fotografie :thumbup:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bohemian shoot

Berichtdoor Johan v. V. » zo sep 06 2015 1:29 am

Ook ik ben geen kenner, maar ik weet wel dat ik dit een zeer fraaie serie vind! Een mooi sfeertje neergezet met dit mooie model. Wat vond ze er zelf van?
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bohemian shoot

Berichtdoor DannySan » zo sep 06 2015 8:15 am

Je hoeft ook geen kenner te zijn Johan v. V. hoor; er zijn ongetwijfeld technische dingen aan te merken als je op deze manier shoot :lol:
Maar die zie ik ook, en ik weet wat ik de volgende keer anders moet doen :thumbup:

Ik heb 7 foto's uiteindelijk afgeleverd en ze vond er 5 heel mooi, en 2 'ook wel mooi, maar de pose' (ze is erg kritisch hoe ze zelf op de foto staat).
Een vervolgshoot is al gepland, we hadden nog plannen met een mooie witte jurk die nauwsluitend is en haar dan tegen het zonlicht in zetten; een beetje combinatie van Bohemian en iets meer 'spannends'.
Een klein experimentje wat ze met mij na de 1e serie wel aandurfde, nu nog wat fatsoenlijker weer om daarbij aan te sluiten.

Haar vriend komt dan sowieso mee en mag het het reflectiescherm vasthouden, dat heeft 4 voordelen:
- ik krijg geen kramp meer in mijn hand en ben kapot na het eind van de shoot van het goochelen met camera in 1 hand, corrigeren met 2 vingers, reflectiescherm in andere hand en dan proberen in de wind het scherm te sturen; het model te sturen en een fatsoenlijke foto er uit te krijgen :lol:
- ik kan de 70-200 gebruiken, kan ik nog veel meer spelen met hoe ik haar lostrek van de achtergrond
- het reflectiescherm wordt door iemand gericht, en die kan ik dichterbij zetten en zo zachter licht maken (als ik 'm in mijn hand hou is het licht wat harder)
- ik verwacht dat dan het kwaliteitsniveau nog iets omhoog gaat :clap:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bohemian shoot

Berichtdoor dogo » zo sep 06 2015 9:01 am

Mooie foto's Danny!
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bohemian shoot

Berichtdoor Frankie » di sep 08 2015 8:44 pm

Goed bezig en leuk dat je weer aanwezig bent !
De foto's spreken me zeker aan. Wat mij betreft die met je model zittend wat meer omdat de verzadiging van het gezicht beter in balans is met de achtergrond (positie reflector ?). Met de 70-200 zal de onscherpte nog fraaier worden, ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten