Jan Terlouw ( kleinzoon )

Onderwerp:

Jan Terlouw ( kleinzoon )

Berichtdoor JJG » zo jan 17 2016 5:44 pm

Een korte tijd geleden ontmoette ik Jan in het uitgaansleven te Deventer. De kleinzoon van de bekende schrijver. Hij is een muzikant en die combi zorgde ervoor dat ik hem voor m'n camera wilde.

Hier het resultaat.

Op/aanmerkingen mogen uiteraard.

1
AfbeeldingJan Terlouw-3066 by Jelmer Gremmen, on Flickr


2
AfbeeldingJan Terlouw-3052 by Jelmer Gremmen, on Flickr

3
AfbeeldingJan Terlouw-3045 by Jelmer Gremmen, on Flickr


4
AfbeeldingJan Terlouw-3029 by Jelmer Gremmen, on Flickr
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jan Terlouw ( kleinzoon )

Berichtdoor JJG » di jan 19 2016 1:50 pm

Vast wel iets op aan te merken, toch?
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jan Terlouw ( kleinzoon )

Berichtdoor ATOR » di jan 19 2016 2:31 pm

Bij jouw rauwe stijl van fotografie zou ik liever een eerlijke emotie en verbinding zien. Bij foto 1 en vooral 3 & 4 zijn de emoties en poses nogal nep. Als je naar Corbijn kijkt zie je dat het gevoel en de verbinding met degenen op de foto altijd eerlijk en zuiver zijn, zelfs als het in scene gezet is.
Je zou van mij nog meer de puurheid, rauwheid en 'lelijkheid' van je onderwerpen op mogen zoeken. Zoals je deed bij het optreden van die band laatst. Daar zat niets neps of geposeerds tussen. Dat zou voor mij jouw foto's veel krachtiger maken.

Het is zeker als je met één model werkt makkelijker gezegd dan gedaan. Het kost wat tijd voordat iemand je genoeg vertrouwt om alle bullshit weg te laten en zichzelf te laten zien.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jan Terlouw ( kleinzoon )

Berichtdoor JJG » di jan 19 2016 6:11 pm

Dank ATOR, hier kan ik wat mee!

De echte persoon zou ik graag willen laten zien, maar hoe ik dat voor elkaar krijg weet ik nog niet helemaal. Gek genoeg ga ik met vrouwen die ik ga fotograferen en die ik niet of nauwelijks ken, eerst een drankje doen om kennis te maken om zo het ijs alvast te breken. Met mannen doe ik dat nooit maar kan ik wellicht beter wel gaan doen. Zo 'leer je elkaar kennen' voordat de persoon voor de camera staat.

Wat betreft de poses in deze serie.

Foto 1 vind ik zelf vrij natuurlijk overkomen.

Foto 2 is eigenlijk een testfoto

Foto 3 zo ging hij zelf staan in de zon, zonder aanwijzingen behalve dat ik wilde dat hij op de splitsing ging staan.

Foto 4 ben ik met je eens.

Oja, wat betreft de foto's van de band ; kan je dat vergelijk maken in dit geval? Ik snap dat je doelt op het losse en natuurlijke. Maar die band is totaal niet bezig met foto's maken en recht voor een camera staan. Maar wellicht doel je op datzelfde gevoel wat de geportretteerde zou moeten hebben?
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jan Terlouw ( kleinzoon )

Berichtdoor ATOR » di jan 19 2016 7:33 pm

Precies, je zou je model moeten laten vergeten dat hij/zij gefotografeerd wordt.

Het is natuurlijk een keuze die je maakt als fotograaf maar het is wel lekker als de look van de foto en de inhoud ervan elkaar versterken.
Bij een gritty zwart/wit look verwacht ik een rauw en puur portret, in de look en inhoud strip je alles tot de bare essentials. Bij een pin-up foto verwacht ik juist wel een overdreven neppe pose en een over the top kleurrijke bewerking, je gaat in alles voor superfake.

Vooral bij de laatste foto mis ik de congruentie tussen stijl en inhoud. Alsof jij en Jan allebei vanuit een ander idee de shoot zijn ingegaan. Foto vier zou qua pose en uitstraling prima kunnen, als je in look (framing/belichting/bewerking) dezelfde luchtigheid zou hebben.


Zoals je zelf al aangaf, van tevoren even een drankje doen om elkaar te leren kennen en duidelijk te maken wat je insteek is en naar wat voor beeld je op zoek bent zal al een wereld van verschil maken.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jan Terlouw ( kleinzoon )

Berichtdoor JJG » di jan 19 2016 10:54 pm

Dat eerste ( het laten vergeten ) is best een lastige natuurlijk omdat diegene die op de foto gaat 9 vd 10 van de fotograaf verwacht dat hij/zij zal zeggen wat het model moet doen.

Maar dat moet je natuurlijk van te voren helder hebben ;-)
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten