Mijn 1e zwangerschaps-shoot

Onderwerp:

Mijn 1e zwangerschaps-shoot

Berichtdoor DannySan » wo mar 30 2016 2:04 pm

Hoi allemaal,

vorige week had ik een topic geopend over tips voor een zwangerschaps-shoot (zie ook http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=35&t=64116).
In de tussentijd is het 'heel hard' gegaan, en heb ik de shoot afgelopen zaterdag (26 maart) al gedaan. Dit omdat de dame in kwestie ook al 36 weken (bijna 37) 'heen' was en we het risico niet wilden nemen dat de kleine dame (geslacht was al bekend) zit wellicht onverwacht eerder zou 'aandienen'.

Ik heb deze dame leren kennen omdat zij een Zumba-instructrice is (nu tijdelijk even niet haha) in de sportschool waar ik 'huisfotograaf' ben. Ik heb daar eind vorig jaar heel wat foto's van alle lessen gemaakt; en zij was toen 16 weken zwanger en vond mijn foto's van haar les erg leuk, en zo gaat een 'balletje aan de rol'.
Donderdag de 24e krijg ik 's ochtends een Facebook-bericht met de vraag of ik ooit wel eens een zwangerschaps-shoot heb gedaan; en of ik wellicht bereid was dit met haar en haar wederhelft te doen?
Ik was zeer vereerd natuurlijk!

Over en weer voorbeelden uitgewisseld, en al snel bleek dat ze graag naar zwart/wit wilden en de stijl (een beetje Peter Coulson) sprak mij wel aan.
Ik heb als 'voorbereiding' dus alleen maar wat online voorbeelden uitgewisseld, gekeken naar wat stijlen en hier een topic geplaatst (owh ja, en 4 foto's van de moeder gekregen die van Funda kwamen en een indruk gaven van de woonkamer...
Oftwel: mijn minst voorbereide shoot ever.

Maar... ik zag wel iets op die foto's waar ik heel blij van werd, gróte ramen én de weersverwachting (zonnig).

Dus die zaterdag die kant op gereden samen met mijn vrouw (mijn assistente) en ook mijn dochter (een zwangere vrouw, rázend interessant natuurlijk pap!).

Natuurlijk eerst even 'rustig' kennismaken onder het genot van een kopje thee, met moeders in een badjas aan (een goede tip, geen strak zittende kleding laten dragen vóórdat je een blote buik op de foto wilt zetten).
Daar bleek dat er een klein 'remmetje' op de voorbeeldplannen van moeder was gezet, door vaders :mryellow:
Hij is van Antilliaans bloed en vond dat het éven een stapje 'bedekter' mocht; en natuurlijk passen we de plannen dan aan

Daarna de overgebleven voorbeelden bekeken en bepaald welke foto's voor het koppel het belangrijkste waren (we hadden ook een vastgesteld maximum eindtijd, dus de klok tikte).
Het bleek uiteindelijk veel meer (echt héél veel meer) een kwestie van communicatie, overleg en bijstellen te zijn dan dat het fotografisch heel 'moeilijk' was eigenlijk.
Rekening houdende met de fysieke gesteldheid van de moeder zijn we eerst 'liggend' begonnen (owh, aan deze kanten zit een hele grote moedervlek; kan de ándere kant van mijn buik ook? Dus hup moeders een "180" in bed laten maken hahaha).
Vooral veel terugkoppeling aan - de met argusogen toekijkende - vader gedaan, en dat stelde hem gerust; toen begon hij ook zelf met aangeven wat hij wel/niet wilde en mooi vond.

Foto 1:
Afbeelding
Ik weet het... "cliché" wellicht de roze-sokjes op de zwart/wit buik, maar ik heb beide versies gestuurd en de volledig zwart/witte werd meteen 'afgeserveerd'.
Maar tegelijk, ik vind het heel mooi en de sokjes in een selectieve kleur voegen juist wat toe :-)


Foto 2:
Afbeelding
Een foto die ik dan weer heel mooi vond om te maken, beetje stoeien waar ik de reportage-flitser ging plaatsen (gewoon hup zó de flitser erop, niks niet modifiers haha).

Foto 3:
Afbeelding
En áls je dan grote ramen hebt en ruim invallend zonlicht...

Foto 4:
Afbeelding
Dan gebruik ik die ook...

Foto 5:
Afbeelding
Vaker gezien, maar met de donkere handen en (beetje) bleke buik wel een ander effect zo...

Foto 6:
Afbeelding
Welkom in de moderne wereld van '3d-echo's' en dan vind ik deze digitale interpretatie van het 'kleine wonder van binnen' best wel passen :)

Foto 7:
Afbeelding
Een 'gestolen' momentje, vader hoefde nou 'niet persé' op de foto maar toen hij even in gedachten voor de witte wand stond terwijl ik de flitsers aan het instellen was.. *klik* :twisted:

Foto 8:
Afbeelding
Deze foto was eerst als plan als silhouet, maar ik vond deze benadering mooier (en dat hebben we dus zo maar gelaten).

Foto 9:
Afbeelding
Een foto die de vader éindelijk ontspannen voor de camera kreeg; met het boekje wat hij al langer aan het voorlezen is aan de 'kleine spruit'...

Het was een héle mooie, leuke en gezellige én leerzame ervaring, die ook al weer 'resultaten' heeft.
Zoals de planning nu is willen ze meteen in de 1e 2 weken na de geboorte een newborn shoot (voor mij ook weer nieuw haha) én vandaag meldde zich een dame uit de vriendenlijst van de zwangere dame bij mij die onlangs bevallen is; en ook graag een shoot wil met haar dochtertje van - nu - 5 maandjes oud.

Het balletje kan raar rollen, maar het blijft leuk!
Bedankt voor het kijken allemaal :thumbup:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3826


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mijn 1e zwangerschaps-shoot

Berichtdoor Jacob_O » wo mar 30 2016 5:24 pm

Zoals in het eerdere topic: :clap:
Voor een eerste keer en zeker gezien buiten je "gewone" fotografie!
Echt lef om dit te doen en wat zeker goed uitpakt!
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn 1e zwangerschaps-shoot

Berichtdoor Highlander » wo mar 30 2016 6:12 pm

Je hebt een mooie serie neergezet :thumbup:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6483


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn 1e zwangerschaps-shoot

Berichtdoor Nikkormaat » wo mar 30 2016 6:15 pm

Mooi belichte reeks. Mocht je de foto's zomaar aan ons laten zien?
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op wo mar 30 2016 9:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn 1e zwangerschaps-shoot

Berichtdoor Belinda » wo mar 30 2016 6:37 pm

Danny, je hebt een mooie serie neergezet. Leuk dat dit ook een vervolg krijgt. Succes!

Groetjes Belinda
Gebruikersavatar
Belinda

Clublid
Berichten: 499


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn 1e zwangerschaps-shoot

Berichtdoor Bert vD » wo mar 30 2016 9:08 pm

Top Danny! Ik ga voor foto 9 in de hoop dat ze blijven! voorlezen. Foto 4 vind ik ook erg mooi. Foto 2 een wat vreemd berglandschap. En mooi dat dit weer extra opdrachten oplevert. Kwaliteit wordt herkend en gewaardeerd!


Groet Bert
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1477


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn 1e zwangerschaps-shoot

Berichtdoor DannySan » do mar 31 2016 8:32 am

Hey allemaal,

bedankt voor jullie reacties!

@Jacob_O: bedankt voor je reactie, ik vond het ook gewoon érg leuk! (en je leert echt weer op een nieuwe manier communiceren met je 'model')
@Highlander: Bedankt!
@Nikkormaat: Bedankt, ik heb gewerkt met de methode die ik nu aan het leren ben van een cursus van Peter Coulson; en dat is niet alleen 'naar rechts' belichten maar ook qua meting wat anders dan ik voorheen deed.
En yep, deze beelden mocht ik delen; er zijn er nog 6 maar die zijn ietwat meer 'onthullend' (of te persoonlijk) en mochten niet gedeeld worden.
@Belinda: Bedankt! Het vervolg ben ik ook zelf érg benieuwd naar haha
@Bert vD: Bedankt voor je meningen en compliment! :oops:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3826


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mijn 1e zwangerschaps-shoot

Berichtdoor justme » do mar 31 2016 9:46 am

Ik verwachtte ook al dat de magie van het 'in het werk' oplossen je ook wel zou bevallen, hoewel ik nog wel nieuwsgierig ben hoe je dat zelf ervaren hebt. Met name bij binnen locaties die je zelf niet kent, en waarbij het soms behelpen is met meubilair en wisselend zonlicht.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mijn 1e zwangerschaps-shoot

Berichtdoor DannySan » do mar 31 2016 1:09 pm

Klopt helemaal wat je zegt, het aanpassen aan de omstandigheden/wensen maakt het juist leuk. Vanwege de interactie krijgt je dan júist mooiere beelden.
Ik heb het ervaren als uitdagend en leuk, wellicht komt dat ook omdat ik me ondertussen vertrouwd genoeg voel met de camera, objectieven en flits-gereedschappen die ik heb.
Daarnaast kom ik al een heel eind bij het bekijken van een moodboard/voorbeeld met hoe ik zo'n effect zelf - ongeveer - zou kunnen benaderen.

En ik kende de binnenlocatie inderdaad niet (behalve 4 Funda foto's) dus ik heb eerst een rondje gedaan door de ruimtes; en geprobeerd de mogelijkheden te zien en dan vooral qua licht.
Ook maak ik er ondertussen een gewoonte van om te kijken 'waar het licht heen gaat' zodat ik weet hoe lichtinvallen kunnen veranderen. Daarom heb ik de foto van de dame in het raamkozijn ook pas later gemaakt; het licht kwam eerst nog van een - voor mij - minder mooie kant. Qua meubilair heb ik gewoon gevraagd of 'dit of dat' ook aan de kant kón; en er was 1 witte muur waar ik ook op gewerkt heb.
Aan de ene kant door er een achterdoek achter te zetten voor diepzwarte achterwand, en anderzijds door er met 2 flitsers 'kaal' tegenaan te flitsen en de derde met een softbox te gebruiken om het geheel weer te balanceren.

Met wisselend zonlicht probeer ik rekening te houden door te kijken naar de wolken, en kijken of 'dat mooie effect' er dan zó weer is en dan het model alvast klaar te zetten.
Dan wachten, en 'klik'.
Ik werk volledig manueel en weet dat ik dan met mijn sluitertijd nog wat kan knijpen of 'open gooien' waar nodig om de belichting 'naar rechts' te krijgen.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3826


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mijn 1e zwangerschaps-shoot

Berichtdoor Peter » do mar 31 2016 1:24 pm

Ik kan er een heel verhaal van maken...., maar dat doe ik niet. Ik kan de foto's niet objectief beoordelen.
Maar een erg leuke serie en bijbehorend verhaal. Met plezier gekeken en gelezen !
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mijn 1e zwangerschaps-shoot

Berichtdoor George Fennes » zo mei 29 2016 1:48 pm

Danny het is een leuke serie geworden.
En ja weer eens wat anders een andere tak van sport.

Zo verruim je je kennis en kunde in de fotografie.

Veel succes verder en mocht je meer van dit soort series hebben met verhalen . . . . . Brand maar los het is een plezier om te lezen en te kijken.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten