Eerste photoshoot

Onderwerp:

Eerste photoshoot

Berichtdoor Scrappie Irene » wo jun 15 2016 7:04 am

Afgelopen zondag mocht ik op de terugkomdag voor de Eerste Heilige Communie een meisje fotograferen in haar Communie-jurk. Ook haar jongere zusje wilde graag op poseren, dus van haar heb ik ook wat foto's genomen.
Ik ben nu druk bezig met het bewerken van de foto's en wil bij deze, omdat ik hem zo speciaal vind, graag horen of ik met deze bewerking op de goede weg zit!

Zo uit de camera:
Afbeelding
Voor exif: https://www.flickr.com/photos/51194901@ ... 149844101/

Bewerkt:
Afbeelding
Voor exif: https://www.flickr.com/photos/51194901@ ... 149844101/
Nikon D850, Nikon D800E, AF-S Nikkor 24-70mm F/2.8G ED, AF-S Nikkor 70-200mm F/2.8G ED VRII, Nikkor 105mm Macro, Nikkor 18-35mm, Nikon SB400 en SB800, Manfrotto 190X met 496RC2 ballhead
Gebruikersavatar
Scrappie Irene

Forumlid
Berichten: 63


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste photoshoot

Berichtdoor Tzigane » wo jun 15 2016 8:06 am

Netjes! Ik zou de wazige plantenpiemel links eruit shoppen. :)
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste photoshoot

Berichtdoor DannySan » wo jun 15 2016 8:26 am

Voor mij lijkt de kleurbalans iets te veel richting 'te geel' te neigen; ik mis wat 'punch' (maar wellicht expres gedaan om het wat 'dromeriger' te maken?) en - maar dat kan mijn interpretatie zijn - het meisje lijkt te 'poseren' met het bloemetje i.p.v. gewoon 'bezig zijn met het bloemetje' en daardoor verliest het beeld wat spontaniteit.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3824


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste photoshoot

Berichtdoor Scrappie Irene » wo jun 15 2016 9:56 am

Ik zal inderdaad die spriet linksonder nog weghalen.

Wat betreft de pose, ze was rustig bloemetjes aan het plukken. Ze was niet aan het poseren. Ik heb een hele serie gemaakt van hoe ze bezig was en deze vond ik zelf de mooiste omdat ze niet naar me keek.
Laatst gewijzigd door Scrappie Irene op wo jun 15 2016 5:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D850, Nikon D800E, AF-S Nikkor 24-70mm F/2.8G ED, AF-S Nikkor 70-200mm F/2.8G ED VRII, Nikkor 105mm Macro, Nikkor 18-35mm, Nikon SB400 en SB800, Manfrotto 190X met 496RC2 ballhead
Gebruikersavatar
Scrappie Irene

Forumlid
Berichten: 63


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste photoshoot

Berichtdoor ATOR » wo jun 15 2016 1:37 pm

Leuke foto!

Met een flitser erbij, zelfs die van de camera, had je jezelf veel nabewerking bespaard. Haar ogen zijn nu zowat het donkerste deel van de foto.

Als je wil kan ik straks wel een bewerking plaatsen. Vind je het niets dan weet je dat je zelf op de goede weg zit en anders kun je er de dingen van gebruiken die je wel aanspreken. Niemand kan je tenslotte vertellen wat jij mooi vindt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste photoshoot

Berichtdoor Scrappie Irene » wo jun 15 2016 2:21 pm

Bedankt voor de reacties.

ATOR: Wat betreft de nabewerking op het origineel, ik maak me daar niet zo heel druk om. Ik denk dat het me nog geen 5 minuten heeft gekost om tot het eerste resultaat te komen. Lang leve de Inspire actions van MCP! Wat mij betreft mag je een bewerking plaatsen, ik zou je ook de RAW kunnen mailen als je wilt. Ik zit hier tenslotte ook om te leren.

Tzigane: Ik heb het sprietje linksonder verwijderd.

DannySan: Wat bedoel je met punch? Ik heb nu haar gezichtje nog wat extra verscherpt, bedoel je dat? Met verscherpen ben ik altijd wat voorzichtig omdat je gauw ruis krijgt als het teveel wordt. Wat betreft de kleur, het moest er zomers uitzien, ook al was het zondag nogal een sombere dag. Ik heb ook geprobeerd met het contrast te spelen, maar daar werden de kleuren erg onnatuurlijk van. Wel heb ik nog de achtergrond waziger gemaakt, zodat het meisje meer uitkomt.

Na de extra bewerkingen is dit mijn resultaat.
Afbeelding
https://www.flickr.com/photos/51194901@ ... 149844101/
Nikon D850, Nikon D800E, AF-S Nikkor 24-70mm F/2.8G ED, AF-S Nikkor 70-200mm F/2.8G ED VRII, Nikkor 105mm Macro, Nikkor 18-35mm, Nikon SB400 en SB800, Manfrotto 190X met 496RC2 ballhead
Gebruikersavatar
Scrappie Irene

Forumlid
Berichten: 63


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste photoshoot

Berichtdoor Tzigane » wo jun 15 2016 3:26 pm

Ik vind het een prima foto!

Je zou inderdaad wat contrast kunnen toevoegen, maar dat is wat mij betreft helemaal niet nodig. Net wat je wilt. Dan krijgt het wat meer punch, maar ik denk dat je dat helemaal niet moet willen.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste photoshoot

Berichtdoor ATOR » wo jun 15 2016 3:28 pm

Met jouw jpg gaat prima, ik doe niets extreems.

Afbeelding

Dit is wat ik gedaan heb:
- wat storende dingen weggehaald zoals het ding in haar neus en wat haren voor haar gezicht, ik wil graag haar gezicht goed zien
- met curves flitslicht in haar gezicht ingetekend want zie hierboven
- twee kleurcorrectielagen gebruikt, een voor het meisje en een voor de achtergrond voor iets meer separatie
- nog wat dingen die ik als klein meisje cool zou vinden :lol: : extra bloemen, meer licht op de hartjesoorbel, bloem reflectie highlights in de ogen en een subtiele highlight glow
- gecropt zodat er wat meer ruimte in haar kijkrichting zit
- ik heb trouwens niets verscherpt, dat vond ik geen verbetering (ik heb ook een D800E en verscherp regelmatig helemaal niet)

Hopelijk heb je er wat aan.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste photoshoot

Berichtdoor Vincent » wo jun 15 2016 4:20 pm

Ik vind de bewerking van Irene zelf veel beter ATOR.

Haar ogen zijn nu net zombie ogen. Het idee van de extra bloemen is natuurlijk prima maar past meer bij jouw stijl van een totaal beeld maken dan bij mijn stijl van een beeld vastleggen. De kleuren en stijl inde originele bewerking bevallen mij ook een stuk beter. :wink: Wel mooi dat je de moeite neemt en de mogelijkheden laat zien natuurlijk!

En ook hier geldt natuurlijk, zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel smaken ;-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste photoshoot

Berichtdoor Scrappie Irene » wo jun 15 2016 4:30 pm

Nou dacht ik dat ik net al had geantwoord, maar schijnbaar heb ik niet op verstuur gedrukt, voordat ik weer verder ging met mijn foto.

Ik heb wat tips meegenomen, zoals het sprietje voor haar neus verwijderen (stuk gekopieerd, op verschillende lagen gewerkt met de clone stamp) en lichtjes in haar ogen en haar oorbelletje wat blinkender (met dodge & burn tool op 50% grey laag). Ook heb ik de achtergrond iets groener gemaakt, maar zonder extra bloemetjes, die vind ik toch een beetje afleiden. De crop heb ik hetzelfde gelaten. Ik ben digital scrapbooker en die ruimte om het onderwerp is weer handig met het gebruik van bijvoorbeeld een gradient of gewoon met een layer mask met zachte brush.
Net als djunclesam vind ik de kleuren in mijn bewerking mooier, maar inderdaad, het is een kwestie van smaak. Ik wilde het zomerse sfeertje met vooral wat meer licht.

Geen idee of dit nu mijn laatste versie wordt, haha, ik hoop jullie hier niet al te veel mee te vermoeien, al die tussenstappen.
Afbeelding
Nikon D850, Nikon D800E, AF-S Nikkor 24-70mm F/2.8G ED, AF-S Nikkor 70-200mm F/2.8G ED VRII, Nikkor 105mm Macro, Nikkor 18-35mm, Nikon SB400 en SB800, Manfrotto 190X met 496RC2 ballhead
Gebruikersavatar
Scrappie Irene

Forumlid
Berichten: 63


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste photoshoot

Berichtdoor Skippy » wo jun 15 2016 4:33 pm

Afgezien van de ogen vind ik de bewerking van ATOR met accentuering van het dromerige beeld en mooie rustige achtergrond beter geslaagd dan die van Irene waarbij ik de wazige/lichtere achtergrond niet mooi vind. Leuk draadje!
Skippy

Moderator
Berichten: 11666


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste photoshoot

Berichtdoor ATOR » wo jun 15 2016 5:40 pm

Damn ja zeg, die lichtgevende ogen zijn een 'tikkie' too much :oops: dat komt er van als niet even wat afstand van je werk neemt voor je het post.

De afweging van veel licht of veel kleur is vaak een lastige, meestal ga ik voor diepere kleuren met de suggestie van veel licht.

En ja smaak daar doe je niks aan :D


Nog wel een technisch puntje Irene: in jouw grasveld heb je wat rare felgroene vlekken. Er is daar denk ik iets mis gegaan met een Hue/Saturation layer waarbij je iets gedaan hebt met een vrij nauwe yellows selectie. (Altijd fijn als iemand Photoshop praat :D )
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste photoshoot

Berichtdoor Scrappie Irene » wo jun 15 2016 7:12 pm

Ik heb nog even gekeken naar die vlekken, maar die zitten ook in het origineel. Door alle bewerkingen zijn ze alleen iets feller geworden. Ik heb geprobeerd ze weg te clonen, maar dan wordt de achtergrond te vlak. Ik laat hem nu zo en ga proberen de rest van de serie op dezelfde manier te bewerken.
En dan moet ik echt met de foto's aan de slag van haar zus, want de shoot ging tenslotte om het Communicantje.
Nikon D850, Nikon D800E, AF-S Nikkor 24-70mm F/2.8G ED, AF-S Nikkor 70-200mm F/2.8G ED VRII, Nikkor 105mm Macro, Nikkor 18-35mm, Nikon SB400 en SB800, Manfrotto 190X met 496RC2 ballhead
Gebruikersavatar
Scrappie Irene

Forumlid
Berichten: 63


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste photoshoot

Berichtdoor DannySan » do jun 16 2016 12:42 am

Scrappie Irene schreef:Bedankt voor de reacties.

DannySan: Wat bedoel je met punch? Ik heb nu haar gezichtje nog wat extra verscherpt, bedoel je dat? Met verscherpen ben ik altijd wat voorzichtig omdat je gauw ruis krijgt als het teveel wordt. Wat betreft de kleur, het moest er zomers uitzien, ook al was het zondag nogal een sombere dag. Ik heb ook geprobeerd met het contrast te spelen, maar daar werden de kleuren erg onnatuurlijk van. Wel heb ik nog de achtergrond waziger gemaakt, zodat het meisje meer uitkomt.


Zoals ik ook al in mijn zin erna had gezegd, dat het beeld natuurlijk voor jou een andere interpretatie geeft dan voor mij.
Ik hou van wat 'punch' maar dat is niet bij elk beeld hetzelfde, soms wat meer contrast, soms wat meer de zwarten iets meer 'nadruk' geven; maar dat is mijn gevoel bij een beeld.
Daarom had ik ook gezegd, wellicht dat je bewust het beeld hebt gemaakt zoals nu; vanwege de sfeer.
Maar zeker niet verscherpen, dat is iets heel anders; en kan - bij portret - juist een afbeelding heel snel 'afbreken.

Maar het was gewoon mijn visie, niets meer en niets minder natuurlijk :thumbup:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3824


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste photoshoot

Berichtdoor Scrappie Irene » do jun 16 2016 6:32 am

DannySan schreef:
Scrappie Irene schreef:Bedankt voor de reacties.

DannySan: Wat bedoel je met punch? Ik heb nu haar gezichtje nog wat extra verscherpt, bedoel je dat? Met verscherpen ben ik altijd wat voorzichtig omdat je gauw ruis krijgt als het teveel wordt. Wat betreft de kleur, het moest er zomers uitzien, ook al was het zondag nogal een sombere dag. Ik heb ook geprobeerd met het contrast te spelen, maar daar werden de kleuren erg onnatuurlijk van. Wel heb ik nog de achtergrond waziger gemaakt, zodat het meisje meer uitkomt.


Zoals ik ook al in mijn zin erna had gezegd, dat het beeld natuurlijk voor jou een andere interpretatie geeft dan voor mij.
Ik hou van wat 'punch' maar dat is niet bij elk beeld hetzelfde, soms wat meer contrast, soms wat meer de zwarten iets meer 'nadruk' geven; maar dat is mijn gevoel bij een beeld.
Daarom had ik ook gezegd, wellicht dat je bewust het beeld hebt gemaakt zoals nu; vanwege de sfeer.
Maar zeker niet verscherpen, dat is iets heel anders; en kan - bij portret - juist een afbeelding heel snel 'afbreken.

Maar het was gewoon mijn visie, niets meer en niets minder natuurlijk :thumbup:


Bedankt voor je toelichting.
Wat betreft contrast, dat heb ik nog geprobeerd, maar dat werd hem niet. Ik wilde een licht, zomers sfeertje, dus heb de foto nu maar zo gelaten.
Nikon D850, Nikon D800E, AF-S Nikkor 24-70mm F/2.8G ED, AF-S Nikkor 70-200mm F/2.8G ED VRII, Nikkor 105mm Macro, Nikkor 18-35mm, Nikon SB400 en SB800, Manfrotto 190X met 496RC2 ballhead
Gebruikersavatar
Scrappie Irene

Forumlid
Berichten: 63


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten