Vais - 1e keer voor de camera

Onderwerp:

Vais - 1e keer voor de camera

Berichtdoor DannySan » wo jun 22 2016 11:26 pm

Ik weet niet of jullie dat ook kennen, maar sinds ik meer de 'portret-kant' uit ga met fotograferen kijk ik vaker om me heen en denk bij sommige mensen "Hey, die heeft iets".
Iets waardoor ik denk: met jou zou ik wel eens willen shooten.
Maar meteen daarna denk ik "Ja hoor, en dan gewoon iemand aanspreken in de - in dit geval - sportschool; ze ziet je al aankomen" :problem:

Maar het gevoel bleef, en dus toch maar de stoute schoenen aangetrokken.
Ze was blij verrast op mijn vraag of ze wellicht eens model voor me zou willen staan; maar er moest ook eerst even stevig over nagedacht worden.
Dat duurde lang (denk, maanden) totdat ik dacht 'dat wordt 'm niet meer' maar dan toch dat berichtje... "Over die fotoshoot hé? Dat lijkt me eigenlijk best wel leuk, maar hoe pakken we zoiets aan?"

Na wat overleg kwamen van haar kant uit ook de wensen en ideeën, als locatie heeft ze gewoon bij zichzelf thuis gekozen (voelde wel zo fijn voor een 1e shoot).
Het was heel hard werken van beide kanten, het kost toch wel wat moeite om als fotograaf een model aan te sturen die geen idee heeft hoe ze nou eigenlijk 'moet kijken'.
Uiteindelijk hebben we er muziek bij aan gezet, die paste bij de sfeer en mood; en rustig per setting gewerkt totdat ze ook liet 'zien' wat we wilden fotograferen.
Ik vond het een eer dat ik het vertrouwen kreeg, en vond het een topdag.
Meteen kon ik ook de vuurdoop houden van mijn Nikkor 85mm f/1.8; en ik moet zeggen WOW wat een fijne lens!

Als apparatuur gebruikt die dag:
D7100 in manuele modus
Sigma 17-50 f/2.8 en Nikkor 85 f/1.8
Softbox
Yongnuo YN-565 flitser op manueel

Nabewerking: Lightroom en Photoshop.

Ik ben benieuwd naar jullie mening, bedankt voor het kijken (en lezen).

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

3:
Afbeelding

4:
Afbeelding

5:
Afbeelding

6:
Afbeelding

7:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door DannySan op do jun 23 2016 8:30 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vais - 1e keer voor de camera

Berichtdoor justme » wo jun 22 2016 11:33 pm

Moet nu voor de eerste en enige keer toch wat zeggen over je borders:

Ze wisselen van grootte, en dat leidt af van de foto's.

Foto 2 is mijn favoriet, daarna foto 6 had daar mooier geboden als ze daar ook een 'open mond' had. En mis haar linkerhand door de uitsnede.


Je hebt de 1.8G? Goed bevallen, met name binnen? Ik heb nog een 1.8D maar die staat op de wip om te vertrekken
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vais - 1e keer voor de camera

Berichtdoor Johan v. V. » wo jun 22 2016 11:44 pm

Fraaie serie Danny! Nr. 2 vind ik de fraaiste. Ik denk dat het model er erg blij mee zal zijn!
Het was mij niet opgevallen, maar Wiebe heeft wel een punt. Daar valt gemakkelijk wat aan te doen.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vais - 1e keer voor de camera

Berichtdoor DannySan » wo jun 22 2016 11:56 pm

Ik heb een vaste breedte van de rand, maar het lijkt nu inderdaad wat te 'wisselen' (of het komt door de oriëntatie van de foto's?)
Ik zal ze morgen wisselen naar een versie zónder rand.
Bedankt voor je reactie Wiebe!

De uitsnede is inderdaad jammer, maar het onderste deel van wat 'we' nu niet zien mocht niet gedeeld worden maar dat hoorde ik pas achteraf.
Dus lang gedubt hoe nou uit te snijden, hiervoor gekozen.

Ik heb nu de 1.8G inderdaad, heerlijke lens!
Bevalt super, maar... je moet inderdaad wel de ruimte hebben (of maken). Full body shots binnen vergt véél ruimte, maar de compressie en de scherpte van de lens: TOP!

Bedankt ook Johan voor je reactie, het model is er zéker heel erg blij mee. Ze had niet verwacht zo 'mooi' op de foto te staan zei ze zelf.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vais - 1e keer voor de camera

Berichtdoor Vincent » do jun 23 2016 8:49 am

Nette platen hoor. Paar kleine puntjes zoals het afkappen van de handen (bijvoorbeeld bij de laatste), of gewoon helemaal te krap naar mijn smaak (5) maar zeker weer een stap de goede kant op. Zeker voor een nieuw model!

Hoe groot is de softbox die je gebruikt??

Ze heeft duidelijk van nature niet een heel gladde huid. Dat is niet erg maar als je dan een relatief kleine lichtbron gebruikt uit 1 richting dan heb je nog steeds vrij hard licht op het gezicht en accentueer je die oneffenheden doordat je daar schaduwen in/op werpt. Softbox zo dichtbij mogelijk, of een grotere softbox (maar dat kost geld en dichterbij zetten niet) maakt de huid zonder nabewerking al een stuk egaler/gladder. Huid een beetje retoucheren kan ook een hoop oplossen maar kost gewoon een bak werk, zelfs zonder een barbie look te wensen :wink:

En bij de meeste vind het voorhoofd vind ik persoonlijk iets te heet. Daarvoor hebben ze de beautydish uitgevonden om het centrale directe licht af te blokken op het voorhoofd. Dat kun je zelf ook wel regelen met je huidige apparatuur door het midden van de softbox af te blokken.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vais - 1e keer voor de camera

Berichtdoor DannySan » do jun 23 2016 9:20 am

Hey Vincent, bedankt!
Over de afgekapte handen snap ik, qua houding/pose was dat niet altijd makkelijk maar ik werk eraan.
En te krap ik denk dat je dan foto 6 bedoeld?

Klopt, haar huid was erg bewerkelijk; de softbox een stapje dichterbij is een goed idee; hoe 'dek' je het midden van een sofbox af?
Ik heb er zo'n extra 'gordijn' bij wat ik er in kan hangen maar dat is over de gehele breedte (softbox is ongeveer 80cm breed).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten