Vraag om bepaalde sfeerfoto te bereiken in mijn studio

Onderwerp:

Vraag om bepaalde sfeerfoto te bereiken in mijn studio

Berichtdoor Josje » ma aug 21 2017 10:08 pm

Hallo,
Ik ben nieuw hier en het is de eerste keer dat ik op een forum actief ben :) Momenteel ben ik bezig om een studio op te zetten waarmee ik een bepaald soort sfeerfoto wil bereiken. Echter het lukt me maar niet op de belichting juist te krijgen. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Eerst wat gegevens over mijn apparatuur.
Ik fotografeer met een Nikon D300. De ISO staat op 100; sluitertijd 1/160 en diafragma 4 tot 9. Lens 50mm.
Mijn flitsset is een Linkstar Studioflitsset LFK-500D Digitaal (560826): vermogen flitser 500Ws; vermogen instellamp 250W
Ik heb een flitser met beauty dish 42cm (met doek van softbox eroverheen) boven, vóór het model staan; en een snoot met kleppen (ook met doek eromheen) vlak achter het model, op het witte achtergrond doek gericht. Het model staat zo'n 1 meter van het achtergrond doek.

Het achtergronddoek is 3mtr, één zijkant is een zwart rolgordijn, 1 zijkant donkergroen, het plafond wit, de vloer wit.

Bijgevoegd de sfeerfoto die ik wil bereiken
Afbeelding

Hoe bereik ik het 'spotlight' effect zoals de sfeerfoto? Met de snoot op het doek gericht krijg ik wel een witte bundel, maar het geheel blijft te overbelicht. (Daarom dat ik ook geprobeerd heb met een witte doek om de beauty dish heen, om de belichting iets af te zwakken)
Is mijn flitsset te sterk om het gewenste effect te bereiken? Moet ik behalve de achtergrond alles zwart maken? Ik mijn beauty dish te groot?
Iemand tips?

Ik hoop echt dat iemand mij tips kan geven zodat ik weer volle goede moed verder kan. Want op dit moment weet ik het even niet meer. :?
Alvast bedankt voor de reactie!

Groetjes Josje
Josje

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag om bepaalde sfeerfoto te bereiken in mijn studio

Berichtdoor Brutus » ma aug 21 2017 10:32 pm

Model verder van het doek zetten, beautydisk wijst schuin naar beneden en "mist" het doek. Snout kan dan het doek selectief uitlichten.

Zoiets?

(Overigens is volgens mij je voorbeeldfoto niet met een beautydisk uitgelicht, maar met een softbox met een grid ervoor. Met een beautydisk krijg je niet van die harde schaduwen.)

Edit: gek. Bericht is deels 2x geplaatst. Wat mij betreft mag de eerste vervallen, moderator.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag om bepaalde sfeerfoto te bereiken in mijn studio

Berichtdoor ATOR » ma aug 21 2017 11:37 pm

Volgens mij is het één lamp met de standaard 20cm reflector erop, die je vrij dichtbij net boven het frame op haar hoofd richt. Achter haar heupen zie je de lichtcirkel en schaduw die deze lamp van haar op de achtergrond werpt, aan de hand daarvan kun je kijken hoe ver het model van de achtergrond moet staan. Je zult wel even moeten experimenteren met de afstand van de lamp tot het model en de afstand van het model tot de achtergrond om de gewenste belichtingsratio en kwaliteit van licht te krijgen.

Zoiets:
Afbeelding

Een snoot met een grid erop ken ik wel maar ik heb nog nooit een snoot met kleppen en diffuser doek gezien, bedoel je niet iets anders?
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag om bepaalde sfeerfoto te bereiken in mijn studio

Berichtdoor Vincent » di aug 22 2017 7:35 am

Josje schreef:(Daarom dat ik ook geprobeerd heb met een witte doek om de beauty dish heen, om de belichting iets af te zwakken)

Is mijn flitsset te sterk om het gewenste effect te bereiken?


Dit spreekt elkaar al tegen. De vraag is sowieso of jouw flitser laag genoeg kan in vermogen voor zo dichtbij belichten.

Gebruik je een lichtmeter om je licht in te stellen? Dan kun je het makkelijk uitmeten. Anders de flitser op zijn laagste stand, diafragma nog iets verder knijpen (f/11) en dan kijken of je overbelichting hebt.

Deze belichting lijkt me ook met 1 flitser gemaakt. Kan ook met twee als je iets meer afstand van de achtergrond neemt, dat geeft meer controle en kun je later eventueel kleursels toevoegen. Maar begin gewoon stapje voor stapje. Eerst je model goed belichten, daarna pas druk maken over de achtergrond.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag om bepaalde sfeerfoto te bereiken in mijn studio

Berichtdoor Faiz » wo aug 23 2017 5:50 am

Een andere optie is om een grid reflector plus grid op je flitskop te zetten om het licht te bundelen en met behulp van een lichtmeter (zag ik niet in de opsomming van de gebruikte apparaturen) even meten hoeveel licht je op het onderwerp wilt hebben.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag om bepaalde sfeerfoto te bereiken in mijn studio

Berichtdoor Josje » wo aug 23 2017 5:21 pm

Ik heb geen lichtmeter. Dacht dat dat niet echt nodig zou zijn..
In ieder geval ga ik aan de slag met de tips en er eerst voor zorgen dat het model goed belicht wordt met 1 flitser. Tekening werkt verhelderend! Thanks hiervoor!

Vraag me alleen af of het witte plafond en witte vloer niet te veel invloed heeft op het resultaat?

Groetjes Josje
Josje

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag om bepaalde sfeerfoto te bereiken in mijn studio

Berichtdoor justme » wo aug 23 2017 5:45 pm

Slim om eerst met een lamp te experimenteren, wordt het inderdaad overzichtelijker voor je.

Zonder lichtmeter kost je meer tijd om je afstemming goed te krijgen, maar je krijgt er in een studio wel sneller gevoel bij wat je aan het doen bent.
Wel is het aan te raden dit zonder serieus model te doen ;)

Vergeet aub niet dat de onderlinge afstanden ook erg van invloed zijn op je resultaat of gewenste sfeer. Dus tussen je flitser en onderwerp en flitser en achtergrond
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag om bepaalde sfeerfoto te bereiken in mijn studio

Berichtdoor weimaraner » wo aug 23 2017 8:52 pm

Witte vloer/plafond helpen inderdaad niet echt bij wat je wil bereiken maar de doeken om de flitsers ook niet - die verzwakken het licht maar zorgen er ook voor dat het alle kanten op gaat en je wil het hier juist bundelen.
De voorbeeldfoto is denk ik zoals ATOR aangeeft gemaakt, je ziet immers rechtsonder ook nog net een stuk schaduw van het model op de achtergrond. Maar als het je om de lichtvlek gaat kan je dat inderdaad ook doen door een flitser op de achtergrond te richten - op laag vermogen en met een snoot. Ik gebruik meestal een Saxon PC grid (ooit eens voor weinig een setje in Amerika besteld nadat degene die ik zelf met rietjes had gemaakt kwijt was - en ik geen zin had weer drie avonden rietjes aan elkaar te plakken) op een Nikon speedlight. Daarnaast belangrijk om ook je hoofdlicht te bundelen zodat er geen licht op de achtergrond valt - dus een dish of softbox met grid en model en hoofdlicht ver van je achtergrond af. De tweede techniek gebruik ik zelf ook vaak.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag om bepaalde sfeerfoto te bereiken in mijn studio

Berichtdoor weimaraner » wo aug 23 2017 8:59 pm

Even niet letten op de lage resolutie maar deze foto heeft bijvoorbeeld ook zo'n opstelling van hoofd en achtergrondlicht (en twee flitsers als rimlights maar dat is hier even niet van belang). En dit was ook in mijn niet al te grote woonkamer met witte muren en plafond.

Afbeelding
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag om bepaalde sfeerfoto te bereiken in mijn studio

Berichtdoor Josje » do aug 24 2017 7:59 pm

Dat is inderdaad de belichting die ik wil bereiken :thumbup:

Super bedankt allemaal! Het heeft me echt geholpen Het zal nog wel wat passen en meten zijn maar ik heb er weer vertouwen in gekregen :wave:
Josje

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten