Weer een serie van neefje Tom

Onderwerp:

Re: Weer een serie van neefje Tom

Berichtdoor martinh123 » di sep 12 2017 6:53 am

De foto is weer geplaatst Jan.
Zou echter Lightroom eens beter leren kennen.
Verder als je in een ergens komt met verschillende lichtbronnen kun je het beste de witbalans gewoon op auto laten staan maar maak Jpeg en RAW foto's Jpeg om snel op de computer de foto's bekijken en RAW foto's om eventueel aan te passen.
Zou ook zeker het software programma van Nikon gebruiken (ViewNX-2) om RAW foto's aan te passen.
Software van Nikon zijn wat RAW betreft op elkaar afgestemd.
martinh123

Forumlid
Berichten: 87



Onderwerp:

Re: Weer een serie van neefje Tom

Berichtdoor Janvis » di sep 12 2017 9:57 am

martinh123 schreef:Zou echter Lightroom eens beter leren kennen.


Als ik naar de exif kijk op Flickr dan zie ik dat je photoshop hebt gebruikt en dat verklaart ook het gebruik van "lagen" Ik werk enkel met lightroom en in lightroom werk je niet met lagen.

Opzich heb ik het werken met Lightroom best redelijk onder controle en weet me er opzich goed mee te reden (waarmee ik trouwens niet beweer dat er niks voor verbetering vatbaar is ;-) ). Toen ik overging van de eigen software van Nikon naar Lightroom ging er een wereld voor me open. Ik heb de WB van de camera altijd gewoon op auto staan en die waarde wordt overgenomen door lightroom. Waar ik alleen om moet leren denken is dat ik niet alleen de foto's opzichzelf ga bekijken maar ook eens kritisch ga kijken naar de serie als geheel om er voor te zorgen dat er qua kleur wel een beetje eenheid in zit.

Ik vind de heftige kleuren in de serie niet eens zo heel erg, het benadrukt wel mooi de heftige bonte kleuren van de speeltoestellen. Nu ik er meerdere keuren naar heb gekeken begint het me (na jullie reacties) wel steeds meer op te vallen dat de kleuren wel een beetje heen en weer schieten. Ik heb eens geprobeerd in Lightroom om met het pipet de WB te meten op de witte boompjes van zijn t'shirt en dat heb ik bij de hele serie gedaan. Ik moet zeggen dat de serie nu wel een tikkie koeler is geworden qua kleur maar de hele serie is nu wel een samenhangend geheel geworden.
Wat ik hiervan heb geleerd is het volgende, niet standaard de witbalans bij een hele serie op dezelfde waarde zetten met de gedachte dat de kleuren dan in ieder geval zouden moeten kloppen. De witbalans kan bij elke foto, afhankelijk van de kleur van het licht, een andere waarde hebben om vervolgens de foto's zelf juist de zelfde kleuren te laten krijgen.

Beetje bij beetje kom ik stapje voor stapje verder, ben daarom ook erg blij met jullie hulp :thumbup:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een serie van neefje Tom

Berichtdoor martinh123 » di sep 12 2017 10:25 pm

Dacht dat ik ooit eens gelezen had dat je in lightroom ook lagen kon aanmaken maar kwam er vandaag achter dat dit niet kan.
Zelf gebruik ik Adobe Photoshop zins het in Nederlands uitkwam heb wel Lightroom maar kan er niet aan wennen. Daarnaast maak ik ook gebruik van Adobe Elements kreeg je gratis als je een Wacom tablet kocht hier kan het weer wel. Deze staat op een Mac computer zal het wel zijn dat ik de programma's door elkaar heb gehaald.
martinh123

Forumlid
Berichten: 87




Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten