Weer een serie van neefje Tom

Onderwerp:

Weer een serie van neefje Tom

Berichtdoor Janvis » vr sep 01 2017 4:13 pm

Hallo allemaal,

Gistermiddag hebben mijn vriendin en ik op ons neefje gepast en zijn met hem naar Monkey Town in Groningen geweest. Ik had mijn camera mee genomen omdat het me leuk leek om hem daar, spelend, op de foto te gaan zetten. Het licht was op veel plekken, vooral in de toestellen, zo slecht dat ik het op iso 6400 niet ging redden dus heb me maar gewaagt aan de flitser. Ik had de flitser nog nooit serieus gebruikt dus was wel even spannend hoe dat ging uit pakken, ik had er al wel het één en ander over gelezen op het web maar had er in de praktijk nog niks mee gedaan

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wou dat ik me eerder aan flits techniek had gewaagd want ik ben best onder de indruk van het resultaat. Niet dat ik van mijn eigen foto's zal gaan zeggen dat ze geweldig zijn maar gezien de omstandigheden en kijkend naar de kwaliteit v.w.b. scherpte en kleur dan ben ik zeer aangenaam verrast. Nu is dit slechts met de pop-up flitser maar als ik zie wat daar al mee te bereiken is dan weet ik nu zeker dat ik t.z.t. ook een opzet flitser wil hebben voor gebruik bij slecht licht.

1.

Afbeelding

2.

Afbeelding

3.

Afbeelding

4.

Afbeelding

5.

Afbeelding

6.

Afbeelding
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een serie van neefje Tom

Berichtdoor DannySan » vr sep 01 2017 7:33 pm

Leuke serie van een kleine knul!
Vraag me af, heb je 'rechtstreeks' je flitser op je onderwerp gericht?
En je kleurbalans schommelt nogal, ik zou daar eens een klein blikje op werpen om de serie wat meer samenhang te geven.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weer een serie van neefje Tom

Berichtdoor Janvis » vr sep 01 2017 8:14 pm

Dankjewel Danny voor je reactie. Ik heb de flitser op de camera zelf gebruikt dus heb idd gewoon recht naar voren geflitst. Flitsen is compleet nieuw voor me en had op voorhand niet eens gedacht dat ik zou gaan flitsen, ben het eigenlijk maar gewoon gaan proberen omdat het anders geen doen was in die speeltoestellen. De kleurbalans blijf ik lastig vinden, ik krijg daar regelmatig reacties over als ik series plaatst van het één of ander. Op de één of andere manier zie ik het niet, als ik er reacties over krijg en vervolgens ga terug kijken dan zie ik het wel maar zonder die trigger valt het mij niet op. Ik denk ik daar toch eens mee aan de slag moet.

Wat vind je in het algemeen van de witbalans dan in deze serie? Ik heb ze bij allemaal op 7250 gezet. Ben net (n.a.v. jouw reactie) weer in lightroom gegaan en heb met het pipet van de witbalans eens gaan kijken wat lightroom er van maakt als ik de witbalans meet op de witte boompjes van het t-shirt. Dan krijg ik veel lagere witbalans waardes en ook schommelende maar dan worden de foto's veel te koud vind ik. De waarde komt dan zo tussen de 4500 en 5000.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een serie van neefje Tom

Berichtdoor DannySan » za sep 02 2017 1:44 pm

Hoi hoi, graag gedaan hoor!
Het blijft natuurlijk een 'lastig' onderwerp; want je plaatst foto's van je neefje en dat is bij voorbaat al 'leuk'. Ik zag ze op Facebook ook maar wilde daar niet op reageren zo van 'hey, hoe kan het nou dat je kleurbalans zo alle kanten op zwaait' maar nu ik ze hier ook zag: toch maar even reageren.

Als eerste en belangrijkste: De popup-flitser vind ik zelf de meest overbodige en nutteloze toevoeging op een wat serieuzere spiegelreflex (mijn mening dan, ik weet dat deze ook kan worden gebruikt in command-functies e.d. maar daar gaat dit topic natuurlijk niet over). Het is een best krachtige (op de korte afstand) maar ook héle kleine (had ik al héle kleine gezegd?) lichtbron dus je krijgt een enorm felle kleine 'knal' van licht op je onderwerp.
Alle 'subtiliteit' gaat meteen weg, het gezicht is bijkans 'platgeflitst' en alle onvolkomendheden van iemand gezicht worden enorm benadrukt...
Daarom ben ik fan van opzetflitsers (en natuurlijk ook 'groter' licht, maar dat heb ik niet want dat laten mijn financiën niet toe haha) want die kun je ómdraaien, of naar links/rechts richten.

Zo ga je werken aan 'bounce-flash' (weerkaatsende flits). Dat is de meeste makkelijke manier om met een opzetflitser een veel beter resultaat te krijgen, omdat de flitsoppervlakte enorm vergroot wordt.
Zie het als een mega-softbox zonder softbox, daardoor krijg je een veel natuurlijker 'look' over je foto's.

De witbalans is soms ook wel tricky, ik kan me voorstellen dat je in het 'speeltoestelland' waar je was veel gele/blauwe/rode vlakken/palen en matten had; dus je kleurbalans gaat dan ook alle kanten op 'stuiteren' maar dat is geen probleem zolang je in RAW fotografeert.
Foto 2 zou een goede foto zijn om als basis te nemen, omdat er weinig storende invloeden lijken te zijn (behalve dan de flits ;-) ) en zodra je daar de 'goede' temperatuur hebt vastgesteld kopieer je die door naar alle andere beelden.
Je kunt nog tegenkomen dat er 1 of 2 beelden zijn die dan niet lijken te kloppen (omdat bijvoorbeeld net op dat punt de zon binnenvalt door een raam ofzo) maar dan kun je een klein beetje tweaken.
Ik werk niet met 'vaste' getallen voor witbalans, dat werkt voor mij net zo min als vaste getallen voor sluitertijd/ISO/diafragma & co.

Over 'bounce-flash' heb ik in het begin veel geleerd van de fotograaf Neil van Niekerk (een geweldige spreker/instructeur) die ook een actief fotografieblog - Tangents - en een Facebook-forum onderhoudt.
Onderstaand voorbeeld is van hem, het toont feilloos aan wat er gebeurt door alleen maar je opzetflitser naar voren te laten wijzen (linkerkant) en 180 graden om te draaien (rechterkant).

Afbeelding
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weer een serie van neefje Tom

Berichtdoor Janvis » za sep 02 2017 2:12 pm

DannySan schreef:Hoi hoi, graag gedaan hoor!
Het blijft natuurlijk een 'lastig' onderwerp; want je plaatst foto's van je neefje en dat is bij voorbaat al 'leuk'. Ik zag ze op Facebook ook maar wilde daar niet op reageren zo van 'hey, hoe kan het nou dat je kleurbalans zo alle kanten op zwaait' maar nu ik ze hier ook zag: toch maar even reageren.


Ik ben blij dat je het hier wel doet hoor, van reacties als ooohhh en aaahhh leer ik niks (hoewel een compliment natuurlijk wel een hele fijne bevestiging kan zijn van het feit dat je groeit in de fotografie :oops: ). Ik was in eerste instantie mega blij dat ik in deze situaties door de flitser foto's had gemaakt zonder ruis. En doordat er nauwelijks ruisreductie nodig was werden de foto's lekker scherp en daar was en echt mega blij mee. Maar ja, dan komen er weer een hoop andere dingen om de hoek kijken :D

DannySan schreef:Zo ga je werken aan 'bounce-flash' (weerkaatsende flits). Dat is de meeste makkelijke manier om met een opzetflitser een veel beter resultaat te krijgen, omdat de flitsoppervlakte enorm vergroot wordt.
Zie het als een mega-softbox zonder softbox, daardoor krijg je een veel natuurlijker 'look' over je foto's.


Ik had al wel eens wat zitten neuzen op het net naar flitsers en was al eens de Meike Mk910 tegen gekomen, maar dat is me nogal een knoepert van een flitser. Ik zit er nu aan te denken om er t.z.t. een SB700 aan te gaan schaffen, want ik ben inmiddels wel overtuigd van de meerwaarde van een flitser .


DannySan schreef:De witbalans is soms ook wel tricky, ik kan me voorstellen dat je in het 'speeltoestelland' waar je was veel gele/blauwe/rode vlakken/palen en matten had; dus je kleurbalans gaat dan ook alle kanten op 'stuiteren' maar dat is geen probleem zolang je in RAW fotografeert.


Mijn D7200 heeft nog nooit een Jpeg gemaakt, ik doe alles in RAW en bewerk alles in lightroom.

DannySan schreef:en zodra je daar de 'goede' temperatuur hebt vastgesteld kopieer je die door naar alle andere beelden.
Je kunt nog tegenkomen dat er 1 of 2 beelden zijn die dan niet lijken te kloppen (omdat bijvoorbeeld net op dat punt de zon binnenvalt door een raam ofzo) maar dan kun je een klein beetje tweaken.
Ik werk niet met 'vaste' getallen voor witbalans, dat werkt voor mij net zo min als vaste getallen voor sluitertijd/ISO/diafragma & co.


Ik denk dat daar sowieso dan 1 van mijn fouten zit v.w.b. het bepalen van de witbalans, die kopieer ik namelijk altijd standaard naar alle foto's met de gedacht van "als die maar gelijk zijn dan zit dat in ieder geval goed" Maar inmiddels begint de ervaring te leren dat die gedacht echt fout is te noemen en dat je dat dus echt per foto moet controleren.


De laatste twee foto's die je laat zien laten idd erg goed zien van het effect is tussen direct flitsen en indirect flitsen, te meer een reden om toch een serieus naar een opzetflitser te gaan kijken. Gelukkig zijn er niet veel soorten merken en types dus dat scheelt :angel: (ik ben iemand die nogal moeilijk keuzes kan maken :lol: )
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een serie van neefje Tom

Berichtdoor JJG » wo sep 06 2017 11:03 pm

Je hebt een SB-700 zie ik. Die de volgende keer meenemen! En gewoon lekker gaan experimenteren.
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer een serie van neefje Tom

Berichtdoor Janvis » do sep 07 2017 8:16 am

JJG schreef:Je hebt een SB-700 zie ik. Die de volgende keer meenemen! En gewoon lekker gaan experimenteren.


Die SB-700 heb ik pas twee dagen en heb ik na aanleiding van deze serie gekocht :wink2:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een serie van neefje Tom

Berichtdoor justme » vr sep 08 2017 8:43 am

bij gebrek aan een opzetflitser, kun je altijd nog een witte klantenkaart ( pinpasformaat ) gebruiken, om deze voor je opklapflitser te gebruiken om je flits naar links, rechts of naar boven te sturen. ;-)
Dan is deze 'gratis' meegeleverde flitser ineens niet meer zo nutteloos.


ikzelf probeer daarentegen op dergelijke locaties de situatie wel naar mijn hand te zetten. Inderdaad zijn daar in de speeltoestellen de ruimtes niet ideaal voor foto's omdat het nogal donker is.

om een kind daar spelend gefotografeerd te krijgen, kijk ik altijd wel uit naar ruimtes vóór de speeltoestellen
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weer een serie van neefje Tom

Berichtdoor martinh123 » za sep 09 2017 10:40 am

Zag dat je jou foto’s mocht bewerken dus heb de 2de gepakt en de kleuren aangepast.
Je gebruikt Lightroom probeer het volgende eens, maak een copy van de afbeelding in lagen dan via filter / aanpassingen / gemiddelde.
Dan krijg je een egaal vlak dan via aanpassingen niveaus kiezen en het middelste pipet (grijs punt) nemen. Muis op de egale vlak zetten en een keer klikken. Je ziet het beeld grijs worden. Bij lagen verwijder je de copy en je ziet dat de afbeelding wat kleur betreft stukken beter is geworden. Je kunt bij dekking nog kiezen hoeveel % je wilt.
Afbeelding36819681101_070434b42e_o by Martin Hendriks, on Flickr
Had de foto al verwijderd op flickr
Heb eigenlijk niet de berichten hieronder gelezen, maar zal even de foto toelichten heb verder niets gedaan om de huidtinten goed te krijgen daar ging het mij ook niet om. Alleen om de kleurzweem aan te passen. Je kunt dit zowel in Photoshop doen als in Lightroom zolang je maar met lagen werkt.
Laatst gewijzigd door martinh123 op ma sep 11 2017 9:34 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
martinh123

Forumlid
Berichten: 87



Onderwerp:

Re: Weer een serie van neefje Tom

Berichtdoor Janvis » zo sep 10 2017 5:59 pm

Hey Martin,

Tof dat je de moeite hebt genomen om een foto van me onderhanden te nemen, helaas kan ik de foto hier niet zien ;-) Ook begrijp ik niet helemaal wat je bedoeld, zou je één en ander nader kunnen en willen toelichten?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een serie van neefje Tom

Berichtdoor DannySan » zo sep 10 2017 7:07 pm

Als ik de beschrijving zo lees dan is dat in Photoshop en niet in Lightroom, en de afbeelding is inderdaad niet zichtbaar.
Ik snap de procedure op zich, maar dit gaat zo niet werken. Met deze uitleg maak je een kopie van de laag die je daarna weer weghaalt; netto resultaat: niks.
Daarnaast is foto 2 door de flits eigenlijk niet meer te 'redden' (met wat geknutsel kom je wel een eindje) maar de gele 'paal' bijvoorbeeld springt echt naar voren.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weer een serie van neefje Tom

Berichtdoor justme » zo sep 10 2017 7:24 pm

Zag vandaag ook een schoolvoorbeeld van hoe het niet hoeft:

Een aantal kinderen moesten op de foto, in een binnenhal van een schoolgebouw (donker, met kunstlicht)
Deze werden door de aanwezige fotograaf bijna vlak tegen een deur gezet, en werden vanaf een afstand van amper twee meter platgeflitst.

Vijf meter achter dit schouwspel was de entree met portaal en veel glas, daarnaast had het zelfs nog buiten gekund.

Kortgezegd: soms zie je zelf de kansen ( of het licht ) niet wanneer je een bepaalde foto wilt maken, dit leer je meestal door gewoon het te doen, en te experimenteren.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weer een serie van neefje Tom

Berichtdoor justme » zo sep 10 2017 7:33 pm

Afbeelding

Valt nog best wat te redden overigens.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weer een serie van neefje Tom

Berichtdoor DannySan » zo sep 10 2017 8:52 pm

Ik zei ook 'eigenlijk' @Wiebe, ik heb me er niet aan gewaagd omdat door het flitslicht de hele huidstructuur 'weg' is.
Natuurlijk kun je wat dodgen en burnen en intensiteit weghalen en hooglichten en tikkie schaduwen toevoegen (Y)

En inderdaad Wiebe ook, heb hebben van de goodies maakt nog niet dat je het meteen weet. Gelukkig komt hier genoeg wijsheid voorbij :-)
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weer een serie van neefje Tom

Berichtdoor Janvis » zo sep 10 2017 11:03 pm

De wijsheid van anderen en mijn eigen wilskracht zullen er hopelijk voor gaan zorgen dat ook ikzelf de flitstechniek en daarbij behorende zaken onder de knie ga krijgen. Daarom ben ik ook zo blij met dit forum, van deze feedback leer ik een hoop, daarom ook dank daarvoor :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten