Vikingjurk

Onderwerp:

Vikingjurk

Berichtdoor Tzigane » ma sep 18 2017 9:42 am

Ondanks de verhuizing hebben mijn vriendin en ik en toch nog wat tijd kunnen vinden om foto's te maken.
We wonen nu direct naast een prachtig bos, dus aan locatiemogelijkheden geen gebrek.

Deze shoot kwam redelijk spontaan toen het op een avond mooi weer was. "Stop met koken, laten we NU naar buiten gaan"

Mijn vriendin trok haar zelfgemaakte vikingjurk uit de kast, ik de flitser en softbox, 135mm f/2.0 mee en weer terug voordat de zon te ver naar beneden zakte. Naast een fijne wandeling en fietstocht kwam er ook dit uit:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vikingjurk

Berichtdoor Tzigane » za sep 23 2017 3:30 pm

Geen meningen? :) Lichtgebruik, compositie, pose?
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vikingjurk

Berichtdoor the_cyberspace » za sep 23 2017 4:43 pm

Ziet er goed uit hoor! Licht is ook mooi vind ik en spontane foto's zijn het leukst naar mijn mening!

Was het koken erna nog gelukt? Of is het toch de snackbar geworden? ;-)
"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Flickr
Gebruikersavatar
the_cyberspace

Clublid
Berichten: 377


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vikingjurk

Berichtdoor Bert vD » zo sep 24 2017 8:56 am

Fijne plaat. Ik houd het bij een algemene indruk gezien jouw geweldige kennis en kunde. Wat ik mooi vind is de prachtige locatie. Gefilterd tegenlicht wat mooi haar haar aanzet. Verder het lichtpad van links naar midden boven waar een collega fotograaf staat......of een boomtopschaduw. Heerlijk plaat en fijn dat jullie blak bij jullie favoriete werkgebied wonen


Groet Bert
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1468


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vikingjurk

Berichtdoor ben42 » zo sep 24 2017 1:22 pm

Een bijzonder mooie foto.

Wat vind ik er zo mooi aan.
De compositie en kleurverdeling in het algemeen. (De paarse planten, de groentinten, de donkere tinten. De positionering. Het licht door het haar.) **)
De gezichtsuitdrukking en de rust van het model.

Wat ik minder vind.
Ik heb de indruk dat de foto wat aan scherpte mist. (Mijn indruk, kan niet zien wat de oorzaak daar van is).
De rechterhand, hiervan staat de pink erg open. (Ook weer mijn mening, dit vind ik minder mooi).

Al met al een mooie plaat, mijn complimenten.
Ben

**)
Om de compositie te bekijken, creeer ik nog wel eens een 'kleurplaat' van de foto. Gewoon met een tekenpakket de hoofdonderdelen zeer grof overnemen in een 'tekening'. Zonder details kun je dan de compositie aardig bestuderen. Bij deze foto vond ik de compositie van de 'tekening' erg mooi.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vikingjurk

Berichtdoor Tzigane » zo sep 24 2017 5:19 pm

Hah, thanks! Daar kan ik wel weer wat mee. Goed gezien van de figuur op de achtergrond (het is inderdaad een boomschaduw) Had ik dat vantevoren gezien dan had ik het wat aangepast.

Ik heb de laatste tijd vaker het idee dat mijn webfoto's wat scherpte missen, maar nu zag ik zojuist dat in lightroom de "sharpen for screen" optie was veranderd naar iets anders, zou ermee te maken kunnen hebben. De scherpte zit er wel in namelijk, maar ik heb er een beetje ruzie mee in de Lightroom settings:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vikingjurk

Berichtdoor weimaraner » zo sep 24 2017 8:26 pm

Mooie sfeervolle plaat met goed op elkaar afgestemde kleuren. Mag ik vragen hoe het invullicht gedaan hebt, met een flitser?
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vikingjurk

Berichtdoor Tzigane » zo sep 24 2017 8:44 pm

Thanks!

Ik heb een softbox op statief gezet, ongeveer in de richting waarin het model keek, iets van boven naar haar gezicht gericht.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vikingjurk

Berichtdoor weimaraner » zo sep 24 2017 10:43 pm

Bedankt voor de info, weer wat geleerd. :)
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vikingjurk

Berichtdoor Tzigane » ma sep 25 2017 7:00 am

Geen probleem. De truc is om met de softbox natuurlijk ogend maar toch wat magisch licht te creeeren, en de zon dan als omgevingslicht en backlight of rimlight neer te zetten. Hoge flitssync is handig, dan kun je de achtergrond relatief donker houden bij een grote lensopening.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten