Vrij werk.

Onderwerp:

Vrij werk.

Berichtdoor Frans Martens » do mar 28 2019 11:34 pm

Eigenlijk zou onderstaande foto vallen onder de categorie "Vrij werk" maar omdat die tak van fotografie niet vertegenwoordigd wordt op dit forum, maar even via dit draadje aangezien ie binnen in een studio-achtige setting gemaakt is en daarna in PS bewerkt. Een in de tuin gevonden vogelschedeltje was de aanleiding. Benieuwd wat men er van vindt.

AfbeeldingVogelschedeltje 1 by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrij werk.

Berichtdoor JurjenF » vr mar 29 2019 7:45 pm

Je moet wel van héél erg abstract houden om dit iets te vinden. Sorry maar ik zie het niet. Er moet ergens toch wel iets van scherpte en enige herkenning in een foto zijn voor mij.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrij werk.

Berichtdoor Frans Martens » za mar 30 2019 1:49 pm

JurjenF schreef:Je moet wel van héél erg abstract houden om dit iets te vinden. Sorry maar ik zie het niet. Er moet ergens toch wel iets van scherpte en enige herkenning in een foto zijn voor mij.


Dank voor je reactie. Dat is duidelijk. Er komt hier op het forum weinig abstracts ( hoewel ik dit zelf absoluut niet abstract vind) voorbij en aan bewuste onscherpte wordt ook weinig gedaan.
De kunstzinnige fotografie komt hier weinig aan bod, daar is blijkbaar niet veel interesse voor. Zelf vind ik het soms wel leuk om iets in deze hoek te doen, vandaar deze post.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrij werk.

Berichtdoor MarcoEos70D » za mar 30 2019 1:56 pm

Ik vind het wel wat hebben, juist omdat me niet direct duidelijk is waar ik naar kijk. De vormen intrigeren me wel. Leuk, iets anders!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Vrij werk.

Berichtdoor Vincent » za mar 30 2019 3:25 pm

Frans Martens schreef:De kunstzinnige fotografie komt hier weinig aan bod, daar is blijkbaar niet veel interesse voor. Zelf vind ik het soms wel leuk om iets in deze hoek te doen, vandaar deze post.


Kunst is vaak moeilijk om over te praten via zo’n medium... dat zou je eigenlijk in ‘real life’ beter kunnen doen.

Het beeld boeit mij, en ik blijf kijken. Geen idee waarom. Misschien mede omdat het onderwerp niet in het midden staat, dat me enerzijds stoort, even croppen voor symmetrie is 2 seconden werk, maar anderzijds geeft dat onbedoeld weer iets extras. Imperfectie als onderwerp.

Knap beeld
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vrij werk.

Berichtdoor Frans Martens » za mar 30 2019 6:10 pm

Kunst is vaak moeilijk om over te praten via zo’n medium... dat zou je eigenlijk in ‘real life’ beter kunnen doen.

Het beeld boeit mij, en ik blijf kijken. Geen idee waarom. Misschien mede omdat het onderwerp niet in het midden staat, dat me enerzijds stoort, even croppen voor symmetrie is 2 seconden werk, maar anderzijds geeft dat onbedoeld weer iets extras. Imperfectie als onderwerp.

Knap beeld[/quote]

Ha Vincent, bedankt voor je positieve reactie. Of het kunst is weet ik niet maar dat is ook niet zo belangrijk. Het is een ongemakkelijk beeld, het schuurt (door de vreemde compositie icm de onscherpte en mss in mindere mate ook nog het onderwerp) en dat betekende voor mij ook dat ik er naar bleef kijken. Misschien dat ie over enige tijd hier wel aan de muur hangt. Hoe het ook zij het is weer eens wat anders. Ciao, Frans.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrij werk.

Berichtdoor JJG » za mar 30 2019 7:34 pm

Ik vind de poging tof en het is toch eigenlijk altijd wel moedig als je iets laat zien wat buiten het strakke en vlijmscherpe geijkte plaatje valt wat hier regelmatig te zien is.

Van mij had het allemaal wel wat heftiger gemogen qua contrast en korrel ( of ruis in dit geval ) Maar ieder z'n eigen creatieve invulling, uiteraard.
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vrij werk.

Berichtdoor Frans Martens » za mar 30 2019 9:35 pm

JJG schreef:Ik vind de poging tof en het is toch eigenlijk altijd wel moedig als je iets laat zien wat buiten het strakke en vlijmscherpe geijkte plaatje valt wat hier regelmatig te zien is.

Van mij had het allemaal wel wat heftiger gemogen qua contrast en korrel ( of ruis in dit geval ) Maar ieder z'n eigen creatieve invulling, uiteraard.


Dankjewel Jelmer, van jou zie ik ook geregeld foto's langskomen met fijne gruizige sfeertjes met een eigen signatuur dus het verbaast me niet dat je hier op reageert. Ik had wel wat variatie in contrast en korrel maar voor mij was dit wat het moest zijn. Natuurlijk altijd persoonlijk. Hierin speelde voor mij ook mee dat ie eigenlijk groot gezien moet worden.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrij werk.

Berichtdoor Stijn Smits » zo mar 31 2019 8:38 am

Fijn beeld hoor, dit soort dingen goed uitvoeren is wat mij betreft veel moeilijker dan een ragscherpe foto maken.

Groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vrij werk.

Berichtdoor Skippy » zo mar 31 2019 10:50 am

Hoi Frans, goed initiatief en voorbeeld van "out of the box" denken met je fotografie. Ik denk dat het niet alleen om dit specifieke beeld gaat maar dat het aangeeft dat je een bepaalde gedachtengang hebt gevolgd die ook bij je reguliere fotografie tot nieuwe inzichten zal leiden. Een perfect voorbeeld hiervan zijn de foto's van Vincent (Riemersma), in zijn fotografie integreert hij ogenschijnlijk moeiteloos creatieve denkbeelden. Dat zal niet ineens ontstaan zijn, hij zal een groeiproces hebben beleefd om op dit punt te komen. Dit soort experimentele fotografie helpt hierbij, dus lekker mee doorgaan en graag hier laten zien!
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vrij werk.

Berichtdoor bcvthul » zo mar 31 2019 2:33 pm

Ik denk dat als je de titel niet zou weten (vogelschedeltje) (of titel anders) het een sterker beeld zou worden...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrij werk.

Berichtdoor Vincent » zo mar 31 2019 2:59 pm

Stijn Smits schreef:dit soort dingen goed uitvoeren is wat mij betreft veel moeilijker dan een ragscherpe foto maken.


Deels eens, anderzijds is scherpte natuurlijk makkelijk kwantificeerbaar en is er dus eenvoudiger 'goed' of 'fout' op te plakken. Bij creatief en artistiek beeld is dat niet zo eenvoudig, en daardoor voor een hoop mensen moeilijk (deels ook door dit medium) om er een goede discussie over te voeren. Vind ik persoonlijk ook nog steeds lastig, maar wel iets waar ik sterk naar op zoek ben.

Ik ben oprecht blij dat dit beeld deze discussie oproept, misschien ontstaat er zo onbewust wel een klein clubje waarmee we die kant meer kunnen onderzoeken en uitdiepen, ieder op zijn eigen persoonlijke manier en niveau.

bcvthul schreef:Ik denk dat als je de titel niet zou weten (vogelschedeltje) (of titel anders) het een sterker beeld zou worden...


Eens, bij het beeld van pimmetje zie je dat de titel het beeld vaak versterkt, of juist zijn kracht geeft. Soms kan een titel (of beschrijving) natuurlijk ook teveel weggeven en de kijker te weinig vrij laten in een ieigen interpertatie.

Skippy schreef:een groeiproces hebben beleefd om op dit punt te komen. Dit soort experimentele fotografie helpt hierbij


Eens, juist schuren tegen de grenzen van je eigen smaak en kunde, èn die van anderen die je door het delen eigenlijk om een mening/reactie vraagt, brengt vaak nieuwe ideen, inzichten en een nieuwe richting of verdieping van je eigen stijl. Als je alleen 'veilig' beeld maakt en/of deelt juist omdat je weet dat het aanspreekt dan is de kans groot dat de ontwikkeling in je fotografie stagneert.

Ik heb meer geleerd van kritische opmerkingen en onderbouwde afkeurende reacties dan de keren dat er alleen maar 'mooi' werd geroepen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vrij werk.

Berichtdoor JJG » zo mar 31 2019 3:03 pm

Mooi geformuleerd Vincent, helemaal mee eens ook!
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vrij werk.

Berichtdoor Johan v. V. » do apr 04 2019 12:12 am

Ik vind het wel een intrigerend beeld. Ik zag er zelf een kwal in, maar dacht ook even aan een heupprothese :roll: . Maar so what? Het beeld vind ik ‘muur-waardig’!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten