Project "local faces" - nieuw portretwerk

Onderwerp:

Project "local faces" - nieuw portretwerk

Berichtdoor DannySan » za jun 01 2019 8:59 pm

Hoi allemaal,

het was even wat stiller de laatste tijd, maar ik had het nogal druk met diverse dingen (gek genoeg ook ándere dingen dan fotograferen :-) ) maar ik wilde graag wat met jullie delen.

Ik ben een lokaal project bij ons in het dorp gestart, om modellen uit ons lieflijke dorp voor mijn lens te krijgen. Geen oproepen in TFP groepen maar gewoon lokale mensen; veelal zonder model-ervaring. Voor mij goede ervaring met communiceren, planning, moodboards maken en natuurlijk het shooten met iemand die zelf weinig poseer-ervaring heeft en vaak zeer onzeker zijn over zichzelf.

Hieronder wat resultaten van shoots over de afgelopen weken, ben benieuwd naar jullie mening (en vragen) :thumbup:

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

3:
Afbeelding

4:
Afbeelding

5:
Afbeelding

6:
Afbeelding

7:
Afbeelding

8:
Afbeelding
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Project "local faces" - nieuw portretwerk

Berichtdoor jan24 » za jun 01 2019 9:48 pm

Mooi werk Danny, doe ik je niet na. Dat in de eerste plaats en welgemeend.

Toch had ik andere portretten verwacht bij het lezen van je inleiding. Meer dorpsgenoten met een mogelijk minder fotogeniek gezicht. Hoewel die artistiek/esthetisch niet hadden misstaan. Denk aan doorgroefde gelaten. Rimpels van ouderdom.

Afgaande op jouw foto's lijkt mij jouw dorp een weldaad om te wonen. Maar dat terzijde. :wink:
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Project "local faces" - nieuw portretwerk

Berichtdoor DannySan » za jun 01 2019 9:56 pm

Dankje jan24!
De oproep is een algemene geweest, en via Social Media (Facebook/Instagram); daar bereik je de 'doorgroefden/gerimpelden' niet meteen mee. Maar het project is nog niet zo lang van start, ik blijf oproepen doen en dan komen er ook vast andere modellen voor mijn lens. :)
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Project "local faces" - nieuw portretwerk

Berichtdoor justme » za jun 01 2019 10:24 pm

Misschien kun je als tip meenemen om meer te doen met ‘local’ en meer van je dorp er in te verwerken? Het zijn nu veelal krappe prima portretten van deze dames, maar ze zouden ook bij mij uit de buurt kunnen komen ;)

Door ze in een setting te plaatsen krijgen ze zelf ook wat meer identiteit mee, mogelijk kun je daarmee nog meer verhaal maken.

Verder vind ik het een dapper initiatief! Durft niet iedereen! Veel plezier met het verder uitwerken hiervan!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Project "local faces" - nieuw portretwerk

Berichtdoor Frans Martens » za jun 01 2019 10:41 pm

Altijd mooi om te zien als iemand zichzelf een opdracht stelt.

De opmerkingen:
Waarschijnlijk zul je op een andere (meer diverse) manier je toekomstige modellen moeten benaderen omdat je anders waarschijnlijk alleen maar jonge dames voor je lens krijgt.
Als je in het dorp iemand ziet lopen met een interessante uitstraling kun je daar gewoon op afstappen en je project uitleggen, zelf het iniatief nemen en niet alleen maar wachten wie er op je oproep reageert.

Om er een serie van te maken ipv een toevallige verzameling portretten zul je ook je stijl moeten bepalen. Zwart-wit of kleur, een wellicht specifieke nabewerking, soortgelijk licht, portret of een half totaal, allemaal beslissingen die er toe kunnen lijden dat het een coherent geheel wordt.

Veel succes en hou ons op de hoogte!
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Project "local faces" - nieuw portretwerk

Berichtdoor DannySan » za jun 01 2019 10:47 pm

Hoi Wiebe, bedankt voor je input; je hebt vaak een leuke insteek bij reacties :!:
Het idee 'local faces' was wel bedoeld als portretfotografie, maar dan met 'modellen' uit mijn dorp.

Dus niet met delen van het dorp of een setting,dat was ook niet de bedoeling.
Ik heb wel mijn oproep verruimd, zodat ook mensen die lokaal met iets bezig zijn hierop kunnen reageren, komende dinsdag heb ik daar een gesprek en bezoek over en het zou goed kunnen dat dat leidt naar een ander thema.

Ik was eigenlijk wel klaar met het 'wachten totdat er iemand een oproep voor een fotograaf' deed; en ben zelf maar begonnen. Inderdaad soms best spannend, maar des te leuker en leerzamer. Het maakt de hele gedachte achter portretfotografie (2% apparatuur, 8% kennis en 90% aansturen/kijken/luisteren/op het gemak stellen/coachen/luisteren/kijken/fotograferen) zoveel uitdagender. Ik heb nog de heeeeeeeeele zomer om te shooten, dus wie weet wat er nog komt :D

--

Bedankt voor je uitgebreide opmerkingen Frans!
Je hebt een goed punt, moet ik eens over nadenken hoe ik dat aanpak. Ik heb al 1 'afslag' ontdekt in mijn zoektocht naar modellen en wie weet waar dat toe leidt.
Er een coherent geheel van maken klinkt als een geheel andere uitdaging, naast het feit dat de modellen 'lokaal' zijn, is dit een afweging van een geheel andere orde en daar moet ik eens goed over nadenken; bedankt!
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Project "local faces" - nieuw portretwerk

Berichtdoor MartinT » zo jun 02 2019 3:43 pm

Ik wil gewoon even laten weten dat ik het fotografisch gezien mooi werk vind.
De één spreekt me wat meer aan dan de ander, maar dat is persoonlijke smaak, dat heb je altijd.
3 en 4 vind ik aan de bovenkant wel wat erg afgesneden, doet wat afbreuk aan het portret (vind ik!)
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten