Mijn eerste studio-opname

Onderwerp:

Mijn eerste studio-opname

Berichtdoor Bak » vr dec 13 2019 11:30 pm

Na jaren geleden een NCN-workshop studiofotogafie gevolgd te hebben, heb ik een startset verlichting en softboxen etc. gekocht. Nooit veel mee gedaan eigenlijk, los van wat portretten van collega's voor LinkedIn. (Sommigen hebben die er nog steeds op staan, stiekem best leuk)

Vandaag maar eens samen met mijn meissie aan het experimenteren in de woonkamer. Vorig jaar is die verbouwd, waardoor er nu iets meer ruimte is. Nog steeds te klein om lekker te werken, maar groot genoeg om te experimenteren. Lampen verplaatsen, hoog en laag lukt wel. Verder weg gaat niet zonder de muur naar de buren door te breken.
Ik heb nog lang niet alles uitgezocht, maar met deze ben ik tevreden. Voor een eerste poging.

Hebben jullie feedback waar ik van kan leren?

Zelfreflectie:
Het achtergronddoek had een aantal flinke vouwen. Nu ben ik digitaal aan het strijken geweest. Handiger om dat analoog te doen.
De naad van rechtermouw (voor de kijker links) stoort me een beetje. Maar tegelijk is dat ook hoe een trui in elkaar zit.
Ik heb hem op F5.6 genomen, daardoor is de linkerhand niet scherp.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn eerste studio-opname

Berichtdoor vansloneker » za dec 14 2019 7:05 pm

Op mij komt ze wat gespannen over en de trui is te alledaags -ze heeft vast wel een mooie blouse in de kast hangen.
Je schrijft zelf al dat je redelijk veel met de techniek bezig bent geweest. Probeer dat volgende keer los te laten en maak een geintje met je meisje. Misschien je camera op statief zetten en met de remote ontspannen, dan valt het niet zo op.
D5000 / D5100 / D5200 / 18-55 DX VR / 55-200 DX VR / 18-200 DX VR
Gebruikersavatar
vansloneker

Forumlid
Berichten: 80


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn eerste studio-opname

Berichtdoor weimaraner » za dec 14 2019 9:39 pm

Ik vind het heel netjes. Mooi en subtiel uitgelicht.
Misschien dat ik zelf de reflectie op haar voorhoofd (voor de kijker rechts, waar haar haar/scheiding begint) iets zou temperen in de nabewerking. Die trekt voor mij net iets te veel de aandacht en zou de indruk van een bult kunnen geven.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn eerste studio-opname

Berichtdoor Bak » di dec 17 2019 3:43 pm

Dank voor de feedback heren.
Ze is wel wat cameraschuw, dus het was een mooie oefening voor ons beiden.We hebben genoeg lol gehad, daar ligt het niet aan. Zelf denk ik dat het wel meevalt, maar ik ben niet objectief. Goed te horen hoe het over kán komen. Kunnen we in ieder geval bij een volgende keer rekening mee houden.

Ik was al erg aan het opletten op reflecties en lichte delen op de stoel bijvoorbeeld. Die heb ik al zo veel mogelijk gedimt. Dat plekje op haar voor hoofd zal ik nog naar kijken.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn eerste studio-opname

Berichtdoor gvdnberg » do apr 02 2020 12:56 pm

Persoonlijk zou ik de schaduwen toch iets meer oplichten met een reflectie scherm. Verder prima foto!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn eerste studio-opname

Berichtdoor Bak » do apr 02 2020 7:43 pm

Dank je Gert, reflectiescherm is een goed en voordelig idee voor net dat beetje 'extra' licht.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn eerste studio-opname

Berichtdoor Brutus » vr apr 03 2020 7:59 am

Ik vind hem fraai, zeker voor een eerste poging.
Die rechter mouw is te licht ten opzichte van het gezicht en trekt waarschijnlijk ook daardoor je aandacht.
Als je de belichting op die plaats wat tempert, leg je meer de nadruk op het gezicht en verminder je de opvallende vouw.
Laatst gewijzigd door Brutus op zo apr 05 2020 10:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn eerste studio-opname

Berichtdoor ben42 » vr apr 03 2020 2:18 pm

Ik schreef het onderstaande, maar onder een andere hoek maar mijn monitor kijkend is mijn waarneming niet meer terecht. Sorry.

Kan aan mijn gezichtvermogen of mijn monitor liggen.
Maar ik vind het haar niet voldoende van de achtergrond loskomen.
Ook de stoel is erg donker en begint daardoor op achtergrond te lijken.
Zou ik het beter kunnen? Nee dat dan weer niet.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten