De ui.

Onderwerp:

De ui.

Berichtdoor Frans Martens » zo feb 23 2020 8:13 pm

Lekker weer om binnen te blijven, met een ui bijvoorbeeld.

AfbeeldingEen ui. by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De ui.

Berichtdoor Skippy » zo feb 23 2020 10:13 pm

Wel een heel donkere ui, Frans. Bewust zo gedaan?
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De ui.

Berichtdoor justme » zo feb 23 2020 10:47 pm

Waarom werk je met twee lichten? De schaduw van de linker is aangenamer dan de tweede.

De compositie is imo best saai, zo deze foto alleen beschouwend.

Lijkt mij eerder een foto die je aan het begin ‘van het proces van fotograferen’ maakt, maar niet de definitieve.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De ui.

Berichtdoor Frans Martens » ma feb 24 2020 10:08 pm

Skippy schreef:Wel een heel donkere ui, Frans. Bewust zo gedaan?


Ha Luc, bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een bewuste keuze om em zo donker te houden. Voor mij wordt ie daardoor wat sfeervoller maar ik kan me voorstellen dat je em iets te donker vindt.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De ui.

Berichtdoor Skippy » ma feb 24 2020 10:16 pm

Zoals ie nu is wel, Frans. Wellicht dat een verloop van iets meer licht links naar donker rechts wel werkt met een onderwerp als dit.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De ui.

Berichtdoor Frans Martens » ma feb 24 2020 10:32 pm

wiebeterpstra schreef:Waarom werk je met twee lichten? De schaduw van de linker is aangenamer dan de tweede.

De compositie is imo best saai, zo deze foto alleen beschouwend.

Lijkt mij eerder een foto die je aan het begin ‘van het proces van fotograferen’ maakt, maar niet de definitieve.


Ook jij dank voor je reactie Wiebe. Het is eigenlijk inderdaad niet meer dan een schets. Het licht is daglicht, van 2 zijden, van links wel iets getemperd door de luxaflex en daardoor ook iets warmer.

Het idee is om de stillevens weer op te pakken dus hopelijk/wellicht wordt dit binnenkort weer vervolgd.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De ui.

Berichtdoor Skippy » ma feb 24 2020 11:19 pm

Leuk, benieuwd naar de volgende "stills".
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De ui.

Berichtdoor Frans Martens » wo feb 26 2020 10:06 pm

Hierbij de volgende. Met slechts 1 lichtbron maar iets meer modellen.

AfbeeldingUien en knoflook 2 by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De ui.

Berichtdoor Skippy » wo feb 26 2020 10:24 pm

Interessanter qua beeld maar ook deze een tikkie donker op mijn - voor omgevingslicht en kleur gekalibreerde - scherm. Wel mooi belicht. Ik begrijp de keuze voor de instellingen niet, waarom iso 400, 6sec en f32? Als je de schaal aan de achterzijde iets kantelt krijg je meer diepte in het beeld, wellicht leuk om te proberen.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De ui.

Berichtdoor Frans Martens » do feb 27 2020 5:29 pm

Skippy schreef:Interessanter qua beeld maar ook deze een tikkie donker op mijn - voor omgevingslicht en kleur gekalibreerde - scherm. Wel mooi belicht. Ik begrijp de keuze voor de instellingen niet, waarom iso 400, 6sec en f32? Als je de schaal aan de achterzijde iets kantelt krijg je meer diepte in het beeld, wellicht leuk om te proberen.


Ha Luc. Het lijkt erop dat mijn voorkeur in dit genre iets donkerder is dan die van jou, het zij zo. De vraag over de instellingen zou ik kunnen beantwoorden met een tegenvraag; waarom niet?, maar dat is misschien wat flauw.
Iso 400 lijkt me geen probleem, 6 seconden een acceptabele tijd (anders sta je zo lang te wachten) en f32 zorgt voor wat scherpte diepte.

Wel grappig dat je als optie aandraagt om de schaal iets te kantelen. Dat heb ik inderdaad gedaan, ik was echter niet tevreden over het resultaat. Helaas heb ik die bestanden al weggegooid, dat doe ik meestal vrij snel als iets me niet bevalt ter voorkoming van een overdosis aan data.

Wordt vervolgd. Met hartelijke groet, Frans.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De ui.

Berichtdoor Skippy » do feb 27 2020 6:06 pm

Hoi Frans, over donker en het genre ik denk dat mijn mening beïnvloedt wordt doordat mijn eigen fotografie qua onderwerp en stijl meestal helder en kleurrijk is. Oftewel, ik moet hier even aan wennen haha. Mijn vraag over de settings wordt ingegeven door de keuze voor f32, dan zit het objectief ver in de diffractie en verlies je scherpte. De iso en sluitertijd volgt min of meer uit het gekozen diafragma.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De ui.

Berichtdoor pimmetje » do feb 27 2020 7:31 pm

Op moment van kijken en schrijven staat mijn beeldscherm (Mac enzovoort) in de Night Shift stand. Dus warmer.
Vind ik de plaat nog mooier.
Ook komt de foto veel beter tot zijn recht als je doorklikt naar flickr.
Maar nogmaals mooi om te zien.
pimmetje

Clublid
Berichten: 957


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De ui.

Berichtdoor Frans Martens » do feb 27 2020 10:43 pm

Skippy schreef:Hoi Frans, over donker en het genre ik denk dat mijn mening beïnvloedt wordt doordat mijn eigen fotografie qua onderwerp en stijl meestal helder en kleurrijk is. Oftewel, ik moet hier even aan wennen haha. Mijn vraag over de settings wordt ingegeven door de keuze voor f32, dan zit het objectief ver in de diffractie en verlies je scherpte. De iso en sluitertijd volgt min of meer uit het gekozen diafragma.


Aha, het ging dus eigenlijk over het diafragma, dat is nou nog es een bruikbare aanleiding om me es te gaan verdiepen in het fenomeen van de diffractie. Bedankt Luc.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De ui.

Berichtdoor Frans Martens » do feb 27 2020 10:45 pm

pimmetje schreef:Op moment van kijken en schrijven staat mijn beeldscherm (Mac enzovoort) in de Night Shift stand. Dus warmer.
Vind ik de plaat nog mooier.
Ook komt de foto veel beter tot zijn recht als je doorklikt naar flickr.
Maar nogmaals mooi om te zien.


Hartelijk dank Pim, mijn ervaring is ook dat de foto's op Flickr vrijwel altijd beter tot hun recht komen.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De ui.

Berichtdoor Skippy » do feb 27 2020 11:11 pm

Frans Martens schreef:
Skippy schreef:Hoi Frans, over donker en het genre ik denk dat mijn mening beïnvloedt wordt doordat mijn eigen fotografie qua onderwerp en stijl meestal helder en kleurrijk is. Oftewel, ik moet hier even aan wennen haha. Mijn vraag over de settings wordt ingegeven door de keuze voor f32, dan zit het objectief ver in de diffractie en verlies je scherpte. De iso en sluitertijd volgt min of meer uit het gekozen diafragma.


Aha, het ging dus eigenlijk over het diafragma, dat is nou nog es een bruikbare aanleiding om me es te gaan verdiepen in het fenomeen van de diffractie. Bedankt Luc.


Frans, zie onderstaande tekst en grafiek (overgenomen van de test van de 105mm f2.8 op http://www.opticallimits.com).
Duidelijk zichtbaar dat op f32 de scherpte dramatisch afneemt. In de tekst wordt er ook op gewezen dat het beter is hele kleine diafragmas te vermijden.

Afbeelding
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten