De ui.

Onderwerp:

Re: De ui.

Berichtdoor EdvandeZilver » do feb 27 2020 11:45 pm

Diffractie Micro nikkor 105
105 micro op F11
105 micro op F32
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De ui.

Berichtdoor Frans Martens » vr feb 28 2020 8:58 pm

Skippy schreef:
Frans Martens schreef:
Skippy schreef:Hoi Frans, over donker en het genre ik denk dat mijn mening beïnvloedt wordt doordat mijn eigen fotografie qua onderwerp en stijl meestal helder en kleurrijk is. Oftewel, ik moet hier even aan wennen haha. Mijn vraag over de settings wordt ingegeven door de keuze voor f32, dan zit het objectief ver in de diffractie en verlies je scherpte. De iso en sluitertijd volgt min of meer uit het gekozen diafragma.


Aha, het ging dus eigenlijk over het diafragma, dat is nou nog es een bruikbare aanleiding om me es te gaan verdiepen in het fenomeen van de diffractie. Bedankt Luc.


Frans, zie onderstaande tekst en grafiek (overgenomen van de test van de 105mm f2.8 op http://www.opticallimits.com).
Duidelijk zichtbaar dat op f32 de scherpte dramatisch afneemt. In de tekst wordt er ook op gewezen dat het beter is hele kleine diafragmas te vermijden.

Dankjewel Luc. Wat ik wel mis in dat grafiekje (of mss over het hoofd zie) is een relatie van diafragma tot scherpte diepte, dat was voor mij de aanleiding om te kiezen voor f32, hoewel me nu wel duidelijk is dat dat teveel van het goede is.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De ui.

Berichtdoor Frans Martens » vr feb 28 2020 8:59 pm

[quote="EdvandeZilver"]Diffractie Micro nikkor 105

Dank voor het aanschouwelijk onderwijs Ed!
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten