Natuurlijk licht, flits en een beetje rook in een oude fabriek

Onderwerp:

Natuurlijk licht, flits en een beetje rook in een oude fabriek

Berichtdoor weimaraner » zo nov 26 2023 3:13 pm

Afgelopen maandag had ik het idee om met model Guinevere een shoot te doen in het bos met als thema herfstkleuren. Maar gezien het nogal variabele en vooral natte weer van de afgelopen weken uiteindelijk toch maar voor een locatie met een dak gegaan. Het werd de bovenste etage van een oude fabriek, een op wat props na lege etage, maar wel eentje met mooie oude muren en industriele ramen. Een jaar geleden was ik hier ook al eens geweest met een mannelijk model en had toen al het idee er nog eens heen te gaan om nog wat meer met verschillende soorten licht te experimenteren.

Na vooraf via de app al ideeen over styling uitgewisseld te hebben en het opschrijven/uittekenen van wat belichtingsideetjes was het maandag dan zover - drie uur lang non-stop losgaan met natuurlijk en flitslicht, hier en daar aangevuld met wat rook uit de rookmachine. Hieronder enkele resultaten met wat technische info voor de kijkers die dit interessant vinden.

1. Een van de eerste foto's, met de 85mm 1.8 voor een beperkte scherptediepte en bij het raam voor zacht natuurlijk licht.
Afbeelding

2. De zon brak door buiten en dit was een van de belichtingen die ik vooraf al opgeschreven had. De belichting is simpel (flitser met grote softbox links van de camera) maar het ging mij om het zichtbaar maken van de "zonneharpen". Dus met de rookmachine wat rook gemaakt, even wachten tot de onnatuurlijk ogende rookflarden vanzelf overgingen in een egale dunne nevel en toen snel weer aan de slag.
Afbeelding

3. De zon begon alweer te verdwijnen maar ik wilde ook nog een wat wijdser beel maken. Dat betekende de overige meubels uit beeld slepen op deze stoel na, zelfde hoofdlicht als de vorige foto maar met wat extra rook.
Afbeelding

4. De zon was weg maar om toch de achtergrond nog wat op te halen een tweede flitser recht achter het model gezet om zo de rook achter het model op te lichten. Omdat de rook daardoor wat blauw oogde het flitslicht van die flitser iets warmer gemaakt met 1/2 CTO gel.
Afbeelding

5. Guinevere wilde graag ook met haar nieuwe blauwe jurk op de foto. Na een kort experiment met blauw flitslicht wat niet echt naar mijn zin was (maar ja, fotograferen is nu eenmaal veel proberen en er dan soms achter komen dat iets toch niet werkt) wederom voor natuurlijk licht gegaan. Omdat er nog een heel klein beetje nevel in de ruimte hing gaf het raamlicht nog net een beetje extra gloed.
Afbeelding

6. Een wat pittigere outfit wederom bij natuurlijk licht. De rook was inmiddels helemaal opgetrokken dus een wat contrastrijker beeld.
Afbeelding

7. Omdat ik ook graag de patronen op de verweerde muren nog een keer wilde gebruiken nog een foto zonder daglicht en met wat harder flitslicht. Als hoofdlicht een flitser in een kleine softbox/beautydish met grid rechtsboven het model. De schaduwen wat opgelicht door invullicht van een tweede flitser met grote softbox op laag vermogen.
Afbeelding

Voor mij was dit zo'n shoot waardoor ik de rest van de week met een glimlach op mijn gezicht rond liep. Een hele toffe en creatieve samenwerking waarbij we in drie uur tijd (inclusief opbouwen en afbreken, verkleden en meubels sjouwen) veel verschillende platen hebben kunnen maken, platen waarvan ik iedere keer weer blij wodt als ik er naar kijk.
En dat alles natuurlijk niet het minst dankzij model Guinevere.

Bedankt voor het kijken!
Laatst gewijzigd door weimaraner op zo nov 26 2023 8:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Natuurlijk licht, flits en een beetje rook in een oude fabriek

Berichtdoor HenkvanZuylen » zo nov 26 2023 7:00 pm

Mooie serie, voor mij springt 2 er echt uit, gaaf met de nevel/rook-resten
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 166


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Natuurlijk licht, flits en een beetje rook in een oude fabriek

Berichtdoor ReneG » zo nov 26 2023 7:31 pm

Ik sluit me hierbij aan, al is 4 mijn favoriet, gevolgd door 2. Goed uitgevoerd! Hele kleine observatie: De kapotte netpanty op het bovenbeen op de laatste foto, wellicht nog te fixen met photoshop?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Natuurlijk licht, flits en een beetje rook in een oude fabriek

Berichtdoor coosc » zo nov 26 2023 7:50 pm

Prachtige serie. Voor mij is ook foto 2 de favoriet

weimaraner schreef:En dat alles natuurlijk niet in het minst dankzij model Guinevere.



Ik hoop dat je bedoelt “En dat alles natuurlijk niet het minst dankzij model Guinevere”. Slechts één woordje verschil maar wel belangrijk.
coosc

Forumlid
Berichten: 284


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Natuurlijk licht, flits en een beetje rook in een oude fabriek

Berichtdoor weimaraner » zo nov 26 2023 8:17 pm

@coosc Bedankt, gelijk gecorrigeerd! Want inderdaad, zonder de geweldige samenwerking met Guinevere had ik dit niet kunnen doen.
En bedankt (ook Henkvan Zuylen en ReneG) natuurlijk voor de complimenten, grappige is dat ik nog steeds mijn favoriet niet kan kiezen. In eerste instantie was het nummer 2 maar denk dat ik nu naar 3 neig.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Natuurlijk licht, flits en een beetje rook in een oude fabriek

Berichtdoor Ronald53 » zo nov 26 2023 9:27 pm

Mooie serie! No 2 en 4 zijn ook hier favoriet. En die kapotte netpanty past wat mij betreft ook wel weer bij de wand daarachter.
Fijn dat je ook hebt uitgelegd wat je deed/hoe je het deed.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten