Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Onderwerp:

Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor Nikkormaat » di jan 04 2022 10:59 am

Mijn dochter maakt sieraden en heeft mij gevraagd die voor een nog te maken website te fotograferen. Omdat er op de stenen reflecties optreden, valt de doortekening van de stenen vaak weg.
Ik heb bij onze partners gekeken naar opnametafels en -tenten. Helaas variëren de scores in de reviews enorm en gaan die vooral over de degelijkheid en het gebruiksgemak, waardoor ik er qua belichting en het beperken van reflecties niet veel wijzer van wordt.
Heeft iemand ervaring hoe die reflecties met of zonder opname tafel, -tent te beperken?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor John Jansen » di jan 04 2022 11:35 am

zo veel mogelijk met natuurlijk licht fotograferen, geen direct zonlicht of lampen gebruiken (een bewolkte dag is perfect) eventueel het licht afschermen met kalk papier oid in het uiterste geval een polarisatie filter gebruiken.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor imaginary_nl » di jan 04 2022 11:58 am

Reflecties op sieraden lijken mij deels juist wel gewenst. Dat geeft een mooie schittering in (edel)stenen etc.
Het moet natuurlijk niet ten koste gaan van de doortekening.

Ik heb het als volgt gedaan:
zacht strijklicht van twee flitsers, indirect flitsen of een softbox mocht je die hebben. Kunstlicht is veel meer te controleren dan natuurlijk licht wat continue van sterkte verandert.

Met het strijklicht kun je wat diepte in de foto's brengen. Anders flits je alles plat en ziet het er niet uit, zeker voor sieraden belangrijk.

Toen kwam ik erachter dat de ondergrond waarop de sierraden liggen er altijd wat donker uitzag. Ondanks dat je een lichte/witte achtergrond of juist een zwarte fluwelen (briljanten/diamanten) ondergrond gebruikt is dat een punt.
Let er ook op dat je elk vuiltje/stofje ziet op zowel de sieraden als de ondergrond!

Ik ben toen aan de gang gegaan met een stuk melkglas/perspex. Dat heb in de vorm van een stoelzitting gebogen (rustig verwarmen met een verfstripper) en hiervoor een houten frame gemaakt. (Je kunt alles kopen, maar ik vind het ook wel leuk om wat te knutselen.) Het lijkt nu echt op een stoel. Hiermee heb ik een naadloze achtergrond en ook de voorgrond kan in vanaf onscherp laten beginnen. Je kunt natuurlijk ook een vlak stuk gebruiken, maar dat kan reflecties geven.

Het grote voordeel van het perspex is dat het licht difuus doorlaat. Dus ik heb er een flitser onder gezet waardoor je een lichte ondergrond krijgt. Als je dit goed afstemt met de rest van de verlichting, dan lijken de sieraden te zweven en ziet het er letterlijk schitterend uit. En dat maakt dat de sieraden heel mooi uitkomen en er dus aantrekkelijk uitzien.
Dat zal wel de bedoeling zijn toch?

Ik heb nu geen voorbeelden bij de hand, maar ik zal later bekijken of ik nog wat kan vinden. Het is al lang geleden...

Groet,
Patrick
Laatst gewijzigd door imaginary_nl op di jan 04 2022 12:09 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor imaginary_nl » di jan 04 2022 12:06 pm

Er schiet me nog wat te binnen...

Mochten het halskettingen e.d. zijn, dan zijn die soms echt heel waardeloos neer te leggen. Ze zijn gemaakt om te hangen en daarmee is neerleggen niet gunstig voor de vorm.

Er zijn van die kleine bustes (speciaal voor sieraden) die je kunt gebruiken. Dat kan zwart fluweel zijn, maar ook anders natuurlijk. Alleen is het dan lastig om de hele ketting in beeld te krijgen.

Ik heb dat toen gedaan door een glazen melkglas plafoniere met de bolle kant naar boven te leggen (op die perspex ondergrond). Door de bolle vorm kun je de ketting wel mooi neerleggen, helemaal in beeld krijgen en bovendien kun je hem nu ook van onderen verlichten!

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor John Jansen » di jan 04 2022 12:57 pm

Ik zal het wel niet weten, als goudsmid, maar kunstlicht is echt drama als je toch licht wilt gebruiken neem kaars licht, en doe niet moeilijk met bustes dat staat zó non creatief, veel uitproberen ( ik heb paar voorbeelden op FB staan van recent eigen werk) zij maakt sieraden dus over creativiteit beschikt ze zeker, ga lekker uitproberen je komt er zeker uit en het is geweldig leuk om te experimenteren.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor justme » di jan 04 2022 3:32 pm

John Jansen schreef:zo veel mogelijk met natuurlijk licht fotograferen, geen direct zonlicht of lampen gebruiken (een bewolkte dag is perfect) eventueel het licht afschermen met kalk papier oid in het uiterste geval een polarisatie filter gebruiken.


Dit kan ook met kunstlicht
Je hebt gepolariseerde folie die je voor je flitser kunt plakken/houden. Samen met een lens polarizer kun je de reflectie van je flits elimineren (cross polarization)

Kijk maar eens naar deze YouTube video


youtu.be/LdSkxFRCu4c
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor Nikkormaat » di jan 04 2022 7:54 pm

Dank jullie voor jullie antwoorden.
Mijn dochter is net bezig, dus voor ons beiden wordt het een leuk experiment buiten onze comfortzone.
@ Wiebe. Interessante film om de mogelijkheden te zien. Ik heb geen opnametafel en slechts enkele reportageflitsers, dus een opstelling zoals in deze film zal het bij mij nooit gaan worden.
@ Imaginary. Bruikbare tips, die ik misschien te zijner tijd zal gaan gebruiken als eenvoudiger manieren niet naar tevredenheid blijken te werken.
@ John. Direct bruikbaar. Ruimte op het noorden met dakraam. Daardoor krijg ik helaas licht van achter. Het licht kan ik misschien nog sturen met een reflectiescherm en zo nodig nog diffuser maken door het doorzichtige deel van het scherm te gebruiken. Omdat een polarisatiefilter geen effect heeft op metalen, ben ik benieuwd wat het effect van de filter zal zijn of zowel het metaal als de steen. Een kwestie van uitproberen en oefenen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor Karina2 » di jan 04 2022 8:24 pm

Ben wel benieuwd naar de resultaten en om te weten hoe je het dan uiteindelijk aangepakt hebt. Leuk als je t.z.t. wat foto's wilt plaatsen...
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor Nikkormaat » di jan 04 2022 8:44 pm

Ik heb het vermoeden dat er een flinke leercurve op mij staat te wachten.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor justme » di jan 04 2022 8:59 pm

Filter folie kun je op formaat knippen zodat t voor je reportage flitser kan bevestigen. Of zelfs tussen je diffuser


Er is wel A4 formaat folie te koop voor van 25€ Maar mogelijk is er in kleiner formaat nog iets gunstiger te vinden. Bij neef Ali is het wel goedkoper te vinden.

In feite heb je maar weinig nodig:
Afbeelding
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor Nikkormaat » di jan 04 2022 9:41 pm

Ik begreep niet goed of het voor het gewenste effect nog nodig is om de filter te draaien. Moet ik de camera dan kantelen of filters onder verschillende hoeken knippen?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor justme » di jan 04 2022 10:16 pm

Het lens filter draaien is hier het meest voordehand liggend. Met name met flits zonder continu licht is dit even aftasten, maar met dergelijke fotografie is er wel ruimte voor een setup.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor Nikkormaat » di jan 04 2022 10:59 pm

Ik bedoel de filter voor de flitser. Niet die voor de lens
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor justme » di jan 04 2022 11:14 pm

Kijk anders even op YouTube, daar zijn meerdere video’s die het principe wel uitleggen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor Nikkormaat » vr apr 08 2022 1:01 pm

Karina2 schreef:Ben wel benieuwd naar de resultaten en om te weten hoe je het dan uiteindelijk aangepakt hebt. Leuk als je t.z.t. wat foto's wilt plaatsen...

Je moest er even op wachten…
Iedereen bedankt voor alle adviezen!
Voor het fotograferen voor de website van de door mijn dochter gemaakte sieraden, heb ik flink moeten experimenteren.
Vooral het zorgen voor voldoende scherptediepte en contrast, het voorkomen van ongewenste reflecties (fotograaf /camera in de spiegeling), en dichtgelopen hooglichten bleek een uitdaging. Daarna bleek er toch behoorlijk veel nabewerking nodig. Ik was blij met mijn Loupedeck+.
Gebruikt materiaal
Nikon Z6 ll, AF-S Micro Nikkor 105mm 1:2.8 G (Vanwege de lange slag van de focusring), stevig statief en afstandsbediening, zwarte achtergrond.
Ik heb gebruik gemaakt van bestaand licht vanuit een lichtkoepel in het dak. Om schaduwen en ongewenste reflecties zo veel mogelijk te vermijden, heb ik van piepschuim een doos gemaakt.
De grootte van de sieraden bedraagt 0,5 - 4 cm.
Voor voldoende scherptediepte was de afstand 50 - 60 cm.
Ik heb de volgende instellingen gebruikt.
RAW zonder compressie, 1/5 en 1/10 sec, F 10, ISO 500 of lager.
Scherpstelling handmatig met vergroting op de monitor
De gebruikte exportinstellingen zijn.
JPEG, sRGB, Kwaliteit 100, Bestandsgrootte beperken Uit, Passend maken, Lange rand 3840, Niet vergroten, Verscherpen voor Scherm Hoog.
Al met al is het een familieaangelegenheid geworden. Mijn dochter die de sieraden maakte en voor de entourage voor de foto’s zorgde. Haar vriend die webdesign doet voor het opmaken van de website. Haar moeder die juriste is voor de algemene voorwaarden en ik voor de foto’s en de bewerking ervan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Reclame en producten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten